EU version

Exkluzivně: Velký přehled podpory pro železnici na Slovensku

Exkluzivně: Velký přehled podpory pro železnici na Slovensku
foto: Archiv/Exkluzivně: Velký přehled podpory pro železnici na Slovensku
15 / 03 / 2023

Podpora železnice je na Slovensku nedostatečná. Na tom se shodují jak dopravci, tak i odborníci. Redakce RAILTARGET si proto dala do hledáčku přehled podpory pro železnici.

Cena za trakční elektřinu

Cena elektrické energie je pro domácnosti do roku 2024 zastropovaná. Naopak pro společnosti nejsou tyto ceny nijak ošetřeny. Železnice Slovenské republiky (ŽSR) jsou tak nuceny nakupovat elektřinu za aktuální, spotové ceny. Například v lednu se spotové ceny pohybovaly průměrně na 146,58 eur za MWh. K této ceně byly následně připočteny distribuční poplatky, které se pohybují v rozmezí 80 až 100 eur, celková cena za MWh se tedy v lednu 2023 pohybovala mezi 230 a 250 eur za jednotku. Již na podzim varoval státní tajemník Ministerstva dopravy a výstavby Jaroslav Kmeť před tím, že energie ohrožují železnici a je potřeba jejich regulace (psali jsme zde).

Cena za přístup na železniční dopravní cestu

Poplatkům za železniční infrastrukturu jsme se věnovali v naších článcích jíž dříve (psali jsme zde). Avšak dopravní společnosti aktuálně žijí v nejistotě a nejsou schopné nabídnout svým klientům kontrakty na několik měsíců dopředu. Důvodem je skutečnost, že ŽSR, jakožto manažer železniční infrastruktury, sděluje cenu dopravcům na pouhé 3 měsíce dopředu. Historicky přitom byly ceny udávány na rok dopředu. Cena za přístup na železniční dopravní cestu je v porovnání s okolními zeměmi relativně nízká, a to z důvodu zvýšení konkurenceschopnosti. Je však nutné vzít v potaz, že je Slovensko hornaté a potýká se tak s vyššími náklady za energie.

Podpora jednotlivých vozových zásilek (JVZ)

V rámci JVZ se ročně převeze objem, který je ekvivalentem 400 000 kamionů (pro srovnání, například v České republice se jedná o dvojnásobek – psali jsme zde). Přesto se odborníci shodují, že je podpora JVZ ze strany státu však nedostatečná. Aktuálně je podpora JVZ připravovaná dle „Koncepcie rozvoje intermodálnej dopravy SR“ až na rok 2026, přičemž je pro daný rok vyčleněna částka 13 milionů eur. Mezi lety 2026 a 2030 plánuje vláda vyplatit podporu v celkové výši 66,7 milionů eur. Proč vláda odložila podporu až na rok 2026 a nebude 3leté čekání příliš dlouhé? Tomuto tématu jsme se věnovali již dříve (psali jsme zde).

Podpora intermodální dopravy

Momentálně je na Slovensku aktivní plán obnovy a odolnosti, kde je schválena podpora v hodnotě 16,1 milionů eur pro tento rok. Již v minulosti se k tomuto tématu vyjádřil státní tajemník Ministerstva dopravy a výstavby Jaroslav Kmeť. Ten prohlásil, že snížení za cenu kontejnerů a to o 200 až 300 eur je prvním krokem k tomu, aby dopravci neodkláněli své trasy přes Slovensko.

Tagy