EU version

Exkluzivně: Možné příčiny poklesu železniční dopravy na Slovensku

Exkluzivně: Možné příčiny poklesu železniční dopravy na Slovensku
foto: Archiv/Exkluzivně: Možné příčiny poklesu železniční dopravy na Slovensku
16 / 03 / 2023

Na tom, že je podpora železnice na Slovensku nedostatečná se shodují dopravci i odborníci. Železniční přeprava zároveň podle statistických údajů na dopravní síti ŽSR klesá. Redakce RAILTARGET se proto podívala na možné příčiny tohoto poklesu. Více se o nich dozvíte v tomto článku.

V první řadě je potřeba zmínit chybějící fixaci cen elektrické energie. Železnice Slovenské republiky (ŽSR) nakupují trakční elektrickou energii za aktuální čili spotové ceny. Dopravcům tak není umožněna jakákoliv kontrola. V lednu 2023 byla průměrná cena necelých 150 eur za MWh. Při přičtení distribučních poplatků ve výši okolo 80 až 100 eur se celková cena pohybovala v rozmezí 230 a 250 eur za MWh. Z řad dopravců se tak ozývají názory, že by měl být umožněn nákup elektřiny nezávisle na ŽSR.

Další příčinou může být dlouhodobě neznámá cena za přístup na železniční cestu. Ta je známá pouze na kvartál dopředu, přičemž historicky se jednalo o celý rok. Dopravní společnosti tak žijí v nejistotě a nemohou svým klientům nabídnout dlouhodobé kontrakty.

K poklesu železniční nákladní dopravy může vést mnoho příčin. Jednou z nich je ale zajisté konkurence v podobě silniční nákladní dopravy. Ta však napomáhá různým kolapsům na silnicích a dálnicích, přičemž jednoduchým řešením by byla podpora tzv. JVZ (jednotlivých vozových zásilek). Železnice je na rozdíl od kamionů „zeleným“ způsobem dopravy. Podpora JVZ je však na Slovensku nedostatečná a postupná změna se plánuje až mezi lety 2026 a 2030. O plánované podpoře informovala redakce RAILTARGET již dříve (psali jsme zde), podobně tak i exkluzivnímu velkému přehledu podpory pro železnici na Slovensku (psali jsme zde).

Tagy