foto: Public Domain /PKP CARGO
Polský železniční nákladní dopravce PKP CARGO se potýká s významným poklesem objemu přeprav a rostoucími personálními náklady. Ve snaze přizpůsobit se tržní situaci plánuje společnost snížení nákladů a optimalizaci provozních procesů. Představenstvo zároveň čelí výzvám v podobě ztráty zakázek a nutnosti refinancování dluhu.
Informační portál Varšavské burzy „Stockwatch.pl“ zveřejnil v úterý záznam diskuse představenstva PKP CARGO pověřeného řízením firmy s akcionáři. Představenstvo zopakovalo obecnou informaci, že trh železniční nákladní dopravy v Polsku od 2. čtvrtletí roku 2023 klesá, meziročně za rok 2023 činí pokles objemu přeprav 6,8 %, přičemž relativně největší ztráty zaznamenávají velcí přepravci. Skupina PKP CARGO ukončila rok 2023 s meziročním poklesem 17,8 % objemu přeprav. Od začátku roku 2024 negativní trend pokračuje a velké firmy ztrácejí podíl na trhu.
Naproti tomu personální náklady PKP CARGO se navzdory poklesu zaměstnanosti meziročně zvýšily o 12,7 %. V přepočtu na tunokilometr tak pracovní náklady vzrostly o 48,9 %. „Čísla hovoří sama za sebe. V takové situaci musí každý odpovědný management okamžitě přizpůsobit náklady tržní situaci. Přesun pracovníků do režimu překážek v práci od 1. června sníží náklady, ale umožní udržet zaměstnance ve firmě. Jakmile se trh odrazí ode dna, budeme potřebovat kvalifikované zaměstnance. Představenstvo oznámilo, že optimalizuje provozní záležitosti a procesy, od čehož si slibuje dlouhodobé zvýšení efektivity firmy.
Psali jsme
I v Sejmu, polském parlamentu, se začalo zkoumat, co stojí za poklesem tržního podílu národního železničního nákladního dopravce PKP CARGO.…
Na dotaz akcionářů, jak se vyvíjí obchodní situace a nové zakázky, představenstvo oznámilo, že vypsalo výběrové řízení na nového obchodního ředitele a před měsícem zahájilo na trhu novou obchodní politiku. Mezitím, jako důsledek pasivního přístupu bývalého vedení, neuspělo PKP V tendru na přepravu uhlí pro elektrárnu Polaniec. Informovala také, že zkoumá možnost náhrady ušlého zisku za přepravy uhlí, které společnost provedla z pokynu předsedy vlády v energetické krizi.
Další dotaz se zaměřil na úspory, které by mohlo PKP CARGO získat převedením vozového parku do režimu zpětného leasingu. Představenstvo řeklo, že prostor není velký, společnost má již z rozhodnutí předchozího vedení od roku 2023 značnou část svých kolejových vozidel v užívání na základě leasingových smluv. Situaci analyzuje a stejně tak i řeší, jaké má do budoucna možnosti refinancovat svůj dluh.
Psali jsme
Představenstvo společnosti PKP CARGO oznámilo plán zavedení úsporných opatření, která postihnou až 30 % všech zaměstnanců. Na co se mohou připravit?…
Akcionáři se ptali také na úspory v provozních nákladech firmy. Pokračuje externí audit, který má analyzovat všechny nákladotvorné procesy ve firmě s cílem zlepšit ekonomickou efektivitu hospodaření. Největší náklady směřují do oprav a modernizace vozového parku, protože bez nic nelze obsluhovat zákazníky, které ještě PKP CARGO drží.
K možnostem získat zpět tržní podíl představenstvo opatrně sdělilo, že PKP CARGO musí být flexibilnější a lépe reagovat na potřeby trhu. Nelze ovšem předvídat, jak bude trh vypadat za rok, za dva nebo za pět let. K vývoji akciového kursu sdělilo, že v roce 2013, kdy společnost vstoupila na burzu, se akcie prodávaly za 76 PLN, přičemž ihned první kótování znamenalo růst nad 80 PLN. Po určitou dobu se akcie obchodovaly v tříciferné výši v PLN. Představenstvo chce otevřeně situaci a jednotlivé manažerské kroky ve firmě komunikovat akcionářům a chápe to jako vlastní investici. Pověřený předseda představenstva do chatu sdělil „věřím v naši společnost #MakeCargoGreatAgain“.
Psali jsme
Představenstvo společnosti PKP CARGO oznámilo plán zavedení úsporných opatření, která postihnou až 30 % všech zaměstnanců. Na co se mohou připravit?…
Největší odborové organizace sepsali ministrovi Klimczakovi dopis, v němž dramatickou situaci v PKP Cargo přisuzují „katastrofálnímu hospodaření a absence“. Ozdravení nemůže být prováděno na úkor zaměstnanců. Jednou z příčin je „antiželezniční“ dopravní politika v Polsku. V dopise se uvádí, že navzdory mnohamiliardovým investicím do železniční infrastruktury podíl železniční nákladní dopravy v Polsku klesl na méně než 10 %. Je to důsledkem nepříznivého poměru sazeb za přístup k železniční infrastruktuře oproti nákladům silničních dopravců. Potenciál PKP CARGO tak zůstává nevyužitý a proto pouhé personální změny na kondici firmy nemohou nic změnit. Degradace struktury skupiny PKP CARGO postupuje podle odborů velmi rychle, je nevratná a dceřiná společnost pro vozový park PKP CARGO Tabor je přímo ohrožena úpadkem.
Odboráři upozorňují také na další, nepřímé důsledky situace: důsledky pocítí celá polská ekonomika, což bude mít efekt na plánované velké investice (vysokorychlostní železnice CPK), ohrožena bude národní bezpečnost, zejména v případě ozbrojeného konfliktu, protože destabilizace a redukce vozového a personální kapacity, případně i její likvidace mají důsledek na obranyschopnosti Polska. Odbory požadují, aby se ministr osobně věnoval obnově spravedlivé hospodářské soutěže v dopravě, jinak hrozí sociální nepokoje. Svá pracovní místa budeme bránit všemi prostředky a za každou cenu.
Ministr dopravy Dariusz Klimczak na dopis reagoval podle Bussines Insider slovy: „Žádná soukromá společnost nenahradí společnost PKP CARGO. Nové dozorčí radě a představenstvu jsem uložil úkol, aby železniční dopravce PKP CARGO učinil vše pro dosažení dohody s odbory, získání nových zakázek a úspory“ . Zdůraznil, že se jedná o jednu z nejdůležitějších společností v zemi.
Zdroj: Odborové organizace, Stockwatch.pl a Business Insider