EU version

Maďarsko chystá největší železniční terminál v Evropě. ČD Cargo je na poptávky přepravy připraveno, říká Tóth.

Maďarsko chystá největší železniční terminál v Evropě. ČD Cargo je na poptávky přepravy připraveno, říká Tóth.
foto: Archiv/Tomáš Tóth
19 / 11 / 2021

Na hranicích mezi Ukrajinou a Maďarskem roste velkolepý projekt, který má zamávat euroasijskou logistikou. Vznikající překladiště East West Gate chce ročně odbavit až milion kontejnerů dopravovaných především z Číny a stát se tak největším nákladním železničním uzlem.

Náklady na stavbu areálu se odhadují na více než dvě miliardy korun. Zdroj energie získá areál z vlastní solární farmy, čímž docílí nulových emisí a jako vůbec první v Evropě bude disponovat privátní 5G sítí, kterou dodá čínský technologický gigant Huawei.

„Dodávky zboží z Číny přes Ukrajinu v současnosti stagnují, terminál East West Gate by tak měl být významnou změnou především pro přepravu Dunajským koridorem do západní Evropy,“ sdělil předseda představenstva českého nákladního dopravce ČD Cargo Tomáš Tóth. Hraje tomu do karet i současná politická nestabilita v Bělorusku, přes které se po železnici přepravuje většina asijských dodávek.

Čínský prezident Si Ťin-pching uvedl v roce 2013 strategii pro obnovení Hedvábné stezky – Belt and Road Initiative. Projekt na výstavbu terminálu představuje jeho západní vyústění. „Terminál East West Gate opět umístí Maďarsko do středu mapy mezinárodní železniční dopravy. Máme radost z možnosti aktivně se zapojit do obchodu Asie a Evropy,“ vyjádřil se ke stavbě terminálu jeho ředitel János Tálosi. Stavbu kvituje i maďarská vláda, což dokazuje její podpora částkou převyšující 200 milionů korun.

Dokončení se očekává na jaře příštího roku. Čínská strana vybaví terminál špičkovými technologiemi, především privátní 5G sítí zprovozněnou společností Huawei, která umožní vytvořit trojrozměrnou kopii areálu v digitálním světě. Tato technologie poskytuje možnost v reálném čase modelovat pohyb vlaků, nákladních automobilů a jeřábů a obsluhovat tak značnou část provozu na dálku.

Díky 140 hektarovému prostoru navíc se do terminálu vejdou i extrémně dlouhé vlakové soupravy dosahující délky až 740 metrů.

Pro Česko zůstane podle Tótha významnější dosavadní běloruské překladiště v Brestu. „ČD Cargo je ale připraveno zajistit v případě poptávky přepravu zboží i přes terminál East West Gate především do západní Evropy, ale i do České republiky,“ uzavírá.

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace