foto: EUROWAGON/EUROWAGON CEO Adam Butryn
RAILTARGET přináší exkluzivní rozhovor s Adamem Butrynem, výkonným ředitelem společnosti EUROWAGON – klíčového hráče v oblasti bezpečnosti evropské železniční dopravy. V této diskusi osvětluje nedávné závady vagonů NYMWAG, proaktivní opatření, která byla přijata, a jak spolupráce s Evropskou agenturou pro železnice (ERA) a průmyslovými partnery přispívá k bezpečnější budoucnosti železniční dopravy.
EUROWAGON je uznáván jako lídr v oblasti bezpečnosti evropské železniční dopravy. Vaše společnost důsledně klade důraz na dodržování evropských bezpečnostních standardů. V případě vagonů NYMWAG jste jednali proaktivně a využili systém SAIT k upozornění na zjištěné závady. Můžete tento proces podrobněji popsat?
Pokud jde o systém SAIT, ukázal se jako vynikající nástroj, který poskytuje a spravuje ERA a který umožňuje rychlou a efektivní výměnu informací o rizicích, jež by mohla ovlivnit bezpečný provoz železničního systému v EU. Potěšilo nás, že krátce po zveřejnění našeho bezpečnostního varování nás několik subjektů kontaktovalo s žádostí o další podrobnosti. Mezi nimi byla samotná ERA a také VPI, které okamžitě distribuovalo varování dál mezi své členy.
Proces publikace v rámci systému SAIT je jednoduchý a ERA si zaslouží plné uznání za vytvoření systému, který výrazně zlepšuje výměnu informací souvisejících s bezpečností železnic. Důrazně doporučujeme všem, kteří jej dosud nevyužívají, aby tento nástroj začali aktivně používat k monitorování možných rizik a spolupráci při sdílení všech relevantních bezpečnostních informací v železničním odvětví.
Psali jsme
EUROWAGON stáhl s ohledem na bezpečnost železničního provozu vadné vagony od českého výrobce NYMWAG CS a.s. z provozu, Drážní úřad České…
Jak jste zjistili problémy s vagony NYMWAG?
Během rutinních kontrol naši technici identifikovali praskliny v nátěru nad svary u určité skupiny vagonů, které byly vyrobeny společností NYMWAG. Zpočátku nebylo jasné, zda jde pouze o povrchové praskliny v laku, nebo zda signalizují narušení integrity svarů. Vzhledem k tomu, že vagony byly stále v záruce, okamžitě jsme zahájili důkladné vyšetřování ve spolupráci s NYMWAG. Protože bylo postiženo více vagonů ze stejné výrobní série, měli jsme podezření, že se může jednat o sériovou vadu.
Jakmile byly dotčené vagony odstaveny z provozu, NYMWAG je převezl do svého závodu k dalšímu zkoumání. Magnetická zkouška potvrdila, že některé svary byly skutečně narušeny. V reakci na to jsme se společně s NYMWAG rozhodli rozšířit inspekci na celou výrobní sérii. Bezodkladně jsme zajistili odsun dotčených vagonů k výrobci na nezbytné testy a opravy.
Po potvrzení, že se jedná o sériovou vadu, jsme usoudili, že by o bezpečnostních rizicích měli být informováni všichni uživatelé potenciálně postižených vagonů NYMWAG. Jelikož jsme mohli oslovit pouze naše přímé zákazníky a NYMWAG pouze své, neexistovala jistota, že budou adekvátně informováni všichni relevantní aktéři, včetně železničních dopravců. Abychom zajistili co nejširší povědomí, rozhodli jsme se vydat obecné bezpečnostní varování, aby mohli všichni uživatelé vagonů přijmout vhodná opatření.
Psali jsme
Německý portál Der Eisenbahner v obsáhlé reportáži upozornil na technické vady nákladních vagonů modelů SGGRSS 80 a SGGMRSS 90 vyráběných…
Jak hodnotíte spolupráci s evropskými železničními úřady, ERA a dalšími vlastníky vagonů?
ERA byla ve skutečnosti první institucí, která nás po vydání bezpečnostního varování v červenci 2024 kontaktovala s žádostí o více informací, pravděpodobně aby posoudila závažnost situace. Protože sídlíme v Polsku, ERA případ následně postoupila polskému národnímu bezpečnostnímu úřadu (NSA), který s námi převzal další komunikaci. V prosinci 2024 polský NSA zahájil monitorování situace a uložil nám povinnost podávat měsíční zprávy o průběhu oprav. NSA nyní bedlivě sleduje další vývoj, přičemž nám umožňuje postupovat v souladu s našimi odbornými znalostmi a zkušenostmi. Je povzbudivé vidět, že národní a nadnárodní železniční úřady spolupracují podpůrným způsobem, poskytují své odborné znalosti a rady, a zároveň uznávají a důvěřují expertíze tržních subjektů, jako je EUROWAGON.
Pokud jde o ostatní vlastníky dotčených vagonů, s nimi jsme v této věci zatím neměli možnost spolupracovat.
Psali jsme
Na kauzu vadných svarů na nákladních vozech vyrobených společností NYMWAG CS a.s, kterou odhalila německá reportáž, reagují významné evropské drážní…
Jaká je aktuální situace? Probíhá nadále spolupráce s výrobcem NYMWAG na opravách poškozených vagonů? Jak tato situace ovlivnila vaše provozní aktivity?
NYMWAG od počátku problém uznal a zavázal se opravit všechny postižené vagony. Vypracoval a zavedl postupy oprav a kontrol, které ověřil nezávislý NoBo, aby bylo zajištěno jejich řádné provedení. Nedávno nás také informovali, že provedli interní audit, který identifikoval hlavní příčinu vad. To by mělo vést k nápravným opatřením, která minimalizují podobná rizika v budoucnu, což je pochopitelně skvělá zpráva. Opravy probíhají hladce a očekáváme, že tento proces brzy dokončíme.
Ačkoli jsme se snažili minimalizovat dopad odstavení vagonů na naše zákazníky, určitým narušením provozu se nešlo vyhnout. Nicméně, v otázkách bezpečnosti a kvality neděláme kompromisy a věříme, že naši zákazníci toto nasazení ocení i přes vzniklé komplikace.
Psali jsme
Polský drážní úřad (UTK) reaguje na problémy s vozy SGGRSS80 a SGGMRSS90 vyráběnými českou společností NYMWAG CS. Po bezpečnostním…
Provedli jste v důsledku této situace nějaké konkrétní změny? Plánujete zpřísnění interních kontrolních mechanismů nebo návrhy úprav evropských regulací?
Tento případ znovu potvrdil důležitost proaktivního řízení bezpečnosti a spolupráce v rámci celého odvětví. Interně jsme přezkoumali a posílili naše inspekční a monitorovací postupy, abychom potenciální vady dokázali odhalit ještě dříve. I když naše stávající kontrolní mechanismy byly dostatečně účinné k identifikaci a řešení problému v relativně rané fázi, víme, že vždy existuje prostor pro zlepšení.
Na úrovni celého odvětví nás potěšilo, jak pečlivě a efektivně všechny zainteresované strany, zejména výrobce, na problém reagovaly. To ukazuje, že železniční sektor nesoutěží v oblasti bezpečnosti, ale naopak spolupracuje na minimalizaci rizik. Do budoucna budeme i nadále sdílet poznatky z tohoto případu s polským NSA a dalšími úřady. Přestože v tuto chvíli nevidíme bezprostřední potřebu změn v regulacích, podpoříme jakoukoli rozumnou iniciativu zaměřenou na zlepšení celkové bezpečnosti železniční dopravy.
Psali jsme
Po narůstajícím tlaku evropských drážních autorit proběhne mimořádná kontrola výroby ve společnosti NYMWAG CS a.s. Redakce RAILTARGET získala exkluzivní…