foto: Pixabay.com / free for commercial use //Ilustrativní
Spor o charakter výnosů, který ročně může dosáhnout až sto miliard CZK a způsob jeho rozdělování se vedl od loňského podzimu
Na třetí pokus vláda minulý týden schválila systém rozdělení zisků z emisních povolenek. Spor o charakter výnosů, který ročně může dosáhnout až sto miliard CZK a způsob jeho rozdělování se vedl od loňského podzimu na pozadí schvalování novely Zákona o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů (383/2012 Sb.), kterým se do českého práva přenesla evropská směrnice, podle které 100 % příjmů z emisních povolenek musí být investováno do opatření na ochranu klimatu. Ani touto novelou se rozdělování vyřešit nepodařilo, vláda jen vytvořila orgány, které se tím budou zabývat. RAILTARGET o sporu, který vedl ke zpoždění novely již dříve informoval.
Psali jsme
Svaz průmyslu a dopravy ČR upozorňuje na stále existující problémy s výnosy z emisních povolenek, což má negativní dopad na průmysl,…
Letos a v příštím roce budou příjmy z povolenek putovat do státního rozpočtu a od roku 2026 by většina měla mířit do Státního fondu pro životní prostředí. Dosud se výnosy rozdělovaly mezi ministerstvo životního prostředí, které má na starosti Modernizační fond ministerstvo průmyslu a obchodu a státní rozpočet. Dokud ceny povolenek byly nízké a výnosy pro ČR nepřesahovaly 10 mld CZK, nikoho téma nezajímalo.
Ministerstvo financí se prosadilo částečně, MŽP zatím vítězí a ostatní odcházejí zatím s prázdnou.
MF ČR principiálně považuje příjmy z povolenek svým charakterem za příjem státního rozpočtu, odkud by měly být dle návrhu státního rozpočtu s účastí Poslanecké sněmovny dále rozdělovány. MF proto také odmítalo, aby o rozdělení prostředků z povolenek rozhodoval pouze úřednický výbor spadající pod ministerstvo životního prostředí. MŽP Výbor obhájilo. Bude se jmenovat Výbor pro využití peněžních prostředků z dražeb povolenek a Modernizačního fondu a bude poradním orgánem složený ze zástupců ministerstva životního prostředí, Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva financí, Ministerstva dopravy, Ministerstva zemědělství, Ministerstva pro místní rozvoj, Ministerstva práce a sociálních věcí a Státního fondu životního prostředí. Výbor má projednávat a doporučovat ke schválení základní koncepční, a implementační dokumenty. MF ČR se prosadilo s politickou kontrolou jen částečně.
Psali jsme
Místopředseda sněmovny a exministr dopravy Karel Havlíček poskytl redakci RAILTARGET rozhovor, jehož tématem byly především finance v sektoru…
Zákon zřizuje pětičlennou Radu pro využití výnosů z dražeb, která bude stát nad Výborem, bude ji nominovat vláda jako celek jako svůj poradní orgán, se statutem a s jednacím řádem. Právě sem do Rady se přesune politický a zájmový boj o výnosy z povolenek. Rada má totiž projednávat a schvalovat podmínky pro využití prostředků v oblastech podpory vždy na následující období.
Prozatímním vítězem, který ovšem dává silné karty do budoucích jednání, je ministr životního prostředí Hladík. Obhájil, že výnosy mají jít právě do fondu spravovaného jeho ministerstvem. Podle usnesení vlády musí vypracovat konečné znění vládního návrhu zákona. Stačilo mu odkázat přitom na příklad Slovenska a Německa a využít zkušenost svého resortu z dosavadního administrování emisních povolenek a jednání o těchto tématech na evropské úrovni.
Pro přípravu státního rozpočtu na rok 2025 si ministerstva životního prostředí a průmyslu a obchodu navýší rovným dílem výdaje dle očekávaných příjmů z povolenek (dle dosavadního znění zákona č. 383/2012 Sb.,)
Psali jsme
Třinecké železárny hodlají provést velké investice do snižování emisí, energetických úspor a úplné automatizace.
Velkou prohru utrpěly Hospodářská komora a Svaz průmyslu ČR. Jejich požadavek na účast ve Výboru pro Modernizační fond MŽP a vláda odmítly. Podle názoru MŽP „jsou HK a SP ČR již konzultovány na úrovni Platformy pro Modernizační fond spolu s ostatními zájmovými stranami“. Znamená to do budoucna velkou nevýhodu pro průmysl a reálnou ekonomiku jako celek. Na jedné straně na povolenky velmi zásadním způsobem přispívá a bojuje s konkurenceschopností, na druhé straně je jim upírána možnost přímo se účastnit jednání o rozdělování výnosů, které by směřovaly ke kýžené dekarbonizaci právě průmyslu, dopravy a reálné ekonomiky.
Právem se hospodářské svazy obávají, že tvrdé finanční zatížení emisními povolenkami nebude znamenat prioritní starost o průmysl, ale že resort životního prostředí a Modernizační fond budou upřednostňovat celou škálu dotačních programů, které nebudou mít přímý efekt pro hospodářství. Na žádost mnoha resortů, aby do Zákona MŽP zapsalo podrobný seznam relevantních účelů, na které se výnosy budou vynakládat, MŽP odmítlo.
Podrobnou specifikaci údajně akceptovat nelze, protože „bychom šli nad rámec Směrnice, s níž by pak hrozila kolize“. Například: z výnosů z povolenek mohou být hrazeny všemožné programy, které mají s reálnou ekonomikou pramálo společného, jako například podpora lesů, zachytávání oxidu uhličitého v lesních porostech a v půdě, ochrana a obnovu rašelinišť a dalších ekosystémů nebo dokonce ukládání oxidu uhličitého do geologických vrstev, včetně všech možných programů vědy, inovací a osvěty v oblasti klimatické změny. Tato prohra nevěstí nic dobrého pro budoucí postavení odvětví dopravy, které bude od roku 2027 také nově zatíženo povolenkami.
Prohrál i resort ministra dopravy Kupky, který požadoval pevnou alokaci výnosů pro Státní fond dopravní infrastruktury ve výši 30 %. MŽP trvá na tom, že využití skrze SFŽP je vhodnějším způsobem, protože účely, na které ze zákona může prostředky využít SFŽP, se do velké míry shodují s opatřeními ve Směrnici. SFŽP prý na rozdíl od SFDI sleduje zájem ochrany životního prostředí, a proto podpora investic do čisté mobility a účast MD ve Výboru jsou optimálním řešením. Modernizační fond již údajně podle MŽP některé programy na podporu čisté mobility připravuje.
Existovala i šance zalepit systémově „solární tunel“, kterým ČR rok, co rok hradí od spotřebitelů a průmyslu dotace pro jejich solární byznys z minulého desetiletí. Podle MŽP, které se zde opírá o vágní názor Evropské komise, nelze provozní podporu OZE od roku 2024 financovat z výnosů emisních povolenek, protože prý nejde o podporu instalace nových zdrojů. POZE vznikla dlouho před prvními dražbami povolenek, její financování tak na výnosech z EP nikdy závislé nebylo a od roku 2024 to ani není možné.
Zdroj: Redakce RT; MF ČR