foto: Redakce RAILTARGET/NYMWAG vagonka
Podle informací redakce RAILTARGET dnes, 26. února 2025, proběhla první ze dvou inspekcí ve výrobním závodě společnosti NYMWAG CS a.s v Nymburce.
Vagonka NYMWAG se v posledních měsících ocitla v centru pozornosti kvůli problémům se svary na svých nákladních vozech, což vyvolalo otázky ohledně bezpečnosti a kvality výroby. V reakci na tyto obavy rozhodl Drážní úřad ČR o mimořádné kontrole výroby přímo v nymburském závodě.
Dnešní inspekce spadala do kategorie tzv. Dozoru nad trhem, jehož cílem je zajistit, aby se na železnici dostávaly pouze výrobky splňující přísné bezpečnostní normy. Kontrola se proto měla zaměřit nejen na výrobky, ale i na to, zda NYMWAG dodržuje schválené technologické postupy a bezpečnostní standardy.
Zatím nebyly zveřejněny žádné oficiální závěry, ale podle dostupných informací redakce RAILTARGET se inspektoři plánovali zaměřit především na kritizované svařovací procesy. Právě vady ve svarech u modelů SGGRSS80 a SGGMRSS90 stály na začátku celé kauzy a vedly k rozsáhlým pochybám o bezpečnosti těchto vozů.
Psali jsme
Polský drážní úřad (UTK) reaguje na problémy s vozy SGGRSS80 a SGGMRSS90 vyráběnými českou společností NYMWAG CS. Po bezpečnostním…
Další inspekce už za týden
Druhá kontrola proběhne 6. března 2025. Tentokrát však nepůjde o mimořádnou inspekci, ale o pravidelný audit, který se u výrobců kolejových vozidel provádí každé dva roky. Tento proces bude mít na starosti notifikovaná osoba (NoBo) – konkrétně Výzkumný ústav železniční (VÚŽ). Bude se jednat o tzv. „Dozor nad kvalitou“, tedy kontrolu zaměřenou na technologické postupy a dodržování předepsaných výrobních standardů.
Rekapitulace kauzy: Jak se NYMWAG dostal pod tlak?
Problémy s kvalitou výroby NYMWAG CS a.s. vypluly na povrch v roce 2024, kdy se ukázalo, že vagony typu SGGRSS80 a SGGMRSS90 mají vady ve svarech. Situace se vyhrotila poté, co polský nákladní dopravce EUROWAGON, který vlastní 168 těchto vozů, vydal bezpečnostní varování prostřednictvím systému SAIT. Toto varování spustilo rozsáhlé vyšetřování nejen na národní, ale i na evropské úrovni. Do případu se zapojily regulační orgány včetně polského drážního úřadu UTK, který dokonce varoval před možným vyřazením vozů NYMWAG z provozu.
Výrobce NYMWAG zatím oficiálně nekomentoval, avšak generální ředitel EUROWAGON Adam Butryn v nedávném rozhovoru zdůraznil, že na bezpečnosti ani kvalitě nelze dělat kompromisy. Společnost proto podnikla vlastní kroky k analýze a řešení situace, a to ve spolupráci s výrobcem.
Psali jsme
RAILTARGET přináší exkluzivní rozhovor s Adamem Butrynem, výkonným ředitelem společnosti EUROWAGON – klíčového hráče v oblasti bezpečnosti evropské…