EU version

„Je stejně snadné zastavit vlak, jako vyloupit slepičí hnízdo." Příběh psanců Burrowových bere dech

„Je stejně snadné zastavit vlak, jako vyloupit slepičí hnízdo.&quote; Příběh psanců Burrowových bere dech
foto: Legends of America / Public domain/Rube and Jim Burrow
30 / 10 / 2024

Železnice je nejen formou dopravy, ale i jeviště pro mazané padouchy. Zveme naše čtenáře na vzrušující výpravu po temných stopách historie železničního krimi, věnované legendárním eskapádám na kolejích. Antihrdiny našeho příběhu jsou nyní notoričtí psanci 19. století, bratři Burrowové.

Od zakouřených kabin parních lokomotiv až po elegantní vagóny moderních vlaků byla železnice vždy více než jen formou dopravy. 

Raná léta a zakládání gangů: Příběh Reubena a Jima Burrowa

Reuben "Rube" a Jim Burrowové se narodili v 50. letech 19. století v Alabamě, USA, a byli svědky sociálních nepokojů a ekonomického strádání, které následovaly po vyčerpávající občanské válce. Zatímco o Jimovi se ví jen málo a stal se z něj historická postava, není pochyb, že jak on, tak jeho starší bratr Reuben byli silně ovlivněni ekonomickými těžkostmi a lákavou myšlenkou rychlého zbohatnutí. Reuben měl na svědomí uvedení Jima do kriminálního života, což je poměrně ironické, protože od začátku šetřil peníze na nákup farmy, kterou chtěl provozovat.

Reuben Burrow: Z farmáře na zločince

V roce 1876 se Reuben oženil se slečnou Virginií Alvisonovou, která mu porodila dvě děti, ale tragicky zemřela v roce 1880 na žlutou zimnici,  epidemie, která vypukla v období míru po občanské válce. Nová doba, díky zlepšení železničního spojení, oživila rozvoj řemesel, ale bohužel umožnila také šíření nemocí. Čtyři roky po Virginiině smrti se Reuben znovu oženil s Adeline Hooverovou a přestěhoval se do Texasu, kde se jeho záliba v kriminálním vzrušení projevila méně škodlivými činnostmi, jako je označování neznačkového dobytka za vlastní při pastvě.

Bratři Burrowové: Pozoruhodné loupeže

Reuben se obrátil ke zločinu v prosinci 1886, když po návratu z exkurze v indickém území navrhl své skupině, složené z něj, jeho mladšího bratra Jima a několika blízkých spolupracovníků – Nepa Thorntona a Hendersona Bromleyho – vyloupit vlak mířící do Bellevu. Zatímco Thornton odvedl pozornost a zadržel strojvůdce, ostatní okradli cestující. Jejich „výdělek“ činil přibližně tři sta dolarů v hotovosti a více než tucet hodinek.

Zajímavé je, že během této loupeže byli ve vlaku američtí vojáci, od kterých gang vzal revolvery, které Rube později používal po celou svou kriminální kariéru. Tyto zbraně sehrály významnou roli během Velké jižní vlakové loupeže v roce 1887, čímž gang posílil svou reputaci v prostředí vlakových lupičů. Rube a Henderson Bromley vyhrožovali strojvůdci ukradenými kolty a přesvědčili ho, aby zastavil vlak pět set yardů východně od cílové stanice. Tam se k nim přidal zbytek gangu, včetně nového rekruta jménem Harrison Askew, který nakonec tlak nezvládl a z místa činu utekl.

Odmítnutí poslíčka Pacific Express otevřít dveře rychlíku lupičům, a to i s rizikem pro strojvůdce, vedlo k přestřelce. Loupež však byla pro gang stále úspěšná, protože ukradli více než 2 200 dolarů.

Různé historické údaje a dobové periodika naznačují, že použití zbraní nebylo omezeno pouze na hrozby. Například při loupeži v Duck Hill skončil jeden z cestujících zastřelen.

Pád

V lednu 1888, když cestovali ve vlaku Louisville & Nashville v jižní Alabamě, byli bratři rozpoznáni dirigentem. Po příjezdu vlaku do Nashvillu byl obklíčen policií. Zatímco se Rubeovi podařilo uprchnout, Jim byl zatčen a uvězněn, kde v říjnu téhož roku zemřel na tuberkulózu.

Rube Burrow byl ve svých zločinech méně opatrný a bezohlednější. I přes to, že byl jedním z nejhledanějších zločinců své doby, nadále vykrádal vlaky, a nevinní lidé se stávali oběťmi jeho chladnokrevnosti a touhy po penězích. Byl dopaden v říjnu 1890, ale jeho život skončil jen o několik měsíců později, v prosinci, kdy svedl dozorce ve věznici v Lindenu v Alabamě a utekl. Bohužel, jeho útěk skončil tragédií, když byl zastřelen strážci zákona.

Dopad loupeží na železniční průmysl

Období po občanské válce bylo charakterizováno rozvojem železnic a nových technologických řešení, která zlepšila služby a usnadnila rychlejší tranzit. Vytvářelo však také příznivé prostředí pro rozsáhlé loupeže, kdy se bratři Burrowové stali jednou z klíčových postav této éry. Ačkoli primárním nebezpečím loupeží v Burrow byly ukradené peníze a někdy i ztráty na životech, pro železniční společnosti tyto incidenty představovaly poškození pověsti.

Ústava jednou napsala, že „je stejně snadné zastavit vlak jako vyloupit slepičí hnízdo.“ Tento výrok přenesl odpovědnost za loupeže nejen na lupiče, ale také na železniční společnosti a zaměstnance, které popisoval jako nezkušené a zbabělé. Publikace rovněž kritizovala firmu Westinghouse Air Brake a jejich technologii vzduchových brzd, vynalezenou v roce 1868. Ta nahradila manuální brzdění na vlacích systémem, který využíval stlačený vzduch k přenosu signálů a současnému brzdění každého vozu vlaku. Podle Ústavy vedla automatizace k poklesu poptávky po pracovní síle a menším posádkám vlaků, což neúmyslně usnadnilo lupičům realizaci jejich plánů.

Tagy