EU version

Změny v dozorčí radě ČD zastaveny. Kandidáti s vazbami na staré časy ODS se do funkcí nedostali

Změny v dozorčí radě ČD zastaveny. Kandidáti s vazbami na staré časy ODS se do funkcí nedostali
foto: Archiv/Změny v dozorčí radě ČD zastaveny. Kandidáti s vazbami na staré časy ODS se do funkcí nedostali
27 / 01 / 2022

Z dozorčí rady Českých drah měli být odvoláni dva její dlouhodobý členové Vojtěch Kocourek a Jan Vrátník. Změny ale neschválili členové Řídícího výboru ČD, který má personální změny v radě na starosti. Do funkcí se tak nepodařilo protlačit dvě nová jména, Tomáše Vrbíka a Petra Šlegra. Jde o dva muže s hlubokými politickými vazbami až do dob Topolánkových a Nečasových vlád. Jejich nominace je spojena s tlakem lobbistických skupin, kterým je vystaven ministr dopravy Kupka.

RAILTARGET již v úterý jako první informoval o možných personálních změnách, které jsou zvažovány ve spojitosti s holdingem Českých drah (psali jsme zde). Nyní tedy mělo dojít ke změně v dozorčí radě ČD.

Prvním odvolaným měl být Vojtěch Kocourek. Ten je členem dozorčí rady už od roku 2003. Kocourek je absolventem oboru „konstrukce a dopravní stavby“ na Fakultě stavební Vysokého učení technického v Brně a následně získal titul Ph.D. na Dopravní fakultě Univerzity v Pardubicích. V roce 2002 nastoupil na post náměstka ministra dopravy Milana Šimonovského (KDU-ČSL). Sám byl ale přitom členem ČSSD a opakovaně byl označován jako nominant této strany. Kocourek se historicky zasazoval o zavedení podnikatelských principů v ČD. Známý je ale také kvůli podezření na ovlivnění vyšetřování železniční nehody v Moravanech v roce 2008.

Druhým z odvolaných mužů je Jan Vrátník. Ten v dozorčí radě působil od června 2019. Předtím pracoval ve firmě ECF Corporate Advisory. Jeho hlavním oborem je finanční a ekonomické poradenství. Místo se pro něj tehdy uvolnilo po rezignaci bývalého předsedy rady, Petra Moose. Rada těsně před jeho zvolením do funkce odvolala tehdejšího ředitele ČD, Miroslava Kupce. Vrátník je také od roku 2020 členem dozorčí rady ČD Cargo. Do této pozice ho vyslaly samotné České dráhy jako stoprocentní akcionář ČD Cargo. Předsedou představenstva ČD byl tehdy Václav Nebeský, předchůdce současného šéfa, Ivana Bednárika.  

V celé věci může jít o zákulisní tlak, jehož konečným cílem je nahrazení současného šéfa ČD, Ivana Bednárika. Ten u národního dopravce působí již od roku 2014, kdy nastoupil do čela ČD Cargo. Jeho působení v této funkci je všeobecně považováno za velmi úspěšné. Před jeho nástupem na tuto pozici se podnik potýkal s dlouhodobou ztrátou a poklesem tržeb. Klesal i vlastní kapitál firmy. Během tří let od svého nástupu se mu následně podařilo umořit téměř 1 miliardu z předchozích ztrát. Jeho působení je také spjato s upevněním národního dopravce na zahraničních trzích – například v Číně nebo Kazachstánu. V roce 2019 byl Bednárikovi na základě jeho úspěchu prodloužen kontrakt ve vedení ČD Cargo o dalších 5 let. Rok poté byl povýšen do vedení ČD.

Server zdopravy.cz uvedl i jména lidí, kteří měli do dozorčí rady nově nastoupit. Prvním měl být Tomáš Vrbík, letos v lednu jmenovaný náměstek ministra dopravy. Ten je dlouhodobě známý jako muž v pozadí ODS. Byl poslancem a působí na politických pozicích už přes patnáct let. Pracoval jako ředitel Kabinetu ministra financí ve vládě Mirka Topolánka, později přestoupil na ředitele Kanceláře náměstka ministra vnitra. V roce 2009 se stal vedoucím politické sekce Hlavní kanceláře ODS. Posléze působil i jako šéf poradců expremiéra Petra Nečase. Než letos v lednu nastoupil na ministerstvo dopravy, působil naposledy ve vedení hospodářské komory.

Druhým kandidátem měl být Petr Šlegr. Kromě toho, že je propagátorem vysokorychlostní železnice má i on hluboké vazby do politiky. Za premiéra Mirka Topolánka působil od roku 2006 do roku 2009 na ministerstvu dopravy. Dosáhl až pozice náměstka ministra. Byl rovněž předsedou Řídícího výboru ČD. Byl členem Strany zelených, ale s tou se rozhodně nerozešel v dobrém. V roce 2009 z partaje vystoupil. V roce 2012 se stal náměstkem generálního ředitele SŽ pro modernizaci dráhy. Z funkce byl ale po 13 měsících odvolán. Důvodem bylo dle médií špatné čerpání evropských fondů, které měl ve své pozici na starosti.

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace