EU version

Historické nákladní vozy: Slovenská strela, dvojčata s rozdílnými osudy

Historické nákladní vozy: Slovenská strela, dvojčata s rozdílnými osudy
foto: Archives/Slovenská střela
08 / 04 / 2021

Legendární vlak Slovenská strela byl vyroben ve dvou kusech. Jednalo se o dva vlaky, které se mezi sebou střídali na trase Bratislava-Praha. Zatímco jeden vlak je po letech rekonstruován, druhý tolik štěstí neměl a zchátral na odstavné koleji.

První z těchto vozů měl více štěstí. V současnosti je dokončována jeho rekonstrukce, o které jsme Vás již informovali. Po jejím ukončením bude Slovenská střela přesunuta do Muzea nákladních automobilů, kde bude vystavena.

Druhý vlak však tolik štěstí neměl. To se projevilo už v době jeho provozu. V roce 1938 totiž došlo k dopravní nehodě, kdy se Slovenská strela srazila s nákladním automobilem. Nehoda si vyžádala převoz vlaku do Kopřivnice, kde byl opraven. Vyřazen z provozu byl tehdy na několik měsíců. Od roku 1953 byl vůz odstaven a byl zdrojem náhradních dílů pro první soupravu. Následně byl převezen do Studénky, kde ho v roce 1960 zničil požár. Jeho příčina není dodnes jasná. Mezi teorie jak požáru došlo patří, že ho mohla zapálit jiskra od projíždějícího parního vlaku nebo bezdomovci kteří v něm popíjeli alkohol.

Zlaté časy provozu Slovenské strely byly hned po jejím prvním vyjetí na koleje v roce 1930. Byla určena pasažérům cestujícím na trase Bratislava-Praha, převážně za jednodenními pracovními cenami. Jednalo se o vlak pro vyšší společenské vrstvy. V roce 1939 byl provoz linky ukončen kvůli válce. Vozy byly odstaveny v Praze a vyjížděli jen v mimořádných událostech. Po válce vozila Slovenská strela vládní delegace například do Německa. Na dalších tratích se do ní prodávaly jízdenky na stání, i to se projevilo na jejím technickém stavu.

Pro historii československé železniční dopravy je nesmírným přínosem, že se podařilo zajistit rekonstrukci alespoň jednoho ze dvou těchto unikátních vlaků. Jedná se o část technické historie se specifickým designem, jehož autorem byl konstruktér Hans Ledvinka, ale i výjimečným motorem s patentovaným elektromechanickým přenosem, který sestrojil Josef Sousedík. Fanoušci železnice právem netrpělivě očekávají den, kdy vyjede opravená Slovenská střela zpátky na koleje.

Tagy