EU version

Na kauzu NYMWAG reagují evropské autority. Příčina vzniku trhlin se hledá ve specifikaci použitých metod svařování, zní z Haagu

Na kauzu NYMWAG reagují evropské autority. Příčina vzniku trhlin se hledá ve specifikaci použitých metod svařování, zní z Haagu
foto: redakce RAILTARGET/ilustrativní foto, výrobní závody NYMWAG
27 / 11 / 2024

Na kauzu vadných svarů na nákladních vozech vyrobených společností NYMWAG CS a.s, kterou odhalila německá reportáž, reagují významné evropské drážní autority.


Evropské drážní autority se zapojují do řešení problému vadných svarů na vagonech NYMWAG CS a.s., které odhalila německá reportáž zveřejněná magazínem Der Eisenbahner. 

Společnost EUROWAGON, která odhalila praskliny na některých vozech SGGRSS 80 a SGGMRSS 90 a následně vydala bezpečnostní výstrahu prostřednictvím systému SAIT, zahájila opravy ve spolupráci s výrobcem. Nyní situaci zkoumají i národní a evropské inspekční orgány, včetně nizozemského ministerstva, francouzského drážního úřadu a německého sdružení majitelů vozů-VPI.

Systém  SAIT (Safety Alerts IT Tool) poskytuje Agentura Evropské unie pro železnice (ERA) k tomu, aby bylo možné vytvořit bezpečnostní upozornění. To redakci RAILTARGET potvrdil i český Drážní úřad. Nyní se se k pochybení společnosti NYMWAG CS a.s. vyjadřují i další drážní autority.

Německé sdružení majitelů vozů VPI

 

Německé sdružení majitelů vozů VPI ve vyjádření pro redakci RAILTARGET vysvětlilo procedurální postup těchto bezpečnostních upozornění. „SAIT (Safety Alert Information Tool) je neveřejná databáze ERA, která v souladu s čl. 5 odst. (3) evropského nařízení ECM 779/2019 předepisuje REX (return of experience-dosavadní zkušenosti) jako závazný informační základ pro všechny jednotky zapojené do železničního podnikání. Pomocí tohoto nástroje ERA je také možné v uzavřeném kruhu diskutovat o přístupech k technickému řešení zadaného problému. VPI podporuje tento přístup tím, že zveřejňuje tyto bezpečnostní informace a další technické informace také svým členům.

VPI dále uvádí, že členové sdružení byli v návaznosti na tyto procedury o možném bezpečnostním riziku informováni: „V konkrétním případě společnosti NYMWAG došlo v červenci k odpovídající zprávě SAIT, kterou VPI sdělilo také svým členům“.

K sledování samotné výroby železničních vozů ve vagonce NYMWAG však podle VPI není důvod. „Schvalování kolejových vozidel se provádí v souladu s nařízením EU 2018/585 ve spojení s rozhodnutím EU 2010/713, které stanoví, že výroba kolejových vozidel musí být odpovídajícím způsobem testována a sledována. To provádějí notifikované osoby (NoBo), a posouzení je proto součástí povolení. Proto VPI / VPI European Rail Service GmbH (VERS) nevidí žádný základ pro samotné sledování výroby nákladních vozů, protože je závazně regulováno“, stojí v jejich vyjádření.

Z tohoto pohledu je tedy v rámci výroby kolejových vozidel zcela klíčovou záležitostí výstupní  a pravidelná kontrola i testování finálních produktů. Důležitým faktorem je přitom i správné nastavení výrobních procesů, pracovních postupů a kompletní technické dokumentace včetně správného vyškolení odpovědného personálu.

Dřívější vyjádření generálního ředitele  NYMWAG CS a.s Vlčka však napovídá, že společnost dala přednost rychlé obchodní expanzi „Zvolili jsme to, čemu dnes říkáme 'punkový styl', protože byly dvě možnosti: první byla vše připravit, nastavit všechny procesy, doladit vše do posledního detailu, což by trvalo rok nebo dva. Pak pomalu spustit výrobu a oslovit zákazníky. My jsme se rozhodli jít druhou cestou a zahájit výrobu co nejdříve a pak vše dohnat v průběhu výrobního proces.“ uvedl Vlček v médiích.

Reakce z Haagu

Ministerstvo infrastruktury a vodního hospodářství Nizozemska se sídlem v Haagu nebere problém na lehkou váhu a ve své reakci zdůrazňuje nutnost dalšího vyšetřování: “Na základě omezených informací, které má nyní Inspekce životního prostředí a dopravy k dispozici, existují problémy se svary. Jejich příčina vyžaduje ještě další vyšetřování.”

Nizozemský úřad dále vysvětluje směr, kterým se šetření ubírá, přičemž zdůrazňuje, že příčina vad ve svarech je hledána v samotném výrobním procesu. Historicky totiž tento design vagonů takové problémy nevykazoval:

“Konstrukce vagonů pochází z 90. let a tyto problémy neměla. Proto se příčina vzniku trhliny hledá ve specifikaci použitých metod svařování anebo provádění svařovacích prací ve výrobě. To určí, zda se jedná o strukturální nebo náhodný problém a zda jsou dosud přijatá opatření dostatečná pro současnou i budoucí dobu.”

Ministerstvo také zdůrazňuje význam spolupráce na evropské úrovni a zapojení všech zainteresovaných stran:

“Usilujeme o spolupráci s NSA zemí, jako je Německo, Polsko, Česká republika, Švýcarsko, Slovensko, Slovinsko a Itálie, které jsou zapojeny různými zainteresovanými stranami, jako jsou manažeři údržby, kontrolní orgány a výrobce. Zúčastněné strany v těchto zemích budou v případě potřeby osloveny národním bezpečnostním orgánem (NSA) v jejich vlastní zemi.”

Francouzský drážní úřad EPSF


Francouzský drážní úřad EPSF, také vyzývá k opatrnosti. Konat by podle jeho vyjádření měly především držitelé železničních vozů v součinnosti s národními drážními autoritami v příslušných zemích.

Rekapitulace kauzy, Německý deník odhalil vadné svary na vozech NYMWAG CS a.s.



Německý portál Der Eisenbahner zveřejnil reportáž o technických problémech u nákladních vagonů modelů SGGRSS 80 a SGGMRSS 90, vyrobených českou společností NYMWAG CS a.s. v letech 2020 až 2024. Reportáž poukazuje na technické vady v oblasti svarů, které mohou představovat bezpečnostní riziko.

Podle reportáže byly tyto vagony dodány několika evropským železničním společnostem, celkem se odhaduje více než tisíc vyrobených kusů. Německý deník zmínil, že závady mohou být způsobeny úsporami na materiálech a pracovní síle. Praskliny na vozech byly údajně patrné i pouhým okem a některé vady si vyžádaly nákladné ultrazvukové testování.

EUROWAGON provádí kontroly ve spolupráci s NYMWAG

 

Společnost EUROWAGON, která vlastní 168 těchto vagonů, po zjištění vad reagovala vydáním bezpečnostní výstrahy prostřednictvím systému SAIT spravovaného Evropskou agenturou pro železnice. Tento krok potvrdil i Drážní úřad České republiky, který uvedl, že se jedná o problém, který je řešen na úrovni Evropské agentury pro železnice, jelikož má přesah do více států EU.

V červenci 2024 stáhl EUROWAGON vadné vozy z provozu, podrobil je nedestruktivním testům a zahájil jejich opravy ve spolupráci s výrobcem. Ve svém oficiálním vyjádření EUROWAGON zdůraznil nutnost dodržovat nejvyšší bezpečnostní standardy a uvedl, že vadné vozy systematicky podrobuje nedestruktivnímu testování, aby zajistil jejich bezpečný návrat do provozu.
 

Zdroj: redakce RAILTARGET, deník Der Eisenbahner

Tagy