foto: CZ LOKO/Ilustrační foto
Historický okamžik zažili dnes krátce po půlnoci v jihlavské provozovně CZ LOKO, když odsud do Švédska vypravili první z pěti lokomotiv EffiShunter 1000, objednaných firmou Trainpoint Norway. S jejím uvedením do provozu se počítá v prvních měsících 2023.
„Ve Švédsku a Norsku vidíme velký tržní potenciál. Železniční doprava se zde vnímá jako šetrná alternativa při ochraně životního prostředí, a proto prochází ekologizací. A ta je samozřejmě provázená modernizací a obnovou vozového parku. A u toho chceme být,“ říká Michal Schaffer, manažer obchodního oddělení CZ LOKO
Jeho slova potvrzuje i další kontrakt na dodávku pěti EffiShunterů 1000 uzavřený minulý měsíc s firmou AC Finance, dceřinou společností Railcare. Její součástí je i opce na další čtyři lokomotivy.
„Pokládáme to za velký úspěch a důvěru ve značku CZ LOKO. Firma Railcare patří k renomovaným dodavatelům údržby drážní infrastruktury v severských zemích a to, že se rozhodl pro naše lokomotivy jen potvrzuje jejich evropskou konkurenceschopnost. Nutno ale dodat, že se nejedná o jednoduchý projekt. Vozidlo sice vychází ze sériové verze, nicméně úpravy spojené především s místním zabezpečovacím zařízením nás stály, a ještě budou stát mnoho úsilí, času a peněz.“ dodává Michal Schaffer, manažer obchodního oddělení CZ LOKO
Podle něho jde ale stále jen o první kroky, protože to nejtěžší firmu na tamním trhu ještě čeká – schvalovací proces, náročné provozní a klimatické podmínky, v nichž je důležitá i zpětná vazba zákazníků. To si CZ LOKO potvrdilo i v sousedním Finsku, kde od roku 2015 jezdí v barvách dopravce Fenniarail Oy šest lokomotiv EffiShunter 1600 (řada 774.7).
„Naší ambicí je, aby se Effishunter 1000 stal ve Skandinávii standardem posunovací lokomotivy pro následujících dvacet, třicet let,“ uvedl Michal Schaffer. „Ve své kategorii patří k tomu nejlepšímu, co je na evropském železničním trhu k dispozici. Jde tedy o prověřenou kvalitu za dostupnou cenu.“
Čtyřnápravový EffiShunter 1000 se v Evropě prosadil svým spolehlivým a ekonomickým provozem. Běžně se vybavuje jednotným evropským zabezpečovacím systémem ETCS. Pro skandinávský trh ho doplní ještě národní zabezpečovač ATC. To umožní jeho využití nejen na posunu, ale také v plnohodnotné traťové službě. Švédsko je jubilejní dvacátou zemí, do níž CZ LOKO své lokomotivy exportuje.
Zdroj: TZ CZ LOKO