EU version

Víme první: Koaliční jednání v Německu přináší zásadní změny v dopravě a energetice

Víme první: Koaliční jednání v Německu přináší zásadní změny v dopravě a energetice
foto: DB/Ilustrační
11 / 03 / 2025

V Německu vzniká koaliční smlouva. Víme první, jak si stojí doprava. V energetice bude pokračovat přešlapování na místě a sázka na plyn spolu s OZE.

Z jednání křesťanských demokratů CDU/CSU a sociálních demokratů SPD jsou známy první psané výsledky, které mají být vtěleny do vládního programu. O rozdílných pozicích v dopravě mezi oběma formacemi budoucí vládní koalice informoval RT zde.

Investice Německa do infrastruktury

Nejvýznamnější změnou bude vytvoření speciálního fondu pro infrastrukturu. V tomto bodě se prosadila SPD, protože nejenže bude vytvořen zvláštní fond pro infrastrukturu, který bude zahrnovat projekty na federální, zemské i na lokální úrovni s objemem 500 miliard eur a dobou trvání 10 let, ale bude kvůli němu (a kvůli investicím do obrany) odblokována rozpočtová dluhová brzda. CDU/CSU ji jako německou tradici péče o stabilní rozpočet vždy odmítala. Zvláštní fond má sloužit k investicím do infrastruktury. Společně s obranou bude zahrnovat investice do ochrany civilního obyvatelstva, dopravní infrastrukturu, investice do nemocnic, energetické infrastruktury, vzdělávání, péči a vědu, do výzkumu a vývoje a digitalizace.

Spolkové země obdrží ke svým projektům 100 miliard eur. Dluhová brzda se upraví tak, aby i spolkové země se mohly nově zadlužit do výše 0,35 % HDP ročně. Pro naše dopravní projekty s Německem má význam speciální klausule, podle které se budoucí vláda zavazuje urychlit výstavbu přeshraniční dopravní infrastruktury mezi Německem a východními sousedy Polskem a Českou republikou. Budoucí vláda výslovně prohlašuje, že cílem je dosáhnout úrovně infrastruktury srovnatelné mezi Německem a jeho západními sousedy.

Německo a energetika

S dopravou a její konkurenceschopností úzce souvisí energetika. Vláda chce co nejrychleji snížit daň z elektrické energie o pět centů za kWh (na minimum, které dovoluje EU) a snížit poplatky za distribuční sítě, resp. za přenos elektrické energie o polovinu. Cílem je trvale omezit poplatky za distribuční síť, z čehož může významně profitovat železnice. Dále chce vláda rozšířit platnost nařízení o kompenzaci cen elektřiny pro energeticky náročná odvětví i na další odvětví průmyslu. Cílem je dosáhnout mezinárodně (nejen evropsky) konkurenceschopných trvale nízkých a předvídatelných nákladů na energii.

Za tímto účelem mají být v budoucnu využívány záložní elektrárny nejen proto, aby se předešlo problémům s dodávkami, ale také aby se stabilizovala cena elektřiny. Vláda neprodleně zreviduje strategii výstavby elektráren a chce motivovat investory k výstavbě až 20 GW plynových elektráren do roku 2030, které budou modernizovány namísto uhelných bloků. Uvažuje se o „maximálním využití“ potenciálu obnovitelných zdrojů energie, kam patří i rozvoj bioenergie, vodní energie, geotermální energie a skladovacích kapacit. Jaderné energetice se program nevěnuje nijak, z čehož vyplývá, že se CDU/CSU neprosadila ani v minimálním požadavku na revizi rozhodnutí uzavřít jaderné elektrárny v Německu.

Boj Německa proti klimatické změně

Naopak bude pokračovat dekarbonizace a boj proti klimatické změně, programy ukládání uhlíku z energeticky náročných průmyslových provozů a výstavba vodíkové infrastruktury. Vláda se přihlašuje k plnění klimatických cílů, ale poprvé dodává, že je chce pragmaticky a nebyrokraticky skloubit se sociální soudržností a s hospodářským růstem. Kromě automobilového průmyslu chce v Německu udržet a rozvíjet tzv. strategická průmyslová odvětví a přilákat nová, např. polovodičový průmysl, výrobu baterií, technologie vodíku nebo farmaceutický průmysl. Elektromobilitu podpoří pobídkami, veřejnou dopravu pak pokračováním jednotné jízdenky „Deutschlandticket“.

Zdroje: fragdenstaat.de

Tagy