foto: Gage Skidmore/wikimedia commons/CC BY-SA 3.0/Nový prezident USA Donald Trump
Trumpův návrat k moci znamená novou éru pro obchodní a dopravní politiku USA. Železnice se připravují na cla a transformační výzvy.
Donald Trump se vrátil do prezidentského úřadu, což znamená novou kapitolu ve správě USA. S nástupem jeho administrativy čelí železniční průmysl značným nejistotám uprostřed možných politických změn. Podle agentury Reuters by tyto změny mohly zásadně ovlivnit provoz nákladní železniční dopravy v Severní Americe a vyvolat v tomto odvětví obavy i očekávání.
Trumpova politika: Dvojsečný meč pro železnice
Trumpova navrhovaná cla na dovoz z Mexika a Kanady - 25 % a 10 % na čínské zboží - by mohla změnit přeshraniční železniční dopravu, což vyvolává obavy u železničních provozovatelů, jako je Canadian Pacific Kansas City (CPKC), jejichž provoz je do značné míry závislý na mezinárodním obchodu. Podle serveru Trains.com Keith Creel, generální ředitel společnosti CPKC, řekl: „Tyto tři země se nikdy nepotřebovaly více.“ Creel poukázal na zásadní roli růstu obchodu, zejména poté, co dohoda mezi Spojenými státy, Mexikem a Kanadou (USMCA) oživila obchodní vztahy.
Hrozí, že navrhovaná cla naruší zavedené dodavatelské řetězce, zejména v odvětvích, jako je automobilový průmysl a zemědělství, které se na objemu železniční dopravy podílejí zásadním způsobem. Analytici varují, že odvetná cla z Mexika a Kanady by mohla situaci ještě zhoršit a potenciálně se zaměřit na americký zemědělský vývoz. „V případě jakéhokoli scénáře obchodní války každá země ví, že USA jsou nejzranitelnější v oblasti zemědělství,“ poznamenal Rick Paterson, analytik společnosti Loop Capital Markets, jak uvádí server Trains.com.
Jak uvádí Asociace amerických železnic (AAR), železniční doprava v USA v roce 2024 představovala smíšený obrázek. Objem intermodální přepravy dosáhl v prosinci rekordních hodnot, a to díky silným spotřebitelským výdajům a rostoucím dovozně-vývozním aktivitám. Celkový objem přepravených vozů však oproti roku 2023 poklesl o 0,8 %, přičemž objemy uhlí se snížily o 13,6 % na historické minimum. Bez započtení uhlí vzrostl objem přepravených vozů v prosinci o 1,9 %, k čemuž přispěl nárůst přepravy obilí a chemikálií.
Index FRI (Freight Rail Index) společnosti AAR, který sleduje objemy intermodální přepravy a vozových zásilek bez uhlí a obilí, v prosinci vzrostl o 2,2 % a dosáhl nejvyššího bodu od ledna 2021. Navzdory přetrvávající slabosti zpracovatelského průmyslu vykázala širší ekonomika odolnost, kterou podpořily silné spotřebitelské výdaje a napjatý trh práce.
Psali jsme
Každý den jezdí po obyčejné trase, ale třikrát do týdne se promění v dálkový vlak, který jede přes celé Spojené státy. To je Texas…
Nejistá cesta vpřed
Měnová politika Federálního rezervního systému přidala další řadu nejistot. Podle AAR nedávné snížení úrokových sazeb, jehož cílem byla stabilizace ekonomiky, přineslo určitou úlevu, ale inflační rizika přetrvávají. Průmyslová výroba, která je klíčovým faktorem ovlivňujícím objem železniční přepravy, nadále klesá. Prosincový index PMI ve zpracovatelském průmyslu dosáhl hodnoty 49,3 %, což představuje 25. pokles za posledních 26 měsíců.
V souvislosti s těmito problémy se železnice přizpůsobují. Přeprava obilí a chemikálií prudce vzrostla, což je odrazem vyššího vývozu a příznivých cen zemního plynu, z nichž těží výrobci chemikálií. Podle RailFreight je mezitím přeprava automobilů - důležitý segment pro železnice jako Union Pacific a CSX - stabilní navzdory nepříznivým vlivům v širší ekonomice.
Trumpovo prezidentství a jeho důsledky
Politika nové administrativy by mohla železniční průmysl buď podpořit, nebo zbrzdit. Zaměření na oživení těžby uhlí a domácí produkce energie by mohlo přinést krátkodobé zisky železničním společnostem, které jsou na těchto komoditách silně závislé. Potenciální obchodní války a ekologická omezení by však mohly ohrozit dlouhodobou stabilitu a růst. Jak uvádí server Trains.com, nezávislý analytik Anthony B. Hatch poukázal na vysoké sázky a uvedl, že: „Negativní dopad Trumpovy obchodní politiky daleko převažují nad jakýmikoli regulačními změnami, které by prospěly železničnímu průmyslu.“
S Trumpovým prezidentstvím, které formuje ekonomickou krajinu, se americké železnice připravují na období transformace. Klíčoví hráči jako CPKC, Union Pacific a BNSF se připravují na možné narušení a zároveň hledají příležitosti na rozvíjejících se trzích. Nadcházející měsíce ukážou, zda železnice dokáže toto období nejistoty využít k dlouhodobému růstu.
Psali jsme
Železniční doprava je nejekologičtější a nejbezpečnější, ale bohužel ne vždy dokáže zabránit vykolejení. Ještě nebezpečnější je, pokud vagony obsahují…
Zdroje: AAR; Trains.com; RailFreight; Reuters