foto: Redakce RAILTARGET/Živě z PSP: Podvýbor pro dopravu jedná o urychlení výstavby dopravní infrasturktury
Před malým okamžikem začalo v Poslanecké sněmovně jednání Podvýboru pro dopravu, jehož dnešním tématem je zrychlení dopravních staveb, tedy Novela z. o urychlení výstavby dopravní infrastruktury – EU. Na jednání Podvýboru dorazil i ministr Kupka, generální ředitel SŽ Svoboda nebo ředitel odboru konstrukce VRT na SŽ, Jakub Bazgier.
„Cílem je zajistit to, aby příprava staveb probíhala co nejrychleji se zohledněním všech veřejných zájmů,“ řekl v úvodu jednání ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Novela se zabývá také změnami souvisejícími s výkupem pozemků. „Je nutné nastavit principy majetkového vypořádání. Novinkou by mělo být, že bude stačit jen souhlasné stanovisko EIA a nebude nutné čekat na dokončení celého procesu“, uvedl ministr dopravy.
„Dalším pozměňovacím návrhem je ten, který definuje územní rozvojový plán. Pokud je nutné zajistit do budoucna tak složité systémy jako VRT, cesta dílčího územního plánu je velmi významnou pomocí a může otevřít cestu k tomu, jak provést skrze ČR vysokorychlostní tratě. To jsme vydefinovali se SŽ jako jeden z klíčových požadavků,“ uvedl dále ministr Kupka.
„Smyslem novely zákona má být stavět infrastrukturu rychleji a efektivněji“, uvedl předseda Podvýboru pro dopravu, Ondřej Lochman (STAN). Na tomto konstatování existuje shoda napříč politickým spektrem, což potvrzuje i Martin Kolovratník (ANO). „Na tomto zákoně byla shoda v minulém volebním období a v tomto to bude předpokládám stejné. Těší mě série pozměňovacích návrhů, které míří na SŽ,“ uvedl Kolovratník.
V rámci nového dílčího územního plánu proběhlo již několik jednání s Ministerstvem místního rozvoje, aby bylo jasné, jak se přesně zapojí do nového dílčího územního plánu. Zatímco v některých územích je například v rámci výstavby vysokorychlostních tratí je scénář výstavby jasný, v některých regionech se řeší poslední detaily.
Podle Oldřicha Sládka (ŽESNAD.cz), je nutné řešit trasy, které jsou strategické pro nákladní dopravce. Jejich výstavbu však mnohdy znemožňují enviromentální důvody, konkrétně například výskyt některých druhů zvířat, konkrétně bobr evropský. Novela však není všemocná a v tomto případě budou muset být dopravci dále trpěliví. „ČR se díky novele může vypořádat s infrastrukturním dluhem,“ dodal ministr dopravy Kupka.
Na Podvýboru pro dopravu zazněla také zpráva z kulatých stolů k VRT, které se konaly od jara na základě požadavku Ministerstva dopravy, a to v kooperaci s Hospodářskou komorou ČR. Kulatými stoly jako moderátor provázel Jan Sechter, předseda dopravní sekce HK ČR. Téma VRT je mnohem komplexnější a zasahuje do více odvětví. Pokud bude vše správně nastaveno, může dojít k významnému zlevnění i přílivu dalších financí z EU. Ze závěrů kulatých stolů vyplývá, že životní prostředí musí být postoupeno na samý začátek tak, aby investoři mohli co nejdříve vykupovat pozemky.
Dalším zajímavým bodem je institut dohody finančního plnění pro obce, který by měl zrychlit jednání s obcemi. Na každém rameni plánované výstavby se najde obec, která tvrdí, že z toho, že přes její katastr VRT povedou nic nemá. Finanční plnění by dokázalo bezprostředně překlenout tyto vztahy. Stát by měl také realizovat kampaň ekologičnosti VRT a pozitivního vlivu na životní prostředí, protože tuto informaci mnohé obce chápou úplně opačně. „VRT pro ČR jednoznačně znamenají hospodářský růst. Doba přípravy liniových staveb se musí radikálně zkrátit,“ dodal k tématu Jan Sechter.
Jednání Podvýboru pro dopravu bylo předčasně ukončeno z důvodu hlasování poslanců v rámci zasedání Poslanecké sněmovny.