foto: Maarten van der Velden / Flickr/ČD Cargo 383 011-4
Od letošního března se v Česku zvýší mýtné pro auta nad 3,5 tuny, přibude totiž další složka poplatku, poplatek za emise CO2. Mýtné se tak zvedne o deset až patnáct procent. Tuto českou inciativu chválí slovenská organizace Na Železnicu. Doprava po kolejích se totiž stane konkurenceschopnější.
Systém elektronického mýtného v České republice zavede od 1. března 2024 novou složku mýtných poplatků, která zohlední produkci emisí CO2. Mýtné by se tak mělo zvýšit o deset až patnáct procent, což přinese do státní kasy zhruba až o 2 miliardy korun více. Změna je zavedena v souvislosti s implementací evropské směrnice, jejímž cílem je podpořit další snižování produkce emisí CO2. „S ohledem na to, kolik Česká republika investuje, bude mít možnost sazbu mýtného posouvat. A my to určitě využijeme,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka a dodává, že je ale potřeba stavět železniční tratě, protože ve srovnání například s Německem jsou hlavní trasy v ČR daleko méně využité.
Také dopravci přijímají růst sazby mýtného. „Předpokládáme, že v příštím roce se ta debata může objevit. Mýto je v podstatě neutrální náklad ve srovnání se zahraniční konkurencí,“ uvedl generální tajemník svazu dopravců ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř. V Rakousku i Německu jsou sazby dvojnásobné.
Tuto změnu vítá organizace Na železnicu, která podporuje přesun dopravy z kamionů na koleje. „Zvýšenie mýta vnímame ako jeden z nástrojov na urovnanie podmienok cestnej a železničnej nákladnej dopravy,“ okomentovala Darina Željazkovová, mluvčí spolku Na železnicu. Dále dodává, že velká část železniční dopravy je mezinárodní, a proto je potřeba zvýhodňovat železniční dopravu napříč státy.
I na Slovensku se řeší otázka výhodnosti železniční nákladní dopravy. Spolek Na železnicu například kritizoval Železnice SR, že cena za dopravní cestu je určena pouze do konce března letošního roku a na další období je její výše neznámá.
Spolek Na železnicu uvádí, že se snaží předcházet dopravním kolapsům na Slovensku. Proto dlouhodobě navrhuje přesouvat přepravu zboží z kamionové dopravy na železniční nákladní dopravu. Spolek upozorňuje na to, že slovenská železniční doprava dlouhodobě stagnuje a v současné době se po kolejích přepraví méně než 19 % z celkového objemu dopravy. Tím Slovensko výrazně zaostává za okolními zeměmi i za celou Evropou. Cílem je, aby se objem zvýšil na 30 %. Klíčová je nízká a předvídatelná cena za užití železniční dopravní cesty, zavedení systému jednotlivých vozových zásilek, kterému předchází úspěšné dokončení notifikace JVZ v Evropské unii, a dlouhodobá strategie podpory železniční infrastruktury, která bude obsahovat všechny stěžejní otázky podpory železnice.
Proto spolek vítá plánované zvýšení mýtného také na Slovensku. Evropská směrnice Eurovignette připouští u našich sousedů zvýšení mýtného pro silniční nákladní dopravu rozšířením o složku poplatku za emise. „Toto sú zásadné kroky na plnenie predvolebných sľubov vládnych strán, ktoré označili rozvoj železnice za svoju prioritu,“ uvedla mluvčí spolku a dodala, že v železnici je budoucnost přepravy. Je to ekologická varianta hromadné dopravy, která dokáže nahradit neekologickou a problémovou kamionovou dopravu. Spolek je v úzkém kontaktu s odborníky na železniční dopravu a pravidelně pořádá akce, na kterých informuje také veřejnost.
Podle resortu dopravy Slovenska informace, že se výhledově sazby mýtného v rámci směrnice Eurovignette zvýší, je známo již od poloviny roku 2017. „Uplatňuje sa v nej princíp 'užívateľ platí' a 'znečisťovateľ platí'. Zároveň je potrebné pripomenúť, že sadzby mýta sa niekoľko rokov napriek inflácii nevalorizovali. Dopravcovia pôsobia v európskom trhovom prostredí s voľnou hospodárskou súťažou," uvedla tisková mluvčí Ministerstva dopravy SR Petra Poláčiková.