CER vymezuje pilíře takto:
- Adekvátní, „spravedlivé, dlouhodobé, komplexní“ financování železnic: CER obhajuje potřebu vypracovat víceleté smlouvy mezi vládami a manažery infrastruktury a také přilákat soukromé zdroje, aby bylo možné uspokojit obrovské investiční potřeby železnic. Také požaduje větší rozpočtovou položku CEF a inovativní využití zelených dluhopisů EU.
- Spravedlivá hospodářská soutěž mezi typy dopravy: Současné rozdíly v právních předpisech znevýhodňují železnici ve srovnání s jinými druhy dopravy, jako je silnice a letectví, přičemž zdanění energie upřednostňuje především ty ostatní.
- Nasazení klíčových digitálních aktivátorů železnic, jako jsou ERTMS, FRMCS, DCM a DAC, které mají v tomto sektoru změnit hru.
- Zelenější přístup k politikám trhu a hospodářské soutěže, které zohlední cíle EU v oblasti klimatu. CER naléhá na EU, aby více sladila politiky státní pomoci a hospodářské soutěže s cíli v oblasti klimatu, případně vytvořením fondu suverenity na podporu spravedlivého růstu mezi členskými státy.
Manifest argumentuje za to, co už všichni jistě víme, např. železnice je nejudržitelnějším způsobem dopravy s potenciálem výrazně snížit spotřebu energie v Evropě a zvýšit její nezávislost na zdrojích energie mimo EU.
Zatímco se železniční sektor připravuje na oslavu svých pokroků a načrtává směr budoucího rozvoje, manifest představuje plán, jak zajistit, aby se evropský dopravní sektor přizpůsobil budoucím ekologickým výzvám. Redakce RAILTARGET připraví další séŕii článku týkající se CER a podrobného přehled manifestu.
Zdroj: CER; Evropský parlament; Redakce RT