foto: Škoda Transportation /Lokomotiva řady 380
Nejvyšší soud nařídil znovu otevřít soudní spor o platnost rozhodčího nálezu, kvůli kterému musely České dráhy doplatit firmě Škoda Transportation 1,2 miliardy korun za dodávku lokomotiv. České dráhy ale nakonec uspěly s dovoláním. Městský soud v Praze se tak musí zabývat údajnou podjatostí jednoho z rozhodců.
České dráhy si u strojírenské firmy Škoda Transportation objednaly 20 lokomotiv řady 380 v hodnotě cca 2,5 miliardy korun. Ta ale objednané lokomotivy nedodala včas. Původně je měly České dráhy převzít již v srpnu 2009, nakonec první stroje dorazily až v roce 2013. Tak začal letitý spor mezi Českými drahami a Škoda Transportation.
Úvodní kolo sporu vyhrála Škoda Transportation, když se obrátila na arbitrážní soud po požadavku zaplacení pokuty za pozdní dodání lokomotiv ze strany Českých drah. Ty požadovaly náhradu za zpoždění ve výši 1 miliardy korun, zároveň Škoda Transportation chtěla doplatit 1,2 miliardy korun. Odůvodnila ho tím, že během výroby došlo ke změně předpisů a musela tak lokomotivy, v průběhu výroby, předělat. Na výši doplatku se projevila i inflace.
Dráhy tak tehdy zaplatily Škodě 468 milionů korun a podaly odvolání k soudu v návaznosti na prohrané řízení u rozhodčího soudu. Dále nakonec musely doplatit zbývající sumu z celkového objemu 1,2 miliardy korun, které přiznal Škodě rozhodčí soud. Začal tak letitý spor, který se zpočátku nevyvíjel pro České dráhy dobře. Městský soud v Praze odmítl námitky Drah s tím, že není možné přezkoumávat samotný rozhodčí nález. Soud se proto zabýval zejména procesní stránkou vedení arbitráže, která podle něj byla v pořádku. Následovalo další odvolání ze strany Českých drah.
Minulý rok Vrchní soud v Praze, po přezkoumání odvolání Českých drah, pouze potvrdil rozhodnutí soudu nižší instance. Dráhy se snažily argumentovat například nedostatečným vypořádáním jeho důkazů ze strany soudu prvního stupně. Odvolací soud výtky dopravce neuznal jako důvodné a potvrdil původní rozhodnutí. Poukázal mimo jiné i na rozhodčí doložku, jež byla součástí smlouvy mezi oběma firmami – neumožňovala, aby spor řešil věcně soud.
Po další analýze rozsudku se České dráhy rozhodly podat dovolání k Nejvyššímu soudu. Tam uspěly a tento týden bylo rozhodnuto znovu otevřít soudní spor o platnost rozhodčího nálezu. Justice totiž chybovala, když se odmítla zabývat údajnou podjatostí jednoho z rozhodců. To stačilo ke zrušení verdiktu. V táboře Českých drah panuje opatrný optimismus, není ovšem jisté, zda Škoda Transportation bude peníze Drahám v budoucnu vracet.