foto: e15 Michaela Szkanderová/Uzavřený ruský trh nahradilo Turecko. Čína je hrozbou pro evropský železniční sektor, komentuje ředitelka ACRI Vopálenská
Podle generální ředitelky Asociace podniků českého železničního průmyslu Marie Vopálenské se musely české firmy stáhnout z Ruska. Náhradou je však turecký trh, který ve velkém investuje do železniční dopravy.
Česká Škodovka podle informací Marie Vopálenské přišla například o zakázku na dodávky souprav metra do Petrohradu v řadu dvou miliard korun. Z ruského trhu, který skvěle nahradil ten turecký, museli opustit i giganti jako Siemens či Alstom. Turecko má být naopak velkou příležitostí nejen pro výše zmíněné společnosti, podle slov Vopálenské to má však háček. „Turci požadují, aby byla potřebná technika vyrobená v Turecku. Místní výrobní podniky se spojují s Alstomem, Siemensem nebo i českými podniky. V minulosti Turci zkrátka nakoupili v zahraničí, posledních více než deset let ale tlačí na domácí výrobu. Dotáhli to skoro k dokonalosti tím, že založili technické univerzity, střední školy. České firmy to limituje ve vývozu. Znevýhodňuje je to v tendrech,“ prozradila ve svém rozhovoru pro portál e15.cz, kde dodává, že se jedná o sílící trend i například v Indii či v USA.
Psali jsme
Prezident Hospodářské komory ČR Zdeněk Zajíček poskytl redakci RAILTARGET exkluzivní rozhovor na téma emisních povolenek. Kam by se vybrané peníze…
Společnostem tak podle generální ředitelky asociace podniků českého železničního průmyslu nezbývá nic jiného, než zakládat společné podniky a dělit se s nimi o své know-how. „Škoda Transportation takhle založila společný podnik v Turecku, kam dodává desítky tramvají za asi miliardu,“ míní Vopálenská v rozhovoru. Turecké orgány pak rozhodují, jaký poměr byl dovezen a co vzniklo právě v Turecku. „Ne že by Evropa zaspala, ale je stále nejotevřenější ekonomikou světa. Je jedinou, kdo se neuzavírá,“ vysvětluje. Do tendrů se pak může přihlásit kdokoliv, čímž vzniká nerovnováha a takovéto otevřenosti pak využívá konkurence, především ta čínská.
Evropou postupně putují obavy, aby železniční průmysl nedopadl podobně, jako ten automobilový. Ten momentálně čelí útokům čínských automobilek s elektromobily, které postupně začínají skupovat některé, dříve evropské, podniky v největších zemích. Čínská konkurence tak momentálně proniká i do evropských tendrů v oblasti vysokorychlostních tratí. „Jeden z největších čínských výrobců oceli Inner Mongolie BaoTou Steel Union například vyrobil první várku šesti set tun kolejnic na stavbu železnice Bělehrad – Budapešť. Leo Express dříve nakoupil čínské vlaky Sirius. Poté, co koupil podíl v Leo Expressu španělský dopravce Renfe, tak Leo Express zakázku na čínské soupravy zrušil. Čínský dodavatel ale požadoval certifikace dokončit. Pro zkušební provoz jednotek se nabídl RegioJet. Čínské vlaky však stále nejsou schválené evropskými úřady,“ vysvětlila Vopálenská.
Psali jsme
Modernizace železnice do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla běží naplno na dvou místech. Rekonstruované úseky Kladno – Kladno- -Ostrovec…
„Železniční průmysl přežil důsledky pandemie i války. Až na pár firem ukázal, že umí zvládnout krize, vyjít z nich odolnější a neustále navyšovat tržby. Loni vygeneroval obrat 120 miliard a čítal 21 tisíc pracovních míst. Konkurovat cenou je pro české firmy stále složitější hlavně kvůli drahým energiím, na druhou stranu jsou ale schopnější dodávat řešení na míru. Flexibilita je pro Česko výhodou. Svět se mění, oproti minulosti budeme muset do budoucna více kalkulovat s možným příchodem vícero krizí,“ uzavřela Marie Vopálenská s vyhlídkami do budoucnosti.