EU version

Živě z Podvýboru pro dopravu: Chceme, aby součástí POZE byly i elektrobusy, uvedl předseda SPD ČR, Pelikán

Živě z Podvýboru pro dopravu: Chceme, aby součástí POZE byly i elektrobusy, uvedl předseda SPD ČR, Pelikán
foto: Redakce RAILTARGET/Živě z Podvýboru pro dopravu: Chceme, aby součástí POZE byly i elektrobusy, uvedl předseda SPD ČR, Pelikán
12 / 10 / 2023

Tématem dnešního Podvýboru pro dopravu, který se koná v Poslanecké sněmovně, je městská hromadná doprava. Mezi hosty Podvýboru jsou zástupci Sdružení Dopravních podniků ČR (SDP ČR), ŽESNAD.cz i Hospodářské komory ČR.

Sdružení Dopravních podniků oslavila před nedávnem 30 let svého vzniku. Sdružuje 22 dopravních podniků, především krajských měst, v rámci, kterých je provozována tramvajová, drážní, autobusová doprava a pražské metro. Ročně toto konsorcium přepraví 1,8 miliardy cestujících a provozuje přes šest tisíc bez emisních dopravních vozidel. Sdružení Dopravních podniků sdružuje v rámci svých členských společností 22 000 zaměstnanců. „Velkou výhodou je, že my si mezi sebou vzájemně nekonkurujeme“, uvedl předseda SPD ČR, Pelikán.

Velkým tématem pro SPD ČR je danění elektřiny. Technické požadavky na autobusy a trolejbusy jsou podobné, včetně karoserie, ale trolejbus je z pohledu zákona drážní vozidlo. Podmínky pro jeho testování i kontroly jsou mnohem složitější, než pro klasický autobus nebo bateriový autobus. Zde je podle předsedy SPD ČR obrovský potenciál pro legislativní změnu. Toto téma samozřejmě souvisí i s POZE a jeho následným čerpáním, protože současná MHD je ekologická. Drážní vozidla, tramvaje, metro, trolejbusy neplatí spotřební daň z elektřiny. Elektrobusy ano, což je z pohledu předsedy SPD ČR Pelikána paradox, protože jsou stejně ekologické. Alarmující je opět pohled na trolejbusy, včetně těch parciálních, které jsou i daleko mimo trakci stále pokládány za drážní vozidla. K jejich nehodám tak namísto policie vyjíždí Drážní inspekce. Cílem SPD ČR tedy je, aby se do kategorie vozidel, která neplatí spotřební daň z elektrické energie byly i elektrobusy.

„POZE prošlo úpravou zákona bez elektrobusů, tehdy nikdo nepředpokládal, že tento problém nastane. Chceme znovu otevřít Silniční zákon i Zákon o drahách a dopracovat tam určitě změny“, uvedli zástupci SPD ČR na Podvýboru pro dopravu. Na to reagoval stínový ministr dopravy, Martin Kolovratník (ANO): „Podpora elektrobusů je politickou otázkou pro vládní koalici, zda by pro ni byla podpora.“

Tagy