foto: ČD/Ilustrativní
Doby, kdy indická železnice hrála v přepravě aut druhé housle, jsou dávno pryč. V letech 2013-2014 přepravovala pouhých 1,5 % vozidel, dnes je to diametrálně jiný příběh.
Indičtí výrobci automobilů se čím dál více přiklánějí k železnici. Vyplývá to z dat, která naznačují, že za posledních deset let vzrostl objem automobilů přepravených po železnici dokonce osmnáctinásobně. Jak potvrzují znalci z oboru, není to výsledkem náhody, ale výsledkem cílevědomé a vytrvalé práce.
Ještě v letech 2013 až 2014 se železniční doprava podílela na celkové přepravě aut v Indii pouhými 1,5 %. Dnes je ovšem situace diametrálně odlišná. „Jen za poslední čtyři roky se podíl automobilů přepravovaných vlakem zvýšil ze 14,7 % na téměř 24,5 %. Doufáme, že tento trend bude pokračovat, protože výrobci automobilů považují železnici za pohodlnější, nákladově efektivnější a ekologičtější způsob dopravy,“ sdělil místním médiím jeden z vysoce postavených zástupců indických drah. Jinými slovy to znamená, že z celkem 5,06 milionu automobilů bylo po železnici přepraveno 1,25 milionu.
Psali jsme
Od března 2023 drží rekord nejdelšího nástupiště na světě indická železniční stanice Hubballi Junction. Tento rekord byl oficiálně uznán a zapsán…
Indie: Vlaky vládnou na dlouhé vzdálenosti
Železnice se ukázala být obzvláště úspěšné na delších trasách. Na vzdálenostech přesahujících 600 kilometrů se jí podařilo uzmout silniční dopravě celou polovinu jejího dosavadního podílu. To je scénář, o kterém by si evropský sektor železniční nákladní dopravy, jenž se potýká s neustálými obtížemi při přetahování zboží ze silnic, mohl nechat jen zdát.
Psali jsme
Uprostřed krutých himálajských údolí se do nebe tyčí ocelové monstrum – Čanábský železniční most, který svými 359 metry láme světové rekordy. Je to…
Indická železnice: Kapacita jako klíč k úspěchu pro přepravu automobilů
Expanze kapacity indické železnice pro přepravu automobilů v posledních letech doslova explodovala. Jak potvrdili odborníci, stojí za tím skutečně vytrvalé úsilí. Před deseti lety bylo k dispozici pouhých 10 vlakových souprav určených pro automobilovou přepravu. Do roku 2021 se jejich počet zvýšil na 29 a dnes jich mají neuvěřitelných 170! To umožnilo, že jen v letech 2024 a 2025 proběhlo celkem 7 578 takovýchto automobilových železničních cest.
Psali jsme
Polský nákladní dopravce PKP Cargo potvrdil, že během dvou let propustí více než 2400 zaměstnanců. Hromadné propouštění bude probíhat pod soudním…
Druhým faktorem, který pomohl železniční dopravě v jejím úsilí o ovládnutí automobilového průmyslu, je modernizace vozového parku. Indie zavedla do provozu speciální vagony, schopné přepravovat automobily na dvou podlažích, čímž rázem zdvojnásobila svou přepravní kapacitu.
Díky těmto úspěchům se Indie nyní pyšní druhým místem v celosvětové automobilové železniční dopravě. První příčku si drží USA s roční přepravou 7,5 milionu automobilů, zatímco na třetím místě se nachází Německo s 600 000 přepravenými vozy ročně.
Zdroj: RailFreight