foto: S. Terfloth / CC BY-SA 2.0 / Wikimedia commons/vlak ICE 3
Německo se snaží dohnat resty v železniční infrastruktuře. Investice do Deutsche Bahn jsou na rekordní úrovni.
Deutsche Bahn (DB) investovala v roce 2024 do své infrastruktury téměř 17 miliard EUR. Podle generálního ředitele firmy DB pro infrastrukturu DB InfraGo, Philippa Nagla to v dřívějších letech bývávalo podstatně méně, ročně průměrně 10 mld. Euro. "Poprvé jsme přestali zaostávat ve smyslu zastarávání infrastruktury a dosáhli bodu obratu. Pokud budeme v příštích dvou až třech letech pokračovat v investicích na této úrovni, sníží se závady na infrastruktuře a zvýší se kvalita železničních služeb v celé síti“, řekl Nagl. Protože se na konci roku 2024 rozpadla vláda a nestačila schválit federální rozpočet, není jasné, kolik v roce 2025 Deutsche Bahn od spolkové vlády obdrží.
Podle zájmové organizace Allianz pro Schiene (Aliance pro železnici) v přepočtu na obyvatele investuje Lucembursko, Švýcarsko a Rakousko do železniční sítě 3x – 4x více než Německo. Deutsche Bahn v roce 2024 obnovila 1 851 výhybek, položila 1 940 kilometrů nových kolejí a realizovala v 872 železničních stanicích stavební práce. Ve 113 stanicích provedla celkovou modernizaci podle nejnovějších standardů.
Psali jsme
I přes velkorysé dotační programy schválené Evropskou komisí řeší Německo obvinění z nelegálních podpor pro Deutsche Bahn. Od začátku roku 2022…
DB INfraGo a budoucnost železniční dopravy
Dceřiná společnost DB INfraGo vznikla na počátku roku 2024. Jejím cílem dle statutu není dosahovat zisku, ale sledovat ekonomické i veřejně prospěšné cíle.
Investiční přehled DB InfraGo doprovodilo vyjádření dozorčí rady DB. Dozorčí rada vyjádřila přání, aby v budoucnu vznikl v Německu železniční infrastrukturní fond, který by disponoval kapitálem ve výši 150 miliard eur. Werner Gatzer, předseda dozorčí rady společnosti Deutsche Bahn, se domnívá, že pro dlouhodobé financování churavějící železniční sítě v Německu je nezbytný speciálně pro železniční infrastrukturu alokovaný fond ve výši přibližně 150 miliard eur na desetileté období. „Železnice má problémy a musí se zlepšit. Infrastruktura je příliš stará, příliš plná a příliš náchylná k poruchám,“ řekl časopisu Focus.
„Domnívám se, že 150 miliard v příštích deseti letech na investice do infrastruktury je nezbytné minimum.“ Návrh na zřízení fondu je v souladu s dřívějšími plány ministra dopravy Wissinga, podle kterého by takový fond mohl být otevřen i privátním investorům. Konkrétní podoba a fungování fondu však zůstávají nejasné,. Ačkoliv Wissing zůstal po listopadovém rozpadu vládní koalice a odchodu z FDP nadále ministrem, příprava fondu nikterak nepokročila. O jeho odchodu ze strany RAILTARGET zde.
Psali jsme
Německé dráhy se ocitly v jedné z nejhorších finanční krizi za poslední desetiletí. Rekordní dluhy a hrozba zastavení klíčových…
Zdroj: DB InfraGo a www.t-online.de
Tagy