EU version

Krize rumunské železniční dopravy. Dokáže se vzpamatovat?

Krize rumunské železniční dopravy. Dokáže se vzpamatovat?
foto: Paul Istoan / Flickr/CFR Marfă
11 / 03 / 2025

Železniční nákladní doprava v Rumunsku prochází krizí. Údaje národního železničního operátora CFR ukazují 30 % meziroční pokles objemu přeprav za leden 2025.

Simona Istrate, šéfka rumunské asociace soukromých železničních firem OPSFPR, tvrdí, že propad má dvě příčiny: přeprava obilí z Ukrajiny se výrazně omezila, obilí se vrátilo na moře a přepravuje se přes Oděsu nebo polské přístavy. Druhým důvodem je omezení železniční dopravy na většině koridorů kvůli rekonstrukčním a modernizačním pracím, které navíc postupují velmi pomalu.

Železniční doprava je pomalá a termíny se staly nepředvídatelnými, čímž se oproti silnici železnice v Rumunsku dostala do nekonkurenceschopného postavení. Na objemu dopravy se projevuje i hospodářská stagnace. Průmyslová produkce Rumunska se v roce 2024 meziročně snížila o 1,6 %, přičemž snížení následovalo rok 2023, kdy došlo k poklesu o 3 %.

Záchrana nákladní rumunské železniční dopravy 

K záchraně tohoto odvětví je naléhavě zapotřebí skutečná strategie přesunu intermodální dopravy na železnici,“ říká Istrate v rumunské publikaci Club Feroviar. „Ta musí zahrnovat odpovídající financování, spravedlivé poplatky pro všechny druhy dopravy a politiky, kteří si vynutí přechod na udržitelná řešení. Bohužel chybí politická vůle a kompetentní lidé, kteří by tuto strategii vypracovali.“ Problémy se nevyhnuly ani národnímu nákladnímu železničnímu dopravci. Navzdory ekonomickým úspěchům Rumunska před covidovou krizí není státní železniční nákladní společnost CFR Marfă ani teoreticky schopna řešit svou dluhovou zátěž. Dosáhla už výše 4,5 miliardy RON (910 milionů EUR) a stát řeší její likvidaci.

Vznik nové rumunské společnosti Carpatica Feroviar

Místo státní železniční nákladní společnosti CFR Marfă plánuje Rumunsko založit novou železniční společnost Carpatica Feroviar. K neobvyklému kroku se rumunská vláda chystá po ukončení předinsolvenčního řízení v březnu tohoto roku. Společnost CFR Marfă bez jakéhokoliv právního nástupnictví bude úplně zlikvidována a vznikne nový dopravce Carpatica FeroviarRumunská vláda tuší nutnost argumentace i vůči Evropské komisi. Připravuje tedy zdůvodnění opřené o nutnost zajistit ze státní úrovně plnění strategických dopravních služeb ve vojenských a v krizových situacích. Zároveň samozřejmě počítá s tím, že nová společnost bude poskytovat komerční služby na trhu.

Vláda už vznik společnosti Carpatica Feroviar schválila. Její kapitalizace, stejně jako pořízení kolejových vozidel potřebných k tomu, aby mohla konkurovat na trhu, budou sladěny s podnikatelským plánem. Vláda se chystá i projednat vznik a působení nové firmy s Generálním ředitelstvím Evropské komise pro hospodářskou soutěž. K protiakci se chystají i soukromí železniční dopravci. Počítá se s tím, že vznesou závažné námitky proti porušení principů a předpisů hospodářské soutěže v EU.

Smrt na rumunských železnicích

Rumunské sdružení soukromých železničních zaměstnavatelů OPSFPR dlouhodobě kritizuje rumunský stát za nedostatečnou péči o železnici. Nedostatek finančních prostředků a nezájem úřadů o železnici způsobuje i bezpečnostní problémy. Cestování vlakem se podle sdružení stává „hazardem s životy občanů“. Poslední velká nehoda se stala 19. února, kdy se na trati mezi hlavním městem Bukureští a Craiovou srazily vlaky. Nehoda si vyžádala dvě oběti. O komplikované historii rumunské železnice napsal RAILTARGET zde.

Zdroje: RailFreight.com

Tagy