foto: Archiv/České dráhy
Redakce RAILTARGET jako první informovala o plánovaných personálních změnách u národního dopravce. V polovině února rezignoval dosavadní šéf ČD Ivan Bednárik a dosavadním vedením národního dopravce byl pověřen Michal Kraus. Zároveň bylo vypsáno výběrové řízení, ve kterém se hledá nový generální ředitel. Probíhající výběrové řízení nechtějí komentovat ani České dráhy, ani Ministerstvo dopravy. RAILTARGET má však exkluzivní informace díky kterým Vám můžeme všechna jména, která byla a jsou ve hře představit.
Michal Nebeský
Mezi vážné kandidáty podle zdrojů redakce RAILTARGET patřil bankéř Michal Nebeský (psali jsme jako první zde). Jeho shoda v jméně s bývalým šéfem ČD je však čistě náhodná. Michal Nebeský je generálním ředitelem Citibank. S železničním sektorem má však také bohaté zkušenosti. Pro ilustraci můžeme uvést že mezi lety 2008-2012 byl členem představenstva ČD. Ve stejném období byl také předsedou dozorčí rady Výzkumného Ústavu Železničního. Působil také v ČD – Telematika, a to v pozici člena i předsedy dozorčí rady. Byl také členem a následně předsedou dozorčí rady ČD – Informační Systémy a.s.
Redakce RAILTARGET zaslala Nebeskému dotaz, zda se plánuje výběrového řízení zúčastnit. Nebeský na otázku neodpověděl. Ze zdrojů blízkých Českým drahám má nicméně redakce informaci, že se Nebeský odmítl výběrového řízení účastnit.
Michal Krapinec
Podle informací redakce je novým kandidátem do vedení ČD také Michal Krapinec, současný předseda a člen představenstva ČD Telematika. Krapinec má za sebou dlouholeté zkušenosti jak z ČD, tak ČD Cargo i ČD Logistic. V ČD působil jako ředitel odboru projektové kanceláře, ředitel odboru strategie a správy majetkových účastí a ředitel kanceláře pro ekonomiku a informatiku. V ČD Cargo se věnoval řízení a správě majetkových účastí, byl také tajemníkem představenstva. Dva roky byl členem představenstva ČD Logistic. ČD Telematika vede také éměř dva roky. Podle exkluzivních zákulisních informací redakce RAILTARGET si měl Michal Krapinec o křeslo šéfa ČD sám říct. RAILTARGET oslovila Michala Krapince s dotazem, zda se výběrového řízení na generálního ředitele ČD zúčastní, do zveřejnění článku však neposkytl žádné vyjádření.
Jiří Vencl
Dalším kandidátem, o kterém se spekulovalo byl Jiří Vencl, železniční manažer a politik KDU-ČSL. Vencl poskytl redakci exkluzivní vyjádření ve kterém uvádí, že se výběrového řízení účastnit nebude, protože řeší rodinné záležitosti. Nevyloučil však, že by ČD mohl pomoci v blízké budoucnosti, bude-li o to zájem. Podle Jiřího Vencla je velkým problémem ČD poměrně velká zadluženost a vysoké množství administrativních zaměstnanců (přebujelá administrativa). České dráhy mají podle jeho názoru na rozdíl od jiných subjektů podnikajících v osobní železniční dopravě až příliš velkou režii, které je následně handicapuje ve výběrových řízeních.
Jan Blecha
Jan Blecha je právník, který má za sebou zkušenosti ze Správy železnic, Dopravního podniku i Českých drah. Historicky měl také úzké vazby k ČSSD. V Dopravním podniku zastával Blecha pozici investičního ředitele a novináři mu přezdívali „pán investic“. V ČD vedl právní odbor. V SŽ zastával například post prvního náměstka ředitele a působil také v sekci právní podpory. Ve Správě železnic ostatně Blecha pracuje dodnes, je ředitelem odboru vnitřní správy (psali jsme zde).
V médiích se řešila jeho spojitost s kauzou okolo společnosti Navatyp, stavební a developerské společnosti, která byla ve své době synonymem pro finanční a mocenské centrum okolo politických podnikatelů, jako byl například Roman Janoušek. I proto se jí přezdívalo "zlaté vejce". Společnost spravovala majetek hlavního města, prodávala politikům lukrativní byty a také stavěla ve Špindlerově Mlýně. Jednalo se o hotely a byty pro náročnou klientelu. Navatyp se v roce 2010 rozpadl, ale v roce 2014 se společnost podařilo znovu slepit. V této době se na scéně firem provázaných se společností Navatyp objevuje i Jan Blecha. Ten působil jako odborný poradce ve společnosti Kupiano Investments v letech 2014-2015. Podle tehdejšího vyjádření Blechy Lidovým novinám se jednalo o časově omezený kontrakt.
Redakce RAILTARGET kontaktovala Jana Blechu s žádostí o vyjádření, podle jeho slov o kandidatuře neuvažuje a výběrového řízení se tedy nezúčastní.
František Bureš
Bureš je železniční manažer s pestrou kariérou a je v železničním sektoru známý pod přezdívkou „Bazalův muž“ (psali jsme zde). Právě siločáry vztahů vedou k jeho propojení s bývalým šéfem ČD a ČD Cargo Bazalou a kontroverzními ostravskými podnikateli bratry Šuškovými. Bureš působil několik let v technickém sektoru v ČD. Čtyři roky pracoval pro výrobce vlaků Alstom, působil také ve Škodě Electric. Bureš se podle serveru hlidacstatu.cz angažoval celkem v osmi státních firmách a šesti soukromých firmách. Mimo jiné v ČD Cargo, Masaryk Station Development nebo Výzkumném Ústavu Železničním. V červenci 2019 se Bureš stal členem nejužšího vedení Ukrajinských železnic, kde měl na starosti oblast techniky. V září 2021 se na Ukrajině začala měnit politická situace a do Ukrajinských drah byla poslána vyšetřovací parlamentní komise. Výsledek jejího šetření byl jasný, nikdo z manažerského vedení Ukrajinských drah nebyl schopen svou práci vykonávat. A tak skončilo i Burešovo ukrajinské angažmá. František Bureš doposud nereagoval na otázku redakce, zda směřuje do vedení národního dopravce.
Martin Vozár
Martin Vozár byl předsedou představenstva a generálním ředitelem ZSSK CARGO. Ve funkci působil necelé čtyři roky. V roce 2020 ho odvolal ministr dopravy Slovenska Andrej Doležal a následně jmenoval do funkce současného šéfa ZSSK CARGO, Romana Gona. Vozár má tak s řízením takto velkého státního podniku zkušenosti a jeho přihláška do výběrového řízení na šéfa ČD asi nikoho nepřekvapí. Už v rámci zadání výběrového řízení se počítalo s tím, že se do něj pravděpodobně přihlásí i kandidáti ze zahraničí. Kritéria výběrového totiž byla nastavena tak, aby se ho mohli účastnit i manažeři z jiných zemí, než je ČR (psali jsme zde).
Jakub Unucka
Jakub Unucka je politik ODS, manažer a podnikatel v oblasti IT.V letech 2010 až 2017 byl místostarostou města Klimkovice, Ostrava-město. Následně se stal zastupitelem a náměstkem hejtmana Moravskoslezského kraje pro oblast dopravy. Právě Unucka má úzké vztahy například se současným ministrem financí Stanjurou, který před volbami v rozhovoru pro E15 uvedl možnost privatizace národního dopravce.
Unucka se svými názory netají ani na sociálních sítích, negativně se v jedné z diskusí vyjádřil například na adresu ČD Cargo. Podle exministra dopravy Karla Havlíčka se přitom právě nyní spekuluje o možné privatizaci největšího českého nákladního dopravce, dceřiné společnosti Českých drah, ČD Cargo.
Nového generálního ředitele vybere pětičlenná výběrová komise, jejímiž členy jsou: Ing. Miroslav Zámečník – předseda Dozorčí rady ČD, Ing. Lenka Hlubučková – místopředsedkyně Dozorčí rady ČD a náměstkyně ministra dopravy ČR, Tomáš Vrbík – náměstek ministra dopravy ČR, PhDr. Tomáš Vyhnánek – předseda Výboru pro audit ČD, Ministerstvo financí, a doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, PhD. – psycholog. Lhůta pro podání přihlášek končí 7. března ve 14 hodin.