EU version

Jak přežít Green Deal? Konec uhlí devastuje polské nákladní dráhy PKP Cargo

Jak přežít Green Deal? Konec uhlí devastuje polské nákladní dráhy PKP Cargo
foto: PKP Cargo / Public Domain/PKP cargo
10 / 12 / 2024

"Rozhodnutí o uhlí nás připravilo o polovinu tržního podílu". Tváří v tvář mnohamilionovým ztrátám, klesajícím tržbám a rostoucí konkurenci na trhu nákladní dopravy se společnost PKP Cargo rozhodla provést restrukturalizaci a propouštění ve skupině.

PKP Cargo vykázalo ve třetím čtvrtletí 2024 čistou ztrátu ve výši 342,5 mil. PLN. Situaci firmy komentovalo pro servery Raport Kolejowy, Rynek KolejowyBiznes24 vedení firmy a Marcin Wojewódka člen představenstva pověřený vedením firmy a Monika Starecka, zastupující členka představenstva pro finance. Tržby ze smluv klesly oproti stejnému období v minulém roce o 15,6 % a dosáhly něco málo přes jednu miliardu PLN.

 

PKP Cargo a ztráta na úkor ČD Cargo Poland


Starecká tvrdí, že se do hospodářských výsledků promítla zejména to, že v roce 2023, tedy ještě za minulého vedení, PKP Cargo nevyhrávalo velká výběrová řízení. Největší zakázky, ke kterým patří přepravy uhlí pro energetické a důlní firmy ENEA a Bogdanka vypisují standardně výběrová řízení. Bohužel, ani jedno významný tendr na přepravu PKP Cargo nezískalo. Jedno z velkých naopak vyhrálo ČD Cargo.

Ještě před třemi lety podle Starecké mělo PKP Cargo 40% podíl na trhu intermodálních přeprav. Bohužel rozhodnutí [tehdejšího premiéra Mateusze Morawieckého - pozn. RAILTARGET] o uhlí nás připravilo o polovinu tržního podílu, který dnes činí pouhých 19 %.

PKP Cargo pod dohledem soudu 

 

Podle generálního ředitele Marcina Wojewódki PKP Cargo usiluje o návrat do někdejších pozic na trhu. V současné době v PKP Cargo probíhá pod dohledem soudu restrukturalizace, která by měla skončit v únoru příštího roku. Výsledky restrukturalizace se však podle Starecké projeví až v roce 2025. Současný rozpočet zatěžují mimořádné náklady na odstupné a platy zaměstnanců propuštěných, resp. zařazených do režimu překážek v práci. 

Už v prvním čtvrtletí by se měl projevit jejich efekt. Restrukturalizace ovšem zahrnuje i optimalizaci všech dalších procesů, jejichž efekt se projeví na časové ose různě. PKP Cargo čelí rostoucí konkurenci ze strany velkých mezinárodních dopravních firem, jako je DB Schenker, i ze strany menších a flexibilnějších dopravců, kteří jsou schopni reagovat na potřeby zákazníků pružněji a rychleji.

Každodenním problémem PKP Cargo je likvidita prostředků na vyplácení mezd a odstupného zaměstnancům. PKP Cargo odborům přislíbila vyplácet je průběžně, včetně úroků z prodlení. Pro názornost Starecká uvedla, že finanční situace je taková, že jedna jediná faktura za použití železniční dopravní cesty ve výši desítek milionů zlotých může způsobit nedostatek likvidity. 



Zdroje: Raport KolejowyRynek Kolejowy, Biznes24, redakce RAILTARGET

Tagy