EU version

Ukrajinu drtí železniční přetlak. Vagón za dvě eura na den. Levnější než káva

Ukrajinu drtí železniční přetlak. Vagón za dvě eura na den. Levnější než káva
foto: Wikimedia Commons / bodya3504/ukrajinský vlak EKr1 (ilustrační foto)
09 / 06 / 2025

Ukrajiná má přebytek nákladních vagónů, což výrazně snížilo ceny jejich pronájmů. Provozovatelé jsou v některých případech nuceni přepravovat náklad zdarma, aby se vyhnuli nákladům na odstavení vozů. Obnovení rovnováhy na trhu může nastat až po roce 2028.

Na Ukrajině je obrovský přebytek nákladních vagónů, což způsobilo neuvěřitelně nízké ceny pronájmu železničních vagónů. V letech 2022 a 2023, kdy na trhu panoval nedostatek železničních vagónů, mohly ukrajinské společnosti zabývající se kolejovými vozidly ještě vydělat slušné peníze pronájmem svých vagónů, když se cena pronájmu v té době pohybovala kolem 14 000 hřiven (300 euro).

Nyní je situace zcela odlišná: Vagón na obilí si můžete pronajmout již za 100 hřiven, tedy 2,12 euro/den. Není to ojedinělý výkyv, průměrně se cena pronájmu pohybuje kolem 150 až 200 hřiven (4 euro). Propad cen přináší obrovské problémy pro držitele vozů. Čtyři eura denně nepokryjí administrativní a už vůbec nemohou krýt údržbové náklady, a tak se jejich podnikání stalo ztrátovým.

Ukrajinští provozovatelé jsou nuceni přepravovat zdarma

Volodymyr Ivashchenko, generální ředitel ukrajinské železniční společnosti TAS-Logistic zabývající se pronájmem vagónů, řekl ukrajinskému časopisu Rail.insider, že někteří provozovatelé jsou nuceni přepravovat náklad zdarma. Tímto způsobem vyřeší situaci s poplatky, protože vagóny sice nezůstávají nečinné, ale nemusí platit další poplatky za skladování vozového parku, což je finančně výhodnější řešení než nechat je nevyužité. Nadměrná nabídka se projevuje zejména v segmentu vozů pro přepravy obilí. Na Ukrajině jich je přibližně 27 000, přičemž v sezóně sklizně jich nebývá potřeba více než 19 000. Mimo hlavní zemědělskou sezónu nepřesahuje potřeba 13 000 vagónů.

Co je příčinou? Ukrajina získala tisíce ruských vagónů, které zůstaly na jejím území po začátku války. Zároveň se také v důsledku války snížily objemy nákladní dopravy. Mnoho přeprav obilí se nyní provádí také po silnici a fungují i přístavy. Ukrajinské železnice také v posledních letech zlepšily svou infrastrukturu. Zrychlily obrat vagónů, zkrátily se čekací doby v přístavech a na hraničních přechodech. Efektivnější provoz snížil množství potřebných vagónů. V neposlední řadě také vzrostly provozní náklady: náhradní díly, opravy a skladovací poplatky.

Ukrajinská agrární konfederace: Monopol Ukrajinských železnic musí skončit

Jurij Ščuklin, ředitel logistické společnosti Vantazh a člen výboru Evropské obchodní asociace, má na situaci jiný názor. Ščuklin tvrdí, že Ukrajinské železnice (UZ) jako regulátor trhu a komerční hráč uměle snížily dostupnost vagónů. V důsledku toho ceny v aukcích a pronájmech prudce vzrostly, což bylo výhodné pro UZ, i pro majitele vagónů. Ve skutečnosti, jak říká Ščuklin, existoval přebytek vagónů už od roku 2020. Tento stav vyvolal umělou pořizovací horečku. Zemědělští producenti nakoupili dalších 1 600 vagónů na obilí a 6 000 přívěsů pro sklápěče.

Když UZ po krachu trhu v roce 2024 zlepšila obrat vagónů, uměle nadhodnocené ceny pronájmů se zhroutily. Velkým kritikem tohoto stavu je Ukrajinská agrární konfederace. Požaduje, aby státní UZ přizpůsobila tarify za použití dopravní cesty a také chce, aby státní železniční dopravce ztratil svoje dosavadní monopolní postavení. TAS-Logistic se domnívá, že současná situace bude pokračovat po celý rok 2025. To znamená pokračující přebytek, nízké sazby a žádné významné impulsy pro nový růst na trhu přeprav.

Hospodářské oživení bude i nadále brzděno válkou, omezeným přístupem do přístavů a překážkami na západní hranici. Společnosti zabývající se kolejovými vozidly budou jen postupně vyřazovat zastaralé vagony a sazby za pronájmy se mohou zvýšit jen mírně, až po nástupu nové obilní sezóny koncem července. Rovnováha na trhu a korekce k ekonomicky únosným pronájmům tak může nastat až v roce 2028.

Tagy