foto: army.web/Nacistický Zlatý vlak motá hlavy badatelů již desítky let. Podaří se ho konečně objevit?
Jak nacistická mašinérie postupovala v období druhé světové války Evropou, stejně jako jiné armády před ní, např. Švédové za třicetileté války, brala a shromažďovala všechny cennosti, šperky a umělecká díla na které narazila. S blížícím se koncem války pak vyvstala potřeba ukrytí těchto naloupených pokladů, a tak po válce vznikly legendy a mýty, které motivovaly nejednoho dobrodruha snahou tyto poklady nalézt. Nic nenastartovalo takovou zlatou horečku, jako právě „vratislavský zlatý vlak“.
Psali jsme
RAILTARGET přináší další z exkluzivních rozhovorů s ministrem dopravy Martinem Kupkou. V tomto rozhovoru jsme se ptali na zavádění…
Vlak byl dle historických informací nejspíše až 150 metrů dlouhý. Údajně vezl náklad tři sta tun zlata, drahokamů, uměleckých děl a dalších cenností. Původně měl směřovat z Wroclawy (Vratislav) přes tehdejší Československo do Německa. Měl tak „zachránit“ naložené cennosti před postupující Rudou armádou. Svou trasu však změnil u města Walzbrych (tehdejší Valdenburk) a byl ukryt v jedné ze štol rozsáhlého komplexu Osówka, který byl vybudován v rámci projektu Riese (jednom ze sedmi v oblasti Sovích hor – nejspíše podzemní zbrojní závody. Jen komplex Osówka se rozkládá na ploše 6,700 m2). V této štole měl být pak vlak doslova pohřben – vstup do štoly byl zasypán a zaminován.
Ač není možné přesně určit náklad vlaku, jeho odhadovaná hodnota, jak nominální, tak historická a umělecká, v řádech miliard korun vzbudila značný zájem, a to i u samotné polské vlády, která nechala oblast důkladně odminovat a prozkoumat. I přes lokalizaci údajné vlakové soupravy za pomoci georadaru se však poklad nepodařilo nalézt. V hledání se nejvíce angažovala polsko-německá dvojice Andreas Richter a Piotr Koper, kterým existenci vlaku prý na smrtelné posteli potvrdil bývalý voják, který pomáhal vlak sám schovat.
Psali jsme
Pilotní projekt fotovoltaické elektrárny, zrekonstruovaná nástupiště a vybavení zabezpečovacím zařízením. Nejen tím se může pochlubit výpravní…
V Polsku se pak od té doby střídavě objevují zprávy o tom, že se pátrání vzdalo či že byl vlak skutečně nalezen. Nic však dosud jeho existenci skutečně nepotvrdilo, ale ani nevyvrátilo. Ač jsou tedy možná cennosti nedozírné hodnoty stále někde ukryty v tmách podzemních chodeb, něco přeci jen samotná legenda o zlatém vlaku přinesla. Jinak chudý a opomíjený kraj zažil příliv turistů, neboť o tomto fenoménu byly sepsány již tři knihy. Legenda o zlatém vlaku také podnítila výrobu lokálního „vlakového piva“ pivovaru Lwówek a vodky „Zlota walbrzyska“. Místním tak vlak přeci jen kus ze svého bohatství vydal, byť v jiné podobě.
Psali jsme
Po dvouleté přestávce zaviněné protiepidemickými opatřeními se na české koleje vrací Preventivní vlak bezpečné železnice, společný projekt Správy…
Tagy