foto: Pixabay/Změny v systému emisních povolenek: Jaké jsou dopady pro státní rozpočet a sektor dopravy?
Evropský parlament schválil změny v systému emisních povolenek s významnými dopady na dopravu a státní rozpočty. Čím dál tím více se diskutuje problematika spravedlivosti těchto opatření. Příjmy končí ve státním rozpočtu místo v dopravě. Proč nejekologičtější způsobe přepravy, železnice, si stále musí emisní povolenky kupovat? Debaty o využití těchto prostředků by se měla zaměřit na modernizaci dopravy a infrastruktury. Je nezbytné vyjasnit směřování a spravedlivé využití těchto finančních prostředků pro budoucnost.
Evropský parlament nedávno schválil důležité změny v evropském systému emisních povolenek, které budou mít významné dopady na oblast dopravy a státní rozpočty. Jedná se o krok směrem k boji proti klimatickým změnám, ale také vyvolává otázky ohledně spravedlivého využití finančních prostředků.
Jednou z klíčových změn je rozšíření systému obchodování s emisními povolenkami na silniční dopravu a bydlení od roku 2027. Tímto opatřením se má zajistit, že i tyto sektory budou nést odpovědnost za své emise skleníkových plynů.
Psali jsme
Karel Havlíček (ANO) se exkluzivně pro redakci RAILTARGET emisních povolenek, které jsou aktuálně velmi diskutovaným problémem. Jak se na situaci…
Avšak platba v dopravě není spravedlivě rozložena. I přes to, že elektrická doprava je nejekologičtějším způsobem přepravy již platí za emisní povolenky. Navíc stále existuje nerovnováha ve vybírání poplatků. Většina příjmů z dražeb emisních povolenek končí ve státním rozpočtu namísto toho, aby se využila v dopravě, což vyvolává pochybnosti, zda je toto správný přístup. Velký vliv má i nárůst ceny povolenek, ze nichž by do státní pokladny mohlo přijít až 100 miliard korun. O to více je třeba se zamyslet, jak tyto prostředky využít efektivně a spravedlivě, zejména v oblasti dopravy.
V souvislosti s tím Evropská unie zakládá Sociální klimatický fond, který bude financován z nového systému obchodování s emisemi od roku 2026. Tento fond by měl přispět k podpoře opatření směřujících k nízkouhlíkové dopravě a modernizaci infrastruktury.
Psali jsme
Nedělní odpoledne se značí relativně hustou dopravou, spojenou s návraty z víkendových pobytů a sídel občanů. Na českých silnicích…
Je nezbytné započít diskusi, která by se zabývala současným stavem a změnou zákona tak, aby prostředky vybrané v oblasti dopravy přispívaly významnou měrou k modernizaci dopravních prostředků a infrastruktury. Tato debata by měla zahrnovat i možnost spolufinancování kolejových vozidel a dalších dopravních iniciativ. Tyto změny by se měli v rámci Green dealu přijmou i za veřejného nesouhlasu některých členských tátů, jako je například Polsko.
Je načase se zamyslet nad budoucím směřováním a spravedlivým využitím finančních prostředků z dražeb emisních povolenek. Modernizace dopravy, financování kolejových vozidel a železniční infrastruktury by měly být prioritami, které by měly být zohledněny při plánování a rozhodování.
Zdroj: Redakce