foto: Archiv/Železniční bomba předvolební kampaně: Strany navrhují privatizaci státního železničního dopravce
Stínový ministr financí za ODS Zbyněk Stanjura dnes v rozhovoru oznámil záměr privatizovat České Dráhy. Státní dopravce by měl podle jeho slov fungovat jako akciová společnost kótovaná na burze. Část podílu by se prodala do rukou investorů. Privatizaci státního dopravce ČD Cargo navrhuje ve svém programu i hnutí Přísaha. Ta chce do soukromých rukou prodat jednu třetinu akcií v železniční společnosti.
Privatizace národního dopravce byla v České republice několik let mrtvé téma. Naposledy se řešila v roce 2018. Tehdejší ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) v té době oznámil, že se chystá prosadit prodej minoritního podílu v nákladním železničním dopravci ČD Cargo. Privatizaci ale nekompromisně zastavil premiér Babiš. Ten v přímém přenosu v diskuzním pořadu Otázky Václava Moravce Ťokův plán odstřelil.
„Nebudeme privatizovat ČD Cargo. Já jsem rozhodně proti,“ řekl Babiš v pořadu České televize. Stát podle něho řídí své firmy dobře. „Nevím, proč to Ťok říkal,“ kroutil hlavou premiér. Ministr Ťok pak za pár měsíců rezignoval a téma zcela utichlo.
Privatizace státního dopravce se ale do hry vrací nyní v rámci aktuální předvolební kampaně. Možnost privatizovat České dráhy navrhly dvě politické strany. Jedná se o ODS a o hnutí Přísaha. Obě aspirují na to, aby usedly v příští vládě. Jejich vyjádření je proto nutné brát zcela vážně.
Asi nejsilnější prohlášení na toto téma poskytl dnes v deníku E15 stínový ministr financi Zbyněk Stanjura. Ten byl v letech 2012 a 2013 ministrem dopravy ve vládě Petra Nečase. Oba státní podniky tak měl ve své agendě. Potenciální budoucí ministr financí (a nebo taky ministr dopravy) by preferoval model, kde by České dráhy byly jako akciová společnost kótovány na burze. Nějaké procento by se pak podle jeho slov prodalo do soukromých rukou.
Druhou politickou stranou, která ve svém volebním programu navrhuje reorganizaci státního dopravce, je hnutí Přísaha. Ta je černým koněm v nadcházejících volbách a všeobecně se očekává, že bude vstupovat do vyjednávání o budoucí vládě. Strana Roberta Šlachty navrhuje vyjmutí společnosti ČD Cargo ze skupiny ČD. Následně má být do ČD Cargo umožněn vstup akcionářům prostřednictvím emise akcií. Dle návrhu Přísahy by takový krok měl pomoci v oddlužovaní společnosti. Státu by měl být zachován rozhodující podíl 67 % akcii.
Redakce Rail Target oslovila s otázkami týkající se privatizace Českých drah železničního experta Radka Rybáčka. Ten byl několik let šéfem východoevropské divize zprivatizované francouzské flotily nákladných vozu SNCF.
„Myšlenka privatizace je určitě správná. Je to všeobecný trend. Ukázalo se to například ve francouzském SNCF, kde jsem působil. Státní carga nikdy nedokáží být tak flexibilní, jakou soukromý sektor,“ řekl železniční expert Radek Rybáček.
K některým návrhům je ale kritický. „Klíčové je hledat pro české Cargo strategického partnera, který pomůže s mezinárodní expanzí. Opravdový strategický partner se ale nespokojí jen s třetinovým podílem, jak navrhuje hnutí Přísaha. Reálné je, že se investorovi odprodá majoritní podíl. Státu by měl zůstat minoritní kontrolní podíl se zlatou akcií,“ analyzuje návrhy Rybáček.
Podle slov experta potřebuje ČD Cargo primárně zvyšovat svoji konkurenceschopnost oproti velkým skupinám v okolních zemích. „Skupina ÖBB ovládá západovýchodní koridor skrz Rakousko a Maďarsko. Z druhé strany skupina PKP Cargo obsluhuje severní osu přes Polsko do Německa. Český dopravce musí těmto gigantům přímo konkurovat. Proto je potřeba hledat strategického partnera, který by umožnil soutěžit ČD Cargu na těchto nadnárodních trasách,“ uvedl pro Rail Target Rybáček.
Za klíčové považuje Rybáček také využití získaných prostředků: „Měly by se například vložit do nákupu vagonů a lokomotiv. Určitě ne na úhradu starých dluhů. Budou to jednorázové prostředky, kterými by se měla firma nakopnout. Je třeba se soustředit na rozvoj. Je to české zlaté vejce, které investice potřebuje.“
Otázka privatizace státních dopravních podniků je živým tématem i v jiných státech střední a východní Evropy. Koncem srpna Evropská komise schválila nový podnik joint venture mezi slovinským státním dopravcem (SŽ) a EP Logistics International, jednou z firem holdingu EPH Daniela Křetínského.
Tématu se budeme nadále věnovat.