EU version

Tři nejžhavější kandidáti na nového šéfa ČD. Kdo z nich usedne do horkého křesla?

Tři nejžhavější kandidáti na nového šéfa ČD. Kdo z nich usedne do horkého křesla?
foto: Archiv/Tři nejžhavější kandidáti na nového šéfa ČD. Kdo z nich usedne do horkého křesla?
17 / 03 / 2022

Přihlášky kandidátů do výběrového řízení na nového šéfa národního dopravce jsou odevzdány. Momentálně probíhají pohovory s přihlášenými manažery. Redakce RAILTARET Vám přináší jména tří nejvážnějších kandidátů na nového generálního ředitele Českých drah. Kdo z nich nakonec do horkého křesla usedne?

Michal Krapinec

Prvním z vážných kandidátů na nového generálního ředitele ČD je Michal Krapinec, současný předseda a člen představenstva ČD Telematika. Redakce RAILTARGET Vás o jeho kandidatuře informovala jako první (čtěte zde). Krapinec má za sebou dlouholeté zkušenosti jak z ČD, tak ČD Cargo i ČD Logistic. V ČD působil jako ředitel odboru projektové kanceláře, ředitel odboru strategie a správy majetkových účastí a ředitel kanceláře pro ekonomiku a informatiku. V ČD Cargo se věnoval řízení a správě majetkových účastí, byl také tajemníkem představenstva. Dva roky byl členem představenstva ČD Logistic. ČD Telematika vede také téměř dva roky. Podle exkluzivních zákulisních informací redakce RAILTARGET si měl Michal Krapinec o křeslo šéfa ČD sám říct.

Rozpaky může budit Krapincův poměrně neobvyklý koníček, a sice jeho záliba v hazardu. Věnuje se totiž karetním hrám, konkrétně pokeru. Letos v únoru se dokonce zúčastnil prestižního pokerového turnaje, kde se hrálo o neuvěřitelných 160 tisíc EUR!

Michal Krapinec na pokerovém turnaji (Zdroj: PokerZive.cz)

Výsledky turnaje (Zdroj: Poker arena)

Krapinec má za sebou i jednu mediální kauzu. Ta se týkala jeho dovolené, kterou platil čínský stát. Krapinec údajně až na terminálu zjistil, že byl zařazen do delegace expremiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD). Šéf tehdejší dozorčí rady ČD Petr Moos chtěl kvůli této události dokonce nechat aktualizovat etický kodex ČD, protože přijímání tak hodnotných darů manažery státního podniku hodnotil jako neetické.

Jakub Unucka

Redakce RAILTARGET Vás o možné kandidatuře Jakuba Unucky dočela Českých drah informovala jako první (čtěte zde). Unucka se však mezitím podle všeho probojoval až do finále samotné volby a v zákulisí se o něm mluví jako o jednom ze tří nejvážnějších kandidátů. Proč? Podle exkluzivních informací redakce RAILTARGET je Unucka koněm ministra financí, Zbyňka Stanjury (ODS).

Unucka je také politik ODS, manažer a podnikatel v oblasti IT. V letech 2010 až 2017 byl místostarostou města Klimkovice, Ostrava-město. Následně se stal zastupitelem a náměstkem hejtmana Moravskoslezského kraje pro oblast dopravy. Nyní zastává funkci prvního náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje.

Zásadním bodem v jeho životopisu je právě úzký vztah s ministrem financí Zbyňkem Stanjurou. Stanjura před parlamentní volbami v rozhovoru pro E15 otevřel kontroverzní téma možné privatizace národního dopravce. Podle Stanjury by se dopravce kótoval na burze, stát by si ale nechal většinu. Je snad privatizace národního dopravce skutečně ve hře, jak varuje exministr dopravy Havlíček?

 

Jakub Unucka a Zbyněk Stanjura na tenisovém turnaji (zdroj fotografie: www.unucka.cz)

Bogdan Heczko

Heczko se do výběrového řízení na generálního ředitele ČD podle svých slov pro deník E15 přihlásil proto, že byla po jeho jméně poptávka. Od koho však tato „poptávka“ zazněla již neuvedl. Na základě jeho životopisu se však můžeme domnívat, že za nitky v pozadí může tahat bývalý šéf ČD A ČD Cargo Josef Bazala, nebo miliardář René Holeček (psali jsme zde).

Heczko by nebyl v ČD žádným nováčkem. V minulosti působil na postu finančního ředitele ČD Cargo, kde byl i členem představenstva. K nákladnímu dopravci ho přivedl sám Bazala. Tehdejší ministr dopravy Řebíček (ODS) dokonce Heczka označil za jednoho z Bazalových nejbližších spolupracovníků.

Heczko působil ve vedení ČD Cargo tři roky přesto, že byl v evidentním střetu zájmů. To samozřejmě nezůstalo bez povšimnutí médií, která tehdy opakovaně upozorňovala na jeho provázání na miliardáře Reného Holečka, klíčového hráče společnosti Čechofracht (později AWT Čechofracht). Ta byla v té době ve velmi úzkém obchodním vztahu s ČD Cargo, od kterého si pronajímala vozy pro realizaci svých přeprav.

Jeden z původních privatizátorů Třineckých železáren Holeček měl přátelské vztahy i s Bazalou. Pojily je i obchodní vztahy, které nakonec Bazalovy u národního dopravce zlomily vaz (psali jsme zde). Heczkovo úzké napojení na Reného Holečka potvrzuje i jejich společné podnikání, firma ITeuro, která se zabývala podnikovými informačními systémy. Heczko také dlouhá léta zastával manažerské pozice v České zbrojovce, která Holečkovi patří (psali jsme zde).

Josef Bazala a René Holeček na golfovém turnaji sponzorovaném ČD (Zdroj fotografie: Reportéři ČT)

Nového generálního ředitele ČD vybírá pětičlenná výběrová komise, jejímiž členy jsou: Ing. Miroslav Zámečník – předseda Dozorčí rady ČD, Ing. Lenka Hlubučková – místopředsedkyně Dozorčí rady ČD a náměstkyně ministra dopravy ČR, Tomáš Vrbík – náměstek ministra dopravy ČR, PhDr. Tomáš Vyhnánek – předseda Výboru pro audit ČD, Ministerstvo financí, a doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, PhD. – psycholog.

 Podle exkluzivního vyjádření předsedy dozorčí rady ČD, ekonoma Miroslava Zámečníka, by měl být nový šéf ČD jmenován do funkce maximálně v polovině dubna: „My chceme poskytnout dostatečný prostor, takže to nemůžete dělat nadměrně krátce. Konec března by byl optimální z hlediska potřeb společnosti. Řekněme, že do poloviny dubna by to mělo být za námi, “ řekl redakci RAILTARGET v únoru Zámečník.

Tagy