foto: Koláž redakce RAILTARGET/Jan Sechter
Předseda Dopravní sekce Hospodářské komory Jan Sechter byl hostem pořadu Za pět minut dvanáct na Nově. Tématem tentokrát ale nebyla železnice, ale parkování. Mají větší auta platit dražší parkovné?
Dlouholetý diplomat a exnáměstek ministra dopravy Jan Sechter se v rámci vedení Dopravní sekce Hospodářské komory intenzivně věnuje železničním tématům. Mezi ně patří například vysokorychlostní tratě a jejich výstavba v České republice. RAILTARGET o těchto tématech pravidelně informuje a tentokrát nám neuniklo ani téma parkování ve městech.
Automobilová doprava je neustálým soupeřem železnice, a to jak na poli osobní přepravy, tak nákladní. Evropská unie se v rámci dlouhodobých cílů, které reflektuje především v tolik skloňovaném Green Dealu, upíná k železniční přepravě jako k jedinému udržitelnému způsobu dopravy. Do budoucna má železniční doprava tvořit mnohem větší část pomyslného koláče celkového objemu dopravy v rámci zemí EU.
S tím souvisí i tlak na snížení množství automobilů ve městech. Evropské metropole se postupně snaží zavádět taková opatření, která omezí množství aut v centrech, a to prostřednictvím různých mýt, zákazů, ale i cenám parkování. Alternativou mají být právě vlaky, tramvaje a celkově MHD. Ve Francii, konkrétně tedy v Paříži došlo k výraznému navýšení cen za parkovné pro vozy typu SUV a jiná velká auta. S tím, že Evropská unie apeluje na to, že by z měst měl zmizet co největší počet aut, vzniká tlak na železniční dopravu, na níž se přesouvá větší část dopravy. Jelikož se jedná o daleko ekologičtější způsob přepravy.
Podobný scénář by mohl nastat i v Praze. „Byla by tři cenová pásma parkování. Pro malá, střední a velká auta,“ míní Zdeněk Hřib, náměstek primátora hlavního města Prahy pro dopravu. Čím delší by auto bylo, tím více by platilo za parkování. Magistrát města Prahy chce dále zrušit možnost placení krátkodobého parkování v zónách pro rezidenty. Podle vyjádření předsedy Dopravní sekce Hospodářské komory, Jana Sechtera k situaci v Paříži se jedná o ideologický krok, který neměl podporu obyvatel. Nedává smysl, aby museli vlastníci velkých aut platit více.
Podle Michala Kaliny ze spolku Automat je potřeba dostat z center měst co nejvíce aut. Magistráty a úřady by se tak měly zaměřovat spíše na cyklistiku a hromadnou dopravu. Problémem je ale to, že chce pražský magistrát kromě zvýšení cen za parkovné, zvýšit také cenu za MHD. Praha plánuje zvýšit cenu jízdného až dvojnásobně. V rámci snižování počtu aut ve městech by mělo být dbáno na podporu městské hromadné dopravy. Místo toho, aby docházelo k podporování ekologičtějších alternativ přepravy osob, dochází k tomu, že se ve výsledku jezdit MHD nevyplatí.
Zdroj: redakce, Za pět minut dvanáct