EU version

Kdo bude platit realizaci DAC? ŽESNAD.CZ navrhuje: Automatické spřáhlo pouze pro nově vyrobené vagony

Kdo bude platit realizaci DAC? ŽESNAD.CZ navrhuje: Automatické spřáhlo pouze pro nově vyrobené vagony
foto: Alice Houserová- redakce /ŽESNAD.CZ Oldřich Sládek, Martin Hořínek
31 / 01 / 2022

Minulý týden v Německu v rámci konsorcia DAC4EU slavnostně vyjel vlak s inovativním digitálním automatickým spřáhlem na několikaměsíční praktický test. Právě uskutečnění tohoto projektu je považováno za revoluci v železniční nákladní dopravě. Díky této inovaci se urychlí digitalizace a automatizace železniční nákladní dopravy a tím pádem i zvýší její konkurenceschopnost vůči silniční dopravě.

Projekt je zatím ve fázi testovaní, v rámci, kterého mají byt vyřešeny všechny technické aspekty nové technologie. Finanční otázky však definitivně vyřešeny nejsou. Kdo a jakým způsobem pokryje náklady této investice?

Sdružení železničních nákladních dopravců České republiky ŽESNAD.CZ, které sdružuje přes 30 členů na českém trhu na svých stránkách zveřejnila pravé komentář k automatickému spřáhlu.

ŽESNAD.CZ uznává nutnost a nijak nezpochybňuje zavedení nových technologií do nákladní železniční dopravy. Jenže klade otázky právě s ohledem na financovaní nasazení DAC a upozorňuje, že by mělo být použito jiné řešení, než v případě nedávných rozsáhlých projektů nařízených EU (implementace ETCS nebo tichých brzdových špalků), kdy většina nákladů je na straně dopravců.

Proto ŽESNAD.CZ navrhuji instalaci DAC pouze do nově vyrobených vozů, které zároveň musí být nadále zpětně kompatibilní s dosavadním spřáhlem (hákem a šroubovkou). ŽESNAD.CZ upozorňuje, že na síti jezdí i vozy dopravců mimo EU.

Členy konsorcia DAC4EU jsou dopravci DB Cargo a její mateřská společnost Deutsche Bahn, SBB Cargo, Rail Cargo Austria a majitelé vozů VTG, GATX Rail Europe a Ermewa. Předpokládá se, že nové digitální automatické spřáhlo (DAC), bude v EU plošně nasazeno do roku 2030.

Tagy