EU version

Železniční souboj gigantů: Alstom získal tendr za 24 miliard, Stadler smutní

Železniční souboj gigantů: Alstom získal tendr za 24 miliard, Stadler smutní
foto: PKP Intercity/vizualizace dvoupatrových vlaků Alstom
11 / 09 / 2025

Alstom vítězí v polském tendru na dvoupodlažní vlaky Coradia Max, připravuje homologaci pro českou železnici a plánuje účast v českém supertendru.

Polský národní dopravce PKP Intercity vyhodnotil nabídky v tendru na 42 dvoupodlažních vlaků s rychlostí 200 km/h – vítězem se stala společnost Alstom. Výběrové řízení a předchozí tržní konzultace se neobešly bez sporů a politických střetů, protože PKP Intercity do podmínek soutěže zakomponovala reference na existující vlaky. Tím vyřadila ze soutěže například polskou státní společnost Pesa Bydgoszcz.

Souboj železničních gigantů vyhrál Alstom

Nejvýhodnější nabídku předložila společnost Alstom Polska, která chce vyrobit vozidla ve svém závodě v Chorzowě, kde zaměstnává přes 2000 pracovníků, za částku 4,1 mld. PLN (cca 24,48 mld CZK). Součástí výběrového řízení nebylo jen pořízení elektrických souprav, ale i 30letá doba servisu a údržby. Smlouva obsahuje i opci na dalších 30 železničních vozidel. 

Ve finále se nakonec střetli železniční giganti, kteří ale již dlouho a úspěšně vyrábějí v Polsku: Alstom Polska s továrnami v Chorzowě a v Nadarzyně a firma Stadler Polska se závodem v Siedlcích. 

Alstom zvítězil údržbou, protože ji nabídl za 2,8 mld. PLN (16 mld. CZK). Stadler předložil nabídku, která byla sice v pořizovacích nákladech výhodnější než Stadler, ale v údržbě požadoval 3,3 mld. PLN (18,9 mld CZK). Tím se nabídka Alstomu stala levnější o téměř o 400 milionů PLN (2,29 mld. CZK). Ve výběrovém řízení se posuzovala i další kritéria, mimo jiné energetická účinnost a termíny dodávek.  

Polský tendr na vlaky za miliardy potřetí

Tendr na soupravy typu push & pull se v Polsku několikrát rušil. V letech 2021 a 2023 byly vyhlášeny tendry na 38 dvoupodlažních souprav, ale oba musela PKP Intercity zrušit. V posledním nabídkovém řízení překročila nejvýhodnější nabídka disponibilní rozpočet o více než 2 miliardy.  

Rozhodnutí předcházela rozsáhlá kampaň Alstomu v politice a ve veřejném prostoru. Firma už v červnu do Polska slíbil alokovat další rozvíjející investice do svých závodů. 

Coradia Max: Dvoupatrové vlaky pro hlavní polské trasy 

PKP Intercity chce využít dvoupatrové vlaky Alstom s komerčním názvem Coradia Max s rychlostí 200 km/h k realizaci vnitrostátních přeprav na frekventovaných trasách v ekonomické kategorii, například z Varšavy do Gdaňsku, do Lodži, Olštýna, Vratislavi, Krakova, Bialystoku nebo do Terespolu. S jejich nasazením PKP Intercity počítá také na budoucí vysokorychlostní železniční síti. Dopravce počítá s tím, že první cestující se svezou přibližně za 3,5 roku.  

Vlaky mají být přizpůsobeny pro dálkové jízdy a poskytovat pohodlné cestování pro více než 500 cestujících. K dispozici budou výsuvná sedadla s individuálními stolky, s opěrkami a s nastavitelným osvětlením, Wi-Fi, elektrickými zásuvkami a USB. Vozidla budou mít část třídy 1 a třídy 2, tichou zónu, prostor pro děti, prodejní automaty spolu s prostorem pro konzumaci jídel, místo pro jízdní kola a velká zavazadla s možností jejich zabezpečení. Budou také plně přizpůsobena potřebám cestujících se zdravotním postižením. Vozidla budou vybavena evropským zabezpečovacím systémem ETCS úrovně 1 a 2, palubním diagnostickým systémem, GPS a zabudovaným kamerovým systémem uvnitř i vně soupravy.

Alstom má zálusk na český železniční supertendr

Podle vyjádření PKP Intercity připravuje Alstom homologaci vlaků také pro českou železnici. Zjevně tedy Alstomu vzrostl po úspěchu v Polsku apetit a chtěl by zvítězit i ve výběrovém řízení Prahy a Středočeského kraje. Na rozdíl od Polska bude u nás kritériem téměř jen pořizovací cena. Podobně jako v Polsku i v ČR jde v případě Prahy a Středočeského krajenejvětší tendr v historii moderní železnice

Zdroj: PKP Intercity, Raport Kolejowy a polský tisk

Tagy