foto: DB/Ilustrační
V Německu vzniká koaliční smlouva. Víme první, jak si stojí doprava. V energetice bude pokračovat přešlapování na místě a sázka na plyn spolu s OZE.
Z jednání křesťanských demokratů CDU/CSU a sociálních demokratů SPD jsou známy první psané výsledky, které mají být vtěleny do vládního programu. O rozdílných pozicích v dopravě mezi oběma formacemi budoucí vládní koalice informoval RT zde.
Investice Německa do infrastruktury
Nejvýznamnější změnou bude vytvoření speciálního fondu pro infrastrukturu. V tomto bodě se prosadila SPD, protože nejenže bude vytvořen zvláštní fond pro infrastrukturu, který bude zahrnovat projekty na federální, zemské i na lokální úrovni s objemem 500 miliard eur a dobou trvání 10 let, ale bude kvůli němu (a kvůli investicím do obrany) odblokována rozpočtová dluhová brzda. CDU/CSU ji jako německou tradici péče o stabilní rozpočet vždy odmítala. Zvláštní fond má sloužit k investicím do infrastruktury. Společně s obranou bude zahrnovat investice do ochrany civilního obyvatelstva, dopravní infrastrukturu, investice do nemocnic, energetické infrastruktury, vzdělávání, péči a vědu, do výzkumu a vývoje a digitalizace.
Spolkové země obdrží ke svým projektům 100 miliard eur. Dluhová brzda se upraví tak, aby i spolkové země se mohly nově zadlužit do výše 0,35 % HDP ročně. Pro naše dopravní projekty s Německem má význam speciální klausule, podle které se budoucí vláda zavazuje urychlit výstavbu přeshraniční dopravní infrastruktury mezi Německem a východními sousedy Polskem a Českou republikou. Budoucí vláda výslovně prohlašuje, že cílem je dosáhnout úrovně infrastruktury srovnatelné mezi Německem a jeho západními sousedy.
Německo a energetika
S dopravou a její konkurenceschopností úzce souvisí energetika. Vláda chce co nejrychleji snížit daň z elektrické energie o pět centů za kWh (na minimum, které dovoluje EU) a snížit poplatky za distribuční sítě, resp. za přenos elektrické energie o polovinu. Cílem je trvale omezit poplatky za distribuční síť, z čehož může významně profitovat železnice. Dále chce vláda rozšířit platnost nařízení o kompenzaci cen elektřiny pro energeticky náročná odvětví i na další odvětví průmyslu. Cílem je dosáhnout mezinárodně (nejen evropsky) konkurenceschopných trvale nízkých a předvídatelných nákladů na energii.
Psali jsme
Cestující se v Německu dočkají nového lepšího mobilního signálu. Signál byl ve vlacích pro cestující dříve omezený, díky modernizaci se ale…
Za tímto účelem mají být v budoucnu využívány záložní elektrárny nejen proto, aby se předešlo problémům s dodávkami, ale také aby se stabilizovala cena elektřiny. Vláda neprodleně zreviduje strategii výstavby elektráren a chce motivovat investory k výstavbě až 20 GW plynových elektráren do roku 2030, které budou modernizovány namísto uhelných bloků. Uvažuje se o „maximálním využití“ potenciálu obnovitelných zdrojů energie, kam patří i rozvoj bioenergie, vodní energie, geotermální energie a skladovacích kapacit. Jaderné energetice se program nevěnuje nijak, z čehož vyplývá, že se CDU/CSU neprosadila ani v minimálním požadavku na revizi rozhodnutí uzavřít jaderné elektrárny v Německu.
Boj Německa proti klimatické změně
Naopak bude pokračovat dekarbonizace a boj proti klimatické změně, programy ukládání uhlíku z energeticky náročných průmyslových provozů a výstavba vodíkové infrastruktury. Vláda se přihlašuje k plnění klimatických cílů, ale poprvé dodává, že je chce pragmaticky a nebyrokraticky skloubit se sociální soudržností a s hospodářským růstem. Kromě automobilového průmyslu chce v Německu udržet a rozvíjet tzv. strategická průmyslová odvětví a přilákat nová, např. polovodičový průmysl, výrobu baterií, technologie vodíku nebo farmaceutický průmysl. Elektromobilitu podpoří pobídkami, veřejnou dopravu pak pokračováním jednotné jízdenky „Deutschlandticket“.
Psali jsme
Škoda Group provede generální opravu až šesti vlaků NIM Express pro DB Regio. Práce v závodě v Šumperku prodlouží jejich životnost a zvýší…
Zdroje: fragdenstaat.de