foto: Archiv/Změny ve vedení Českých drah i ČD Cargo: Známe jména, o kterých se mluví v zákulisí. Jedno z nich řešily bezpečnostní služby
Na ministerstvu dopravy se začalo připravovat výběrové řízení, které má přinést změny ve vedení ČD a ČD Cargo. Redakce RAILTARGET má přípravu výběrového řízení potvrzenou ze dvou zdrojů. Parametry výběrového řízení v gesci náměstkyně ministra dopravy Lenky Hlubučkové se zatím připravují.
Hned na začátku roku to ministr Kupka v rozhovoru pro server zdopravy.cz řekl jasně. Chce najít toho, kdo nese odpovědnost za údajné chyby v miliardových fakturách mezi Správou železnic a Českými drahami. Jasně tím ukazoval na někoho z dvojice Jiří Svoboda – Ivan Bednárik.
Problém, který by se jinak řešil spíše interně, byl vytažen do veřejného prostoru. S odstupem času se důvod nabízí: připravit si pozici, proč vypsat výběrové řízení na místo jednoho z šéfů státních firem. Podle informací redakce měl Kupka původně sáhnout k výměně šéfa SŽ Jiřího Svobody. Nicméně nyní se zdá, že o post má naopak přijít stávající předseda představenstva ČD Bednárik, který před tím vedl šest let ČD Cargo.
Poslání faktur mezi Správou železnic a Českými drahami je podle všeho jen zástupný problém. Podle informací RAILTARGET proběhla transakce podle zákona a šéf ČD v této věci ani jinou variantu, jak postupovat, neměl.
Kdo a proč nastupuje na bezvýznamnou pozici do ČD Carga?
Náhrada už se patrně již hledá. Bývalý generální ředitel a předseda představenstva ČD, Miroslav Kupec, začal zatím tiše pracovat na jednom z úseků ČD Carga. Podle zdroje RAILTARGET analyzuje dostatečnost kapacit lidských zdrojů na určitých kontrolních pozicích a má připravit řešení této situace. Kupec tedy nenastoupil do výkonné, ale poradenské pozice. Manažer, který je zvyklý na více než stotisícový plat, či auto s řidičem, najednou přijal na první pohled bezvýznamnou pozici honorovanou v řádu desítek tisíc korun. I předmět jeho činnosti v oblasti kontroly je paradoxní. Kupec totiž odešel z funkce generálního ředitele ČD po pouhých devíti měsících. Jeho konec je dodnes zahalen tajemstvím. Důvodem pro jeho odvolání byla dle slov tehdejšího mluvčího drah Radka Joklíka „ztráta důvěry založená na režimových informacích bezpečnostních složek, z nichž některé již byly předány orgánům činným v trestním řízení.“ Ani předseda dozorčí rady Karel Pospíšil tehdy jeho odvolání nechtěl specifikovat. Podle něj nicméně tyto informace byly ale natolik závažné, že členové rady Kupce ihned odvolali.
Bývalý první Čech v AWT do vedení ČD nemíří
Podle informací RAILTARGET bylo zvažováno ještě jedno jméno. Jde o veřejně relativně neznámého Jiřího Minku. Jiří Minka pochází z rodiny železničářů ze Severních Čech. Zajímavostí je, že svou svatbu měl zorganizovanou ve vlaku. Vypracoval se postupně až do vysokých pozic ve skupině AWT. Konkrétně působí jako člen dozorčí rady ve společnosti AWT Čechofracht a jako předseda představenstva AWT ROSCO. Možnost svého angažmá ve vedení národního dopravce na dotaz redakce RAILTARGET nicméně odmítl. Podle jeho slov nabídku takového charakteru nedostal, a tudíž o takové variantě ani neuvažuje.
Události okolo personálních změn ve vedení národního dopravce budeme dále sledovat.