EU version

ZVKV slaví 30 let. Mezi tématy konference je DAC, ECM i legislativa

ZVKV slaví 30 let. Mezi tématy konference je DAC, ECM i legislativa
foto: Redakce RT / public domain /Konference ZVKV
29 / 04 / 2024

Slovenské ZVKV slaví 30 let. Dnes se při této příležitosti koná konference, na kterou přijely nejen špičky drážního sektoru z Česka a Slovenska, ale i Evropy.

S úvodní řečí vystoupila prezidentka ZVKV Katarína Magdechová, která shrnula působení ZVKV za třicet let. Zmínila důležitost propojení všech evropských železničních témat jakým je například i DAC. Kvitovala také spolupráci s dalšími sdruženími, jako je například SPV.

Účastníky jménem Ministerstva dopravy Slovenska přivítal Ivan Bednárik. Zmínil důležitost podpory železnice jako takové a připomenul výzvy, kterým železnice aktuálně čelí.

Redakce RT / Public Domain

Dalším řečníkem byl Pavel Škarabela předseda SPV, které je dlouhodobě partnerskou společností ZVKV. Škarabela zdůraznil problematiku DAC a zmínil, že se podíleli i na analýze nákladovosti DAC. Spolu s českým Ministerstvem dopravy zastupují střízlivý pohled na aplikaci DAC v ČR.

Ján Biznár, prezident AROS. Velmi podstatným problémem podle něj je nekompetentnost politické repreznetace ve vztahu k železnici. Úředníci se neuvědomují, jaké důsledky může jejich jednání mít v reálném provozu. Za morovou ránu označil přestavbu cargo vozových parků na tiché špalky, navazující morovou ranou je DAC. Obrovským problémem je také konkurence nákladní železniční a silniční dopravy a je nutné činit železnici více atraktivní. Velkým tématem je ale také nedostatečná automatizace a digitalizace na Slovensku.

Redakce RT / Public Domain

Následně Oldřich Sládek, výkonný ředitel ŽESNAD.cz, předal slovo lobbistovi sdružení nákladních dopravců ŽESNAD.cz v Bruselu, Němcovi, který zdůraznil, že chtějí, aby otázky k DAC, byly jasně zodpovězeny před zahájením dalších kroků. Cílem je také předat evropským představitelům technické poznatky z praxe.

Redakce RT / Public Domain

Zazněly také zdravice Jozefa Galka, dlouholetého představitele ZVKV a Manfreda Schuberta, dlouholetého člena SPV.

Následovaly prezentace železničních společností, mezi kterými byly: Afinis Group s.r.o., LEVEL s.r.o., NYMWAG CS a.s., Railtrans Wagon s.r.o., DAKO-CZ a.s.

S prezentací věnovanou DAC vystoupil Zdeněk Malkovský z VÚKV, který účastníkům konference představil konsorcium DACFIT, jehož cílem je realizace inventury evropského vozového parku nákladních vozů. V čele tohoto konsorcia stojí německá společnost DB. S ohledem na to zazněla otázka, jak bude ošetřena důvěrnost sdílených informací v návaznosti na konkurenci jednotlivých evropských dopravců a majitelů vozů. „Toto není o konkurenci, ale o spolupráci na evropské úrovni. Pokud nebude korektní analýza, vyhodí se peníze. Naším cílem je ukázat pravdu a pomoci tomu, aby se peníze nasměrovaly smysluplně do budoucna. Potřebujeme funkční a levnou železnici. Samotné DB moc dat nemá, velké leasingové společnosti se odmítají na projektu podílet a sdílet svá data. Proto je zapojení členů ZVKV do projektu DAC Inventories klíčové,“ odpověděl v kostce Malkovský.

Redakce RT / Public Domain

Slovenské ministerstvo dopravy se soustředilo na problematiku tichých tratí a DAC. Implementaci ECM do AVV se pak věnoval Roman Sklenář ze ZSSK CARGO.

Zdroj: Redakce RT 

Tagy