foto: Archiv/Exkluzivně: Možné příčiny poklesu železniční dopravy na Slovensku
Na tom, že je podpora železnice na Slovensku nedostatečná se shodují dopravci i odborníci. Železniční přeprava zároveň podle statistických údajů na dopravní síti ŽSR klesá. Redakce RAILTARGET se proto podívala na možné příčiny tohoto poklesu. Více se o nich dozvíte v tomto článku.
V první řadě je potřeba zmínit chybějící fixaci cen elektrické energie. Železnice Slovenské republiky (ŽSR) nakupují trakční elektrickou energii za aktuální čili spotové ceny. Dopravcům tak není umožněna jakákoliv kontrola. V lednu 2023 byla průměrná cena necelých 150 eur za MWh. Při přičtení distribučních poplatků ve výši okolo 80 až 100 eur se celková cena pohybovala v rozmezí 230 a 250 eur za MWh. Z řad dopravců se tak ozývají názory, že by měl být umožněn nákup elektřiny nezávisle na ŽSR.
Psali jsme
Podpora železnice je na Slovensku nedostatečná. Na tom se shodují jak dopravci, tak i odborníci. Redakce RAILTARGET si proto dala…
Další příčinou může být dlouhodobě neznámá cena za přístup na železniční cestu. Ta je známá pouze na kvartál dopředu, přičemž historicky se jednalo o celý rok. Dopravní společnosti tak žijí v nejistotě a nemohou svým klientům nabídnout dlouhodobé kontrakty.
Psali jsme
Podpora jednotlivých vozňových zásielok je nedostatočná. Na tom sa zhodujú dopravcovia aj odborníci. Ministerstvo dopravy a výstavby však odložilo…
K poklesu železniční nákladní dopravy může vést mnoho příčin. Jednou z nich je ale zajisté konkurence v podobě silniční nákladní dopravy. Ta však napomáhá různým kolapsům na silnicích a dálnicích, přičemž jednoduchým řešením by byla podpora tzv. JVZ (jednotlivých vozových zásilek). Železnice je na rozdíl od kamionů „zeleným“ způsobem dopravy. Podpora JVZ je však na Slovensku nedostatečná a postupná změna se plánuje až mezi lety 2026 a 2030. O plánované podpoře informovala redakce RAILTARGET již dříve (psali jsme zde), podobně tak i exkluzivnímu velkému přehledu podpory pro železnici na Slovensku (psali jsme zde).
Tagy