foto: Der Eisenbahner / Public Domain / NYMWAG/Nymwag
EUROWAGON stáhl s ohledem na bezpečnost železničního provozu vadné vagony od českého výrobce NYMWAG CS a.s. z provozu, Drážní úřad České republiky potvrdil přijetí bezpečnostní výstrahy SAIT.
Společnost EUROWAGON oficiálně oznámila, že vagony od českého výrobce NYMWAG CS a.s. na kterých byly zjištěny vady, byly staženy z provozu. Tento krok má zajistit bezpečnost železniční dopravy a minimalizovat rizika spojená s možnými vadami v oblasti svarů. Redakce RAILTARGET má k dispozici oficiální vyjádření společnosti EUROWAGON, které podrobně popisuje podniknutá opatření, a potvrzuje informace, o nichž jsme již dříve psali ve speciální reportáži. Drážní úřad České republiky současně potvrdil přijetí bezpečnostního alertu SAIT týkajícího se těchto vagonů.
Psali jsme
Německý portál Der Eisenbahner v obsáhlé reportáži upozornil na technické vady nákladních vagonů modelů SGGRSS 80 a SGGMRSS 90 vyráběných…
Vyjádření EUROWAGON
Společnost EUROWAGON ve svém vyjádření potvrdila, že v červenci 2024 vydala bezpečnostní alert prostřednictvím systému SAIT (Safety Alerts IT Tool), který spravuje Evropská agentura pro železnice (ERA). Tento alert upozorňoval na závažné problémy prasklin ve svarech u modelů SGGRSS 80 a SGGMRSS 90, vyrobených českou společností NYMWAG CS a.s..
V oficiálním vyjádření EUROWAGON stojí:
"V červenci 2024 jsme prostřednictvím nástroje SAIT (Safety Alerts IT Tool), který poskytuje Agentura Evropské unie pro železnice, zveřejnili bezpečnostní upozornění týkající se vozů Sggrss80 a Sggmrss90 vyráběných společností Nymwag CS a.s. Toto upozornění bylo vydáno poté, co jsme zjistili praskliny nátěru ve svárech v blízkosti kloubů vozu. V předtuše možného poškození svarů jsme okamžitě rozhodli o stažení všech vozů s vizuálně zjistitelnými trhlinami z provozu a odeslali je ve spolupráci s výrobcem k opravě. Kromě toho jsme souběžně vizuálně zkontrolovali všechny ostatní vozy vyrobené společností Nymwag CS a.s. na výskyt trhlin ve svarech.“
Reakce Drážního úřadu: Výstraha s evropským přesahem
Drážní úřad České republiky potvrdil redakci RAILTARGET, že dostal bezpečnostní alert SAIT a zároveň uvedl, že se jedná o problém s mezinárodním přesahem na úrovni ERA.
Vyjádření Drážního úřadu:
„Jedná se o problém, který je řešen na úrovni Evropské agentury pro železnice, jelikož má přesah do více států EU. Dotčené vozy byly schvalovány na úrovni ERA. Stejně jako ostatní evropská NSA jsme obdrželi tzv. Safety alert s upozorněním na vzniklý problém. Je nám známo, že společnost Nymwag přijala určitá opatření a řeší problém ve spolupráci s ERA.“
Psali jsme
Vyšetřování tragické nehody lanovky na Ještěd odhalilo vážné systémové nedostatky – od korozí oslabeného lana až po absenci automatické brzdy.…
Shrnutí kauzy: Praskliny ve svarech vozů NYMWAG
Kauza prasklin svarů v nákladních vozech společnosti NYMWAG vyšla najevo díky investigaci německého deníku Der Eisenbahner, který ve své reportáži upozornil na zásadní technické problémy u modelů SGGRSS 80 a SGGMRSS 90 vyráběných českou společností NYMWAG CS a.s. Příčinou těchto problémů mohla být podle Der Eisenbahner podcenění optimalizace interních procesů ve společnosti NYMWAG. Toto riziko se podle Der Eisenbahner potenciálně může týkat více než tisíce vozů vyrobených mezi lety 2020 a 2024 v Nymburce.
Generální ředitel NYMWAG Petr Vlček v minulosti uvedl, že společnost zvolila rychlou strategii expanze a „punkový styl“.
„Zvolili jsme to, čemu dnes říkáme 'punkový styl', protože byly dvě možnosti: první byla vše připravit, nastavit všechny procesy, doladit vše do posledního detailu, což by trvalo rok nebo dva. Pak pomalu spustit výrobu a oslovit zákazníky. My jsme se rozhodli jít druhou cestou a zahájit výrobu co nejdříve a pak vše dohnat v průběhu výrobního procesu,“ uvedl Vlček.
Celé vyjádření společnosti EUROWAGON je k dispozici zde:
Překlad do českého jazyka:
Pro koho je to relevantní,
PROHLÁŠENÍ TÝKAJÍCÍ SE BEZPEČNOSTNÍHO UPOZORNĚNÍ, KTERÉ ZVEŘEJNIL EUROWAGON DNE 9. ČERVENCE 2024
Ve skupině Eurowagon je naší nejvyšší prioritou zajištění nejvyšší úrovně bezpečnosti našich železničních vozů. Dodržováním přísných postupů a vlastního certifikovaného ECM zajišťujeme, že všechny naše vozy jsou udržovány v souladu s platnými systémy údržby, právními požadavky a osvědčenými postupy v oboru.
Jsme si obzvláště vědomi významu výměny informací pro podporu bezpečnosti na železničním trhu, a proto se skupina Eurowagon Group obzvláště zavázala k dodržování směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/798 o bezpečnosti železnic. Tato směrnice ukládá všem subjektům, které mohou ovlivnit bezpečný provoz železničního systému v EU, povinnost přijmout veškerá nezbytná nápravná opatření k řešení zjištěných bezpečnostních rizik a neprodleně o nich informovat všechny zúčastněné strany, což jim umožní přijmout další nápravná opatření k zajištění trvalého dosahování bezpečnostních parametrů železničního systému EU.
V červenci 2024 jsme prostřednictvím nástroje SAIT (Safety Alerts IT Tool), který poskytuje Agentura Evropské unie pro železnice, zveřejnili bezpečnostní upozornění týkající se vozů Sggrss80 a Sggmrss90 vyráběných společností Nymwag CS a.s. Toto upozornění bylo vydáno poté, co jsme zjistili praskliny nátěru ve svárech v blízkosti kloubů vozu. V předtuše možného poškození svarů jsme okamžitě rozhodli o stažení všech vozů s vizuálně zjistitelnými trhlinami z provozu a odeslali je ve spolupráci s výrobcem k opravě. Kromě toho jsme souběžně vizuálně zkontrolovali všechny ostatní vozy vyrobené společností Nymwag CS a.s. na výskyt trhlin ve svarech.
V současné době jsou všechny zbývající vozy, včetně těch bez viditelných trhlin, systematicky stahovány a podrobovány nedestruktivním zkouškám, aby se ověřila celistvost jejich svarů. Každý vůz, u kterého jsou zjištěny závady, je neprodleně opraven v úzké spolupráci s výrobcem pod dohledem našich specialistů v souladu s postupy výrobce, které byly ověřeny nezávislým oznámeným subjektem. Tento proces probíhá hladce a mnoho postižených vozů již bylo opraveno, což zajišťuje jejich bezpečný provoz.
Doufáme, že naše preventivní a nápravná opatření poslouží jako příklad proaktivního přístupu a spolupráce v rámci dodavatelského řetězce a stanoví bezpečnostní standardy na evropském železničním trhu.
S pozdravem,
Adam Butryn
CEO
Zdroj: EUROWAGON