foto: redakce RAILTARGET/Výrobní závody NYMWAG CS a.s.
Český Drážní úřad se dostal pod tlak evropských i národních institucí kvůli kauze prasklin ve svarech nákladních vagonů NYMWAG CS a.s. Na základě zjištění zahajuje mimořádnou kontrolu výrobních procesů.
Drážní úřad České republiky reaguje na eskalující kauzu spojenou s prasklinami ve svarech nákladních vagonů společnosti NYMWAG CS a.s.. Společnost, která je již delší dobu pod drobnohledem evropských drážních institucí, nyní čelí dalšímu vyšetřování. Původ prasklin se hledá v nedostatcích ve výrobních procesech a připravuje se mimořádná kontrola. Redakce RAILTARGET získala exkluzivní vyjádření českého Drážního úřadu.
Psali jsme
Německý portál Der Eisenbahner v obsáhlé reportáži upozornil na technické vady nákladních vagonů modelů SGGRSS 80 a SGGMRSS 90 vyráběných…
NYMWAG pod lupou Drážního úřadu
Český Drážní úřad zdůraznil svůj zájem o situaci kolem vozů NYMWAG CS a.s.. Kauza spojená s prasklinami ve svarech nákladních vagonů přiměla úřad k oznámení speciální kontroly přímo v prostorách výrobce. Inspekce se zaměří na klíčové výrobní procesy a prověří, zda společnost dodržuje systém kvality a technologii výroby.
Proces schvalování vozidel se podle Drážního úřadu dělí na dvě základní části: “Pro udělení typového schválení vozidla jsou nutné dva stupně důkazů. Jedná se o tzv. SB a SD modul. V jednom modulu je prověřován návrh, vývoj a typové přezkoušení, tzn. samotný design vozidla a v druhém modulu se prověřuje systém kvality a dodržování technologie výroby.“
Podle Drážního úřadu by měl tento audit probíhat každé dva roky, avšak s ohledem na aktuální vývoj byla rozhodnuta mimořádná kontrola: „Provedeme v nejkratší možné době státní dozor u výrobce, za účasti osoby vydávající posouzení modulu kvality.“
Jak Drážní úřad uvádí, na mimořádné kontrole budou spolupracovat i notifikované osoby NoBo, která je zodpovědná za posouzení kvality výroby. V tomto případě byl k posouzení přizván Výzkumný Ústav Železniční (VÚŽ).
Psali jsme
NYMWAG CS a.s je v hledáčku evropských drážních autorit. Podle informací redakce RAILTARGET probíhá intenzivní vyšetřování, které má odhalit nejen příčinu…
Co přinese kontrola ?
Plánovaná inspekce může přinést odpovědi na otázky spojené s výrobními postupy společnosti NYMWAG CS a.s., které jsou nyní zpochybňovány. Ministerstvo infrastruktury a vodního hospodářství Nizozemska se sídlem v Haagu zdůrazňuje, že příčina vad ve svarech je hledána v samotném výrobním procesu.
“Konstrukce vagonů pochází z 90. let a tyto problémy neměla. Proto se příčina vzniku trhliny hledá ve specifikaci použitých metod svařování anebo provádění svařovacích prací ve výrobě. To určí, zda se jedná o strukturální nebo náhodný problém a zda jsou dosud přijatá opatření dostatečná pro současnou i budoucí dobu.”
Evropský tlak sílí, německý Drážní úřad zahájil vyšetřování
Mimořádná kontrola ze strany českého Drážního úřadu je výsledkem nejen domácí iniciativy, ale i zvýšeného tlaku ze strany evropských institucí. Jak pro RAILTARGET uvedl německý Eisenbahn-Bundesamt (EBA), problémy s vozy NYMWAG CS a.s. jsou v jejich hledáčku. EBA v této souvislosti zahájila vlastní vyšetřování a spolupracuje s Evropskou agenturou pro železnice (ERA) a dalšími národními bezpečnostními orgány.
“Eisenbahn-Bundesamt zahájila v této věci kontrolní postupy. Vzhledem k tomu, že vyšetřování případu stále probíhá, žádám vás o pochopení, že ze strany EBA není možné poskytnout vám informace o konkrétních podrobnostech řízení ani o aktuálním stavu vyšetřování.”
K vyjádření se přidává i Francouzský drážní úřad EPSF, který také vyzývá k opatrnosti. Konat by podle jeho vyjádření měly především držitelé železničních vozů v součinnosti s národními drážními autoritami v příslušných zemích.
Psali jsme
Na kauzu vadných svarů na nákladních vozech vyrobených společností NYMWAG CS a.s, kterou odhalila německá reportáž, reagují významné evropské drážní…
Co bude dál?
Výsledky plánované kontroly mohou mít dalekosáhlé důsledky nejen pro společnost NYMWAG CS a.s., ale i pro celý evropský železniční průmysl. Očekává se, že inspekce přinese odpovědi na otázky spojené s kvalitou výroby a nastaví precedens pro další podobné situace. Polský Úřad drážní dopravy UTK redakci RAILTARGET potvrdil, že pokud dojde k potvrzení vad svařování na daných vozech, přistoupí prezident UTK k řízení o vyloučení vagonů z provozu.
“Pokud budou získány relevantní informace a potvrzeny vady svařování ve vozech SGGRSS80 a SGGMRSS90 vyrobených společností NYMWAG CS a.s. provozovaných na polské železniční síti, zahájí prezident UTK řízení o vyloučení těchto vozů z provozu.”
Rekapitulace kauzy
Problém s vadnými svary u nákladních vagonů NYMWAG CS a.s. modelů SGGRSS80 a SGGMRSS90 poprvé odhalila německá reportáž portálu Der Eisenbahner. Podle tohoto zdroje mohou technické vady ve svarech představovat vážné bezpečnostní riziko. Reakce přišla od polské společnosti EUROWAGON, která vydala bezpečnostní varování prostřednictvím nástroje SAIT a zahájila opravy vadných vozů ve spolupráci s výrobcem. Evropské drážní autority, včetně VPI, EPSF, EBA a nizozemského ministerstva infrastruktury a vodního hospodářství, postupně reagují na informace o vadných svarech na vozech NYMWAG CS a.s. a koordinují své kroky v souladu s platnými bezpečnostními postupy.
Psali jsme
EUROWAGON stáhl s ohledem na bezpečnost železničního provozu vadné vagony od českého výrobce NYMWAG CS a.s. z provozu, Drážní úřad České…
Zdroje: Redakce RAILTARGET, Der Eisenbahner