EU version

Zdražování, inflace, výpadky v dodávkách materiálu a komponentů. Na co se má železniční trh připravit?

Zdražování, inflace, výpadky v dodávkách materiálu a komponentů. Na co se má železniční trh připravit?
foto: Archiv/Zdražování, inflace, výpadky v dodávkách materiálu a komponentů. Na co se má železniční trh připravit?
26 / 04 / 2022

Zdražování je v poslední době nejčastěji skloňovaným slovem veřejného sektoru. Rekordní inflace, navýšení cen energií, materiálů i pohonných hmot. Jak se však tato situace dotkne železničního sektoru?

Zvýšení cen materiálu

Materiály, které jsou pro železniční průmysl zcela klíčové, zaznamenávají prudké nárůsty cen. Ty trvají již od covidového období. V té době převládal názor, že situace s cenami materiálů bude postupně stabilizována. Společnosti, které měly fixovány dlouhodobé kontrakty na této pandemické situaci vydělaly, ostatní firmy musely nákup materiálu mnohdy odkládat, popřípadě vést dlouhá jednání. Dnes je však situace pomalu ještě horší, a to v důsledku války na Ukrajině. Právě invaze Ruska na Ukrajinu velmi rychle nastartovala růst cen, ke konci března vzrostla cena oceli meziměsíčně v průměru o více než 60 %. Většina odborníků se navíc shoduje, že ceny se mohou vyšplhat ještě výš. Ceny oceli totiž ovlivňují i náklady na dopravu, tedy ceny energií a pohonných hmot.

Nárůst cen pohonných hmot

Cenotvorba většiny dopravců se díky cenám pohonných hmot otřásá v základech. Přesto, že dálkové trasy vedou většinou po elektrifikované části železnice, v některých lokalitách se nákladní dopravci bez nafty neobejdou. Jedná se například o dopravu v rámci průmyslových areálů a terminálů, některé regionální tratě nebo službu „poslední míle“, kdy dopravci využívají i kamionové přepravy. Růst cen pohonných hmot samozřejmě opět ovlivňuje finální cenu zboží. Dopravci navíc nemají jinou možnost, než zdražovat své služby.

Zvýšení cen energií

Ekologickou dopravu po železnici, která využívá elektrickou energii, sužuje problém ceny elektřiny, která se také dostává k rekordním částkám. Některé velké evropské společnosti již zavádějí i speciální „energetické“ balíčky, které jsou pomyslným dodatkem stávajících smluv s klienty. Tyto balíčky mají jediný cíl, dorovnat nákladním dopravcům ztrátu z takto rapidního zdražení. Platba těchto balíčků se tak týká i již uzavřených smluv. Průkopníkem tohoto řešení na evropském trhu je společnost Lineas. V Česku je navíc ještě jeden problém, a to zaplacení poplatků za obnovitelné zdroje energie, tzv. POZE, které může opět cenotvarbu velmi ovlivnit.

Inflace

Inflace dosahuje v evropských zemích svých rekordů. V České republice dosáhla hranice 12,7 % v meziročním srovnání. Co to znamená? Nejenom společnosti, ale také lidé, přijdou o významné částky, které jim budou chybět. Lidé budou mít méně peněz, budou si moci koupit méně věcí a jejich úspory v řadě případů nebudou stačit. Proto budou chtít jednat se svými zaměstnavateli o vyšších mzdách. Právě mzdová politika může vést k další vlně zdražování a to na všech úrovních.

Ukrajinské obilí

Vzhledem k válečnému stavu na Ukrajině, která je největším producentem obilí v Evropě, se dá očekávat, že letošní úroda nebude vysoká. Ukrajinští zemědělci se sice s asistencí armády snaží zasít obilí, ale situaci komplikují například miny nastražené na polích. Dalším problémem jsou pak stále probíhající boje. Obilí tedy bude méně a zdražovat bude hlavně jídlo. To má vliv opět na navyšování mezd zaměstnanců železničního sektoru, které se logicky bude muset projevit i v cenové politice jednotlivých společností.

Na základě těchto bodů je jasné, že zdražování sžeelzničnímu sektoru nemůže vyhnout. Čeho se bude týkat a na co se připravit? Správná odpověď je jasná. Zdražení se bude týkat pravděpodobně všech sfér železnice. Zvýší se ceny dopravců, navýší se ale i ceny oprav vagonů nebo jejich novovýroba. Vzhledem k tomuto navýšení bude zároveň přímo uměrně zdražovat i světový trh materiálu, například oceli, který významně zasáhla právě válka na Ukrajině a následná panika na trhu. Dá se také očekávat, že ceny budou navyšovány i u ji uzavřených kontraktů, například prostřednictvím speciálních "krizových" balíčků.

Tagy