EU version

Železnice je evropská páteř. UNIFE varuje před konkurencí i riziky

Železnice je evropská páteř. UNIFE varuje před konkurencí i riziky
foto: Pixabay, public domain /Železniční koleje, ilustrativní
20 / 04 / 2025

Evropa má náskok, ale nemusí si ho udržet. Šéf UNIFE Enno Wiebe varuje, že železnice jako strategické odvětví potřebuje novou organizaci, větší rozpočet a rychlejší zavádění klíčových technologií jako ERTMS, digitální spřáhlo či FRMCS.

Generální ředitel UNIFE Enno Wiebe vyzval 10. dubna k posílení železnice jako strategického evropského odvětví. Navrhuje, aby se posílení železnice jako strategického evropského odvětví uskutečnilo ve formě nástupnické organizace současného Europe´s Rail JU a aby v příštím víceletém finančním rámci získala tato nová organizace robustnější financování. Podpořilo by vývoj nových technologií a zároveň posunulo vpřed inovace, které již Europe´s Rail zahájil. Jde především o evropský systém řízení železniční dopravy ERTMS, systém budoucí mobilní železniční komunikace FRMCS a digitální automatické spřáhlo DAC.

„Tyto technologie zlepší služby pro cestující a zboží, zvýší spolehlivost evropské železniční sítě a zároveň poskytnou cestu ke zvýšení přeshraniční dopravy a podpoří přechod nákladní dopravy z nákladních vozidel na železnici,“ řekl Wiebe. „Posílení schopností evropské železnice prostřednictvím lepších technologií poskytne také odolnost v době, kdy jsou globální dodavatelské řetězce pod značným tlakem.“ Šéf UNIFE také varuje, že rostoucí geopolitická rizika a rostoucí mezinárodní konkurence vyžadují trvalé investice, aby si Evropa udržela vedoucí postavení ve světové konkurenci.

 

UNIFE: Nové technologie, strukturovaný plán

Kromě navrhovaného nového programu výzkumu a inovací se UNIFE zasazuje o strukturovaný plán před zavedením nových technologií do provozu způsobem, který by urychlil zavádění technologií, jako je FRMCS, DAC, automatický provoz vlaků (ATO) a ERTMS do železničního provozu v EU. UNIFE připomíná, že nové železniční systémy, původně vyvinuté v rámci iniciativy Shift2Rail a zdokonalené v rámci Europe´s Rail jsou zmíněny v Draghiho zprávě o konkurenceschopnosti EU, ze které vychází ve své práci nová Evropská komise.

Tyto pokroky jsou považovány za klíčové pro dokončení jednotného evropského železničního prostoru (SERA), dosažení cílů transevropské dopravní sítě (TEN-T) a podporu dlouhodobé vize vysokorychlostní železniční sítě spojující evropské metropole.

UNIFE: Prvenství je nutné si udržet

„Jsme v železničních technologiích první, ale musíme zůstat stále první“, řekl Wiebe. „Evropské železniční technologie splňují standardy kvality a bezpečnosti. Železnice představuje kritickou infrastrukturu, proto musíme zajistit, aby špičkové technologie vyvíjely společnosti se sídlem v Evropě a abychom je byli schopni uplatnit i ve světě.“ Z hlediska obchodní bilance EU představuje železniční průmysl odvětví, které vykazuje obchodní přebytek.

UNIFE se trvale vyjadřuje ve prospěch spolufinancování rozvoje evropského železničního průmyslu. Jeho členy jsou i významné české podniky jako např. AŽD, Bonatrans, Dako, Škoda Transportation, TTC Marconi nebo Oltis Group. Sdružení českého železničního průmyslu ACRI je asociovaným členem. Nejvyšším orgánem UNIFE je řízena předsednictvem, jehož předsedou je generální ředitel Siemens Mobility Michael Peter.

Zdroj: Railtarget.cz

Tagy