EU version

Víme první: V PKP Cargo proběhly první personální změny

Víme první: V PKP Cargo proběhly první personální změny
foto: PKP Cargo / Public domain/PKP Cargo
07 / 02 / 2024

Povolební personální změny v PKP Cargo právě začaly. Redakce RAILTARGET jako první české médium přináší informace o tom, jaká je situace u polského národního nákladního dopravce.

Největší polský železniční nákladní dopravce PKP Cargo se ocitl v problémech. Dozorčí rada odvolala na konci minulého týdne z funkce předsedu představenstva a generálního ředitele, Dariusze Seligu a člena představenstva pro obchod, Marka Olkiewicze. K tomuto odvolání došlo dle PKP Cargo „z vážných důvodů“.

Vedením polského národního nákladní dopravce dozorčí rada pověřila člena představenstva pro finanční otázky, Macieje Jankowicze. Všeobecně se očekávalo, že změny nová vláda uskuteční v rámci holdingu PKP až později. 

Vláda prozatím kromě vedení ministerstva vyměnila vedení společnosti CPK pro výstavbu vysokorychlostních železnic (psali jsme zde) a dceřiné společnosti PKP Trakce. PKP Cargo je burzovní společnost. V procesu privatizace si prostřednictvím mateřské společnosti PKP SA uchoval stát vliv na složení dozorčí rady a představenstva. 

Podnět k odvolání dosavadního vedení sice fakticky vzešel od zástupců zaměstnanců, kteří zároveň oznámili dvouhodinovou výstražnou stávku, která dnes, 7. února v Polsku probíhá. Nikdo však nepochybuje o tom, že pokyn k personálním změnám obdrželo vedení PKP SA od nové vlády. Samo vedení PKP SA však personální změny svého složení v nejbližší době také okčekává.

Co zaměstnanci PKP Cargo požadují? Především zvýšení mezd, které jim bývalé vedení podle jejich názoru na sklonku roku 2023 takticky upřelo. Zaměstnanci zároveň zaslali dopis předsedovi vlády Donaldu Tuskovi, v němž vyjadřují obavy nad krizí ve firmě a ztrátou mnoha tisíc pracovních míst. Upozorňují ale zároveň, že s novou vládou žádali dialog o problémech, které mohou podle jejich názoru vyústit až v bankrot společnosti. Tuto žádost vznesli před více než měsícem. Příslušný ministr pro správu národního majetku ale na jejich podnět dosud nereagoval.

Objem přeprav PKP Cargo klesl v roce 2023 meziročně o téměř 18 %. Snížil se také podíl přeprav PKP Cargo na polském trhu z 35,4 % na 31,4 %. Poklesl ovšem, i když méně, také podíl přeprav největšího konkurenta DB Cargo Polska z 15, 9 % trhu na 14,9 %. Z polských firem zaznamenala růst podílu na trhu společnost Lotos Kolej, která se minulý rok spojila s Orlen Koltrans. I přes pokles objemu přeprav, který je indikátorem blížící se ekonomické stagnace v Polsku, dokázalo v roce 2023 bývalé vedení PKP Cargo vrátit hospodářský výsledek národního nákladního dopravce do kladných čísel.

 

Zdroj: PKP Cargo

Tagy