foto: https://www.information-age.com/whats-holding-back-predictive-maintenance-rail-123463245//Zelená železnice
V České republice připravuje poslanecká sněmovna návrh na zrušení povinného poplatku na obnovitelné zdroje pro všechny železniční dopravce v síti. Reaguje tak na potřebu srovnávat podmínky silniční a železniční nákladní dopravy. Návrh reflektuje také současné potíže při dopadech pandemie, kdy dopravci jsou sankcionováni za nevyužití předem objednané energie v důsledku rušení zejména spojů osobní dopravy.
Poslanecká sněmovna v Česku začala tento týden projednávat návrh na odstranění povinnosti platit za udržitelné zdroje elektřiny pro železniční dopravce v České síti. Poplatek sice není nikterak vysoký, ale v součtu se jedná o 30 milionů EUR v celé železniční síti ČR za jeden kalendářní rok. Dopravcům by pokles nákladů na energii při provozu bezemisních železničních lokomotiv měl kompenzovat konkurenční nevýhodu oproti silniční dopravě.
Česká Republika se zavázala do roku 2030 převést 30% objemu silniční dopravy na železnici. Tento poměr má v roce 2050 činit již 50%. Kromě tohoto opatření se však v Česku nedaří plnit přijaté závazky nikterak úspěšně. Podle sdružení železničních dopravců pro urychlení situace přichází alternativa vyššího zdanění a zpoplatnění silniční dopravy, nebo dotační tituly na provoz železniční dopravy. Oba způsoby však sami dopravci považují v dlouhodobém měřítku za těžko udržitelné. Dle jejich vyjádření je třeba podporovat interoperabilitu, stavět překladové terminály a hlavně zlepšit průchodnost dopravní cesty pro nákladní dopravu. V ČR je největším problémem právě kapacita tratí a jejich nízká traťová rychlost. Naopak nespornou konkurenční výhodou je hustá síť veřejných železnic a mnoho starých překladišť ještě z dob minulého režimu, které čekají na své další využití.
Tagy