EU version

Vláda zřídila Výbor pro strategické investice. Ty se budou týkat i vysokorychlostních železnic

Vláda zřídila Výbor pro strategické investice. Ty se budou týkat i vysokorychlostních železnic
foto: Archiv RAILTARGET; Správa železnic/Vláda zřídila Výbor pro strategické investice. Ty se budou týkat i vysokorychlostních železnic
31 / 07 / 2023

Z důvodu potřeby dokončit klíčovou dopravní infrastrukturu zřídila Vláda k posílení meziresortní spolupráce a koordinace Vládní výbor pro strategické investice (usnesení Vlády č. 448. z 21. června).

Výbor ve složení předseda vlády ČR, místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí, místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj, ministr financí, ministr průmyslu a obchodu, ministr dopravy, ministryně pro vědu, výzkum a inovace, ministr školství, mládeže a tělovýchovy, ministr životního prostředí, ministr pro legislativu a předseda Legislativní rady vlády, národní bezpečnostní poradce, prezident Hospodářské komory, prezident Svazu průmyslu a dopravy, předseda Asociace krajů ČR, předseda Svazu měst má napomáhat lepší koordinaci přípravy a zlepšení podmínek pro rychlejší a efektivnější realizaci strategických investic v dopravě, bydlení, energetice, vzdělávání a vědy, výzkumu a inovací.

Rozpaky nad efektivitou vzbuzuje dovětek ve statutu, že Vládní výbor pro strategické investice nenahrazuje existující ani jinak nemění zákonem nastavené odpovědnosti jednotlivých resortů. Právě resortismus a nespolupráce a nekoordinovanost jsou jednou z příčin tragického stavu povolovacích řízení a celkového zaostávání v dopravní infrastruktuře.

Na svém prvním zasedání 18. července se Výbor zabýval možnostmi, jak rychleji dostavět českou dopravní infrastrukturu. Ministr dopravy Martin Kupka představil strategický výhled jednotlivých investic, jež by měly vést k tomu, aby do deseti let měla ČR nejen dostavěnou síť dálnic, ale také moderní vysokorychlostní železniční tratě. Výbor projednal také legislativní opatření. Bude nutné znovu, tentokrát radikálním způsobem změnit zákon o liniových stavbách (416/2009 Sb.) K financování zavést vícezdrojový přístup, podobně jako v jiných úspěšných zemích, tedy vedle národních zdrojů zapojit Modernizační fond, Evropské fondy (OP Doprava, CEF a další evropské zdroje), úvěry, nástroje Evropské investiční banky, komerční úvěrové nástroje, státní dluhopisy, tzv. zelené dluhopisy a otevřít možnosti projektům PPP a různým koncesním modelům.

Na jednání představila Hospodářská komora vlastní analýzu příležitostí a rizik, jímž v dalších letech bude Česká republika čelit. Hospodářská komora je od jara 2023 partnerem Správy železnic ve vypracovávání legislativních a finančních návrhů, jak urychlit výstavbu vysokorychlostních železnic, včetně zapojení domácího železničního průmyslu a pochopení projektu v jeho národohospodářské a evropské dimenzi. Celkem sedm expertních zasedání zformulovalo závěry, o kterých redakce RAILTARGET informovala již dříve.

 

Zdroj informací: Redakce

Tagy