EU version

Změny v systému emisních povolenek: Jaké jsou dopady pro státní rozpočet a sektor dopravy?

Změny v systému emisních povolenek: Jaké jsou dopady pro státní rozpočet a sektor dopravy?
foto: Pixabay/Změny v systému emisních povolenek: Jaké jsou dopady pro státní rozpočet a sektor dopravy?
19 / 06 / 2023

Evropský parlament schválil změny v systému emisních povolenek s významnými dopady na dopravu a státní rozpočty. Čím dál tím více se diskutuje problematika spravedlivosti těchto opatření. Příjmy končí ve státním rozpočtu místo v dopravě. Proč nejekologičtější způsobe přepravy, železnice, si stále musí emisní povolenky kupovat? Debaty o využití těchto prostředků by se měla zaměřit na modernizaci dopravy a infrastruktury. Je nezbytné vyjasnit směřování a spravedlivé využití těchto finančních prostředků pro budoucnost.

Evropský parlament nedávno schválil důležité změny v evropském systému emisních povolenek, které budou mít významné dopady na oblast dopravy a státní rozpočty. Jedná se o krok směrem k boji proti klimatickým změnám, ale také vyvolává otázky ohledně spravedlivého využití finančních prostředků.

Jednou z klíčových změn je rozšíření systému obchodování s emisními povolenkami na silniční dopravu a bydlení od roku 2027. Tímto opatřením se má zajistit, že i tyto sektory budou nést odpovědnost za své emise skleníkových plynů.

Avšak platba v dopravě není spravedlivě rozložena. I přes to, že elektrická doprava je nejekologičtějším způsobem přepravy již platí za emisní povolenky. Navíc stále existuje nerovnováha ve vybírání poplatků. Většina příjmů z dražeb emisních povolenek končí ve státním rozpočtu namísto toho, aby se využila v dopravě, což vyvolává pochybnosti, zda je toto správný přístup. Velký vliv má i nárůst ceny povolenek, ze nichž by do státní pokladny mohlo přijít až 100 miliard korun. O to více je třeba se zamyslet, jak tyto prostředky využít efektivně a spravedlivě, zejména v oblasti dopravy.

V souvislosti s tím Evropská unie zakládá Sociální klimatický fond, který bude financován z nového systému obchodování s emisemi od roku 2026. Tento fond by měl přispět k podpoře opatření směřujících k nízkouhlíkové dopravě a modernizaci infrastruktury.

Je nezbytné započít diskusi, která by se zabývala současným stavem a změnou zákona tak, aby prostředky vybrané v oblasti dopravy přispívaly významnou měrou k modernizaci dopravních prostředků a infrastruktury. Tato debata by měla zahrnovat i možnost spolufinancování kolejových vozidel a dalších dopravních iniciativ. Tyto změny by se měli v rámci Green dealu přijmou i za veřejného nesouhlasu některých členských tátů, jako je například Polsko.

Je načase se zamyslet nad budoucím směřováním a spravedlivým využitím finančních prostředků z dražeb emisních povolenek. Modernizace dopravy, financování kolejových vozidel a železniční infrastruktury by měly být prioritami, které by měly být zohledněny při plánování a rozhodování.

Zdroj: Redakce

Tagy