foto: Redakce RAILTARGET/Lokomotiva ČD Cargo
Zatímco velké společnosti železniční nákladní dopravy ztrácí, nové dceřiná společnost ČD Cargo s názvem ČD Cargo Poland si buduje silné postavení na polském trhu.
Výkony železniční nákladní dopravy jsou jedním z prvních indikátorů změny ekonomické situace. Doprava surovin pro energetiku, průmysl a stavebnictví je přímo odvozená od výkonů těchto odvětví. Velmi slabý rok 2024 se nevyhnul žádné velké železniční společnosti. DB Cargo, Rail Cargo Group (ÖBB), SBB Cargo, FRET SNCF a pravděpodobně ani ČD Cargo nezařadí rok mezi ztrátové. FRET SNCF skončila a úspěch nástupnických firem je nejasný, DB Cargo a PKP Cargo jsou v restrukturalizačním procesu a všechny jmenované železniční společnosti propouštějí zaměstnance.
ČD Cargo Poland pomalu na vtchol polského trhu
Krize ale nedoléhá na všechny stejnou měrou. Pro některé firmy, zejména menší, s flexibilnější strukturou nákladů a patřičnou dravostí, znamená krize novou příležitost. Patří mezi ně dceřiná společnost ČD Cargo na polském trhu ČD Cargo Poland. Ačkoliv se polský trh mnohem větší měrou než jinde v Evropě potýká s poklesem převozů tradičních energetických surovin, zejména uhlí do elektráren, ČD Cargo Poland v minulém roce v ukazatelých přepraveného zboží roste. Nejenže tedy vzdoruje obecně nepříznivým podmínkám, ale roste i jeho podíl na celkovém trhu přeprav.
Zatímco v letech 2018 – 2022 podíl na trhu všech přeprav v Polsku kolísal mezi 1,29 – 1,53 %, v roce 2023 ČD Cargo Poland navýšilo podíl na 1,93 %, v loňském roce na 2,07 % a za letošní leden dokonce na 2,95 %. ČD Cargo v Polsku se tak podle podílu na trhu dostalo na šesté místo v žebříčku železničních nákladních dopravců v Polsku. Údaje o železničních nákladních přepravách u našeho severního souseda pravidelně zveřejňuje Drážní úřad (UTK).
ČD Cargo Poland slaví úspěchy
Jelikož se železniční doprava potýká s nedostatkem zakázek, o každou novou je velký boj. Především o ty prestižní. Přesně taková zakázka přišla minulý rok v květnu. Jednalo se o přesun jednoho milionu tun uhlí ze slezských uhelných dolů pro elektrárenskou společnost ENEA Elektrownia Połaniec. V číslech to bylo devět těžkých souprav týdně.
Do výběrového řízení se přihlásilo několik velkých dopravců, přičemž jedním z očekávaných favoritů byl logicky největší polský nákladní dopravce PKP Cargo. Mezi dalšími společnostmi, které se do tendru přihlásili patří: Inter Cargo, Freightliner PL, DB Cargo Polska, Rail Polska a EP Cargo Polska. Zakázku však vyhrála dceřiná společnost českého národního nákladního dopravce, ČD Cargo Poland. Pro skupinu ČD Cargo se tak jedná o velký úspěch.
"Díky realizaci strategie společnosti ČD Cargo a podpoře, které se nám od mateřské firmy dostává, rozvíjí a posiluje ČD Cargo Poland (dceřiná společnost ČD Cargo v Polsku) již mnoho let svou pozici na polském trhu. Navzdory turbulencím na trhu si budujeme stabilní pozici mezi nejvýznamnějšími dopravci v Polsku", řekl pro RAILTARGET předseda představenstva CD Cargo PolandTomasz Momot.
V zadání tendru byly i technické parametry. Celková délka vlakové zásilky nesmí přesáhnout 610 m včetně délky hnacího vozidla. Celková hmotnost vozů ve vlakové zásilce nesmí překročit 3 700 hrubých tun. Celková délka jednoho vozu je až 15,80 m a celková hmotnost jednoho vozu nesmí přesáhnout 89 tun, šířka vozu by měla být v rozmezí 3000÷3104 mm, výška vozu je v rozmezí 3220÷3380 mm.
Psali jsme
14. ročník železničního veletrhu TRAKO, největší setkání železničních společností po pandemii COVID-19, přilákal do Gdaňska přes 500 vystavitelů…
Zdroje: UTK (Urzędu Transportu Kolejowego), RailTarget