EU version

Německo ve vládní krizi, DB Cargo v nejistotě: Co bude dál s podporou železnic?

Německo ve vládní krizi, DB Cargo v nejistotě: Co bude dál s podporou železnic?
foto: Redakce RAILTARGET/ilustrativní foto
11 / 11 / 2024

Rozpad vládní koalice a pravděpodobné předčasné volby v Německu na jaře 2025 přinášejí velkou nejistotu pro německého nákladního železničního dopravce DB Cargo.

Ekonomicky dlouhodobě ztrátová dceřinná společnost Deutsche Bahn vyrovnávala deficitní hospodaření v rámci vnitrokoncernových subvencí. S tím učinila Evropská komise konec v létě letošního roku a označila toto počínání za narušení tržních vztahů v Německu.

Nové schéma Evropské komise a DB Cargo 

 

Na druhé straně končící Evropská komise schválila na jaře schéma rozsáhlého dotačního programu, kterým může německá spolková vláda vyrovnávat náklady železničních nákladních dopravců při přepravách jednotlivých vozových zásilek oproti kamiónové přepravě. Autorství programu je připisováno právě DB Cargo.

Evropská komise v tomto programu použila kritérium proporcionality a omezila rozsah dotace: celková částka na dotaci dopravcům nesmí překročit 320 mil. EURO ročně. Program už se rozběhl letos a DB Cargo počítá s tím, že z celkové částky získá 80-90 %, zbytek si rozdělí menší dopravci. Podle deníku Handelsblatt už DB Cargo dotaci zahrnula do podnikové bilance na tento a na příští rok. Dotaci musí každoročně zapracovat do federálního rozpočtu vláda. Ta se nyní rozpadá, m.j. kvůli rozpočtu a sporu o výši pomoci Ukrajině. Rozpočet tedy schválen není a DB Cargo vstoupí do nového roku v nejistotě.

 Důsledky pro DB Cargo

 

Členka představenstva DB Cargo pro finance Martina Niemann pro Handelsblatt uvedla, že hrozí i varianta nuceného oddělení DB Cargu od mateřské společnosti DB, jako tomu bylo v případě SNCF Fret od SNCF ve Francii. 

Negativně se projeví i avizované razantní zvýšení poplatků za použití dopravní cesty v Německu a Evropskou komisí nově rozporované i výhodnější úrokové sazby pro DB Cargo poskytované a zajišťované mateřskou DB.

Zdroj: Handelsblatt

Tagy