foto: Evropský parlament/Evropský parlament
Na půdě Evropského parlamentu panují neshody okolo klimatického balíčku navrženého Evropskou komisí. Ten se týká zpoplatnění emisí z vytápění budov a také dopravy. Bylo také odloženo hlasování o dalších normách v rámci balíčku, jako jsou zavedení uhlíkového cla či vytvoření sociálně klimatického fondu.
Parlamentní výbory budou znovu jednat o emisních cílech pro rok 2030 a Evropský parlament by měl o jejich konečné podobě jednat ve druhé polovině letošního roku, tedy během českého předsednictví. Nový, mírnější návrh přinesla středopravá frakce evropských lidovců, kteří svůj návrh hájili tím, že plán Bruselu z minulého roku nepočítal s aktuálním vývojem. Především se jedná o krizi na Ukrajině a celosvětově rostoucí inflaci. Nicméně jej podpořilo pouze 259 z 639 europoslanců, přehlasovali je totiž Zelení, socialisté společně s menšími frakcemi, které jsou pro přísnější závazky. Reforma emisního trhu tak půjde zpět na výbor pro životní prostředí.
Další návrh, co neprošel, je vytvoření fondu na kompenzace ohroženým domácnostem kvůli zvyšujícím se cenám energií. Podobně dopadlo i zavedení poplatku za dovoz neekologicky vyráběných produktů do Evropské unie. Ovšem prošel návrh změn v obchodování s emisními povolenkami pro leteckou dopravu. V rámci parlamentu zaznívají hlasy, aby systém obchodování s emisemi nebyl kompletně zamáznut.
Na jednom se však europoslanci shodli, a to je zákaz výroby vozidel se spalovacími motory po roce 2035. Měl by pomoci dosáhnout klimatické cíle pro rok 2050. Do budoucna nás tak čeká plná elektromobilita a bude potřeba v následujících letech vybudovat na území České republiky vyhovující infrastrukturu dobíjecích stanic. A to je velký úkol pro Ministerstvo dopravy.
Železniční doprava, která je Evropskou unií považována za jediný udržitelný způsob dopravy by měla být nadále centrálně podporována právě jako jeden z klíčových nástrojů Green Dealu.
Tagy