foto: VDV LinkedIN/Nicole Knappová, ředitelka VDV
Svaz německých dopravních podniků kritizuje zvyšování poplatků za využití železniční infrastruktury. Podle Svazu jde o přímé ohrožení existence nákladních dopravců, kteří tak nemohou konkurovat silniční dopravě. Ředitelka Svazu proto navrhuje navýšení federálních dotací na poplatky a zásadní reformu systému zpoplatnění přístupu k infrastruktuře.
Nicole Knappová, výkonná ředitelka pro železnice Svazu německých dopravních podniků (VDV) tento týden na tiskové konferenci v Hamburku oznámila, že zvýšení cen za použití železniční dopravní cesty, ke kterému došlo v prosinci 2024 představuje vážné ohrožení další existence železničních nákladních dopravních společností v Německu. Vzhledem k neustále rostoucím cenám plateb za použití infrastruktury je pro stále větší množství dopravců obtížné udržet si konkurenceschopnost vůči silniční nákladní dopravě.
Němečtí dopravci kritizují nízké dotace na železniční mýtné
Železniční „mýtné“ činí ve struktuře nákladů dopravců až 20 % jejich celkové výše. Navíc navýšení vlastního kapitálu pro správce infrastruktury společnost DB InfraGO, o kterém rozhodla spolková vláda, situaci ještě více zhoršilo. Přineslo to růst nákladů na úroky z vlastního kapitálu a změny odpisů, na které musela DB InfraGO reagovat zvýšením poplatků.
To je něco, co velmi znepokojuje odvětví nákladní dopravy. Asociace VDV proto vnímá jako svůj úkol zakotvit vyšší podporu poplatků za přístup k železniční infrastruktuře přímo ve federálním rozpočtu na rok 2025, který se opožděně, v důsledku voleb schvaluje. V současné době je ve federálním rozpočtu plánováno 275 milionů eur na podporu v oblasti železničního mýtného, což je objem, který VDV a jeho členské společnosti považují za příliš nízký.
RAILTARGET informoval, že tato souhrnná dotace je výsledkem zásahu Evropské komise do křížového, vnitroholdingového subvencování v Deutsche Bahn. Evropská komise jej zakázala, ale namísto toho umožnila a odsouhlasila DB Cargo vytvořit jiný dotační program, který spočívá vykrývání rozdílu externích nákladů mezi železniční a silniční dopravou právě ve prospěch železnice.
Psali jsme
Nákladní dopravce DB Cargo dále čelí finančním problémům. Do konce roku 2026 se musí dostat do pásma zisku, aby předešel restrukturalizaci konce…
VDV požadují navýšení dotací na 350 milionů eur
Asociace VDV a další zájmové skupiny z průmyslu, obchodu a hospodářství proto vyzývají ve společném dopise federální vládě k okamžitému zvýšení dotací na ceny přístupu k infrastruktuře o dalších 75 milionů eur na celkových 350 milionů eur. Současně vyzývají k zásadní reformě systému zpoplatnění přístupu k infrastruktuře. Dopis má být odeslán a zveřejněn v následujících dnech.
Okamžité zvýšení dotací na ceny přístupu k infrastruktuře je podle asociace VDV nezbytné. Svědčí o tom i fakt, že ceny za přístup ke kolejím pro standardní nákladní vlak ve federální železniční síti v prosinci 2024 skokově vzrostly přibližně o 16 %. Od poloviny prosince 2025 hrozí nárůst o dalších 8 až 35 %. Konkrétní rozsah je v současné době stále otevřen z důvodu probíhajících právních sporů vedených proti DB InfraGO, což dále zvyšuje nejistotu na trhu.
Psali jsme
Osm německých železničních sdružení se shodlo na třech základních požadavcích vůči spolkové vládě, která vzejde z nadcházejících voleb.
VDV již vypracovalo dva návrhy na reformu systému zpoplatnění přístupu k infrastruktuře a začlení je do politické diskuse o nové úpravě. Cílem je vytvořit dlouhodobě udržitelný model, který zajistí jistotu plánování a posílí železnici v intermodální konkurenci.
Zdroj: Verkehrsrundschau