foto: RAILTARGET/Jiří Svoboda
Mezi kandidáty na ministra dopravy se objevuje i současný generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. V jeho osobě by se dokonale naplnily představy šéfa ANO Andreje Babiše o tom, že na ministerské posty mají usednout experti, kteří mohou hned od prvního dne „makat“.
Svododa vede Správu železnic od března 2018. Za jeho šéfování udělala česká železnice raketový pokrok v mnoha klíčových ohledech. Díky své autoritě dokázal efektivně jednat s představiteli ministerstva a úspěšně prosazovat dostatečné investiční prostředky pro železnici. Výsledkem bylo, že se mnohem citelněji začaly opravovat páteřní i regionální tratě. Tím se vytvořily podmínky pro udržení klíčové pozice jak u osobní, tak u nákladní dopravy. Pro cestující byly zřetelné rekonstrukce nádražních budov, kde SŽ navazovala spolupráci s komerčními subjekty.
Psali jsme
Přinášíme novinky ze 14. ročníku pardubické Dopravní konference. Odborníci a politici řešili desítky miliard na železnice, zrychlování tratí…
ETCS a evropská špička: Bezpečnost na prvním místě
Pod Svobodovým vedením zaznamenala ohromný rozvoj také oblast bezpečnosti české železnice. Svoboda patřil k průkopníkům zavádění technologie ETCS. Systém se v ČR začal postupně zavádět od roku 2005. V roce 2025 je ETCS zavedeno na hlavních koridorových tratích v ČR. Podle zprávy Drážního úřadu z ledna letošního roku je tento systém využíván u 42 procent všech provozních výkonů na českých železnicích. Právě rychlé zavádění ETCS vyneslo českou železnici na evropskou špičku a Svobodovi zajistilo mezinárodní uznání.
Psali jsme
Pět set vlaků denně, přeplněné koleje a blízkost hlavního nádraží – trať mezi Uhříněvsí a Vinohradskými tunely patří k nejvytíženějším v Česku.…
Nestranický expert: Štít proti politickým sporům
Pro jeho možnou pozici na ministerstvu dopravy by byla velmi důležitá jeho schopnost uchránit peníze určené pro železnici a dopravu před politickými spory. Jeho nadstranickost a odbornost byla důvodem, proč žádná z vládních stran v průběhu jeho angažmá nezpochybňovala jeho pozici na Správě železnic (na rozdíl třeba od pozice šéfů Českých drah). Ministři chtěli mít po ruce odborníka, který byl schopný efektivně investovat do železnice bez jakýchkoliv skandálů.
Důležité bylo i to, že Svoboda na evropské úrovni provázal efektivně českou železnici na systém TEN-T. To nyní i do budoucna zajistí české sítí dostatečnou evropskou pozornost. Svoboda stojí i u počátku výstavby VRT v Česku. Zásadní bylo, že pro budoucí výstavbu vysokorychlostních tratí do Česka přivedl francouzskou společnost SNCF a její standardy.
Pomyslným evropským vrcholem v jeho kariéře se stalo jeho nedávné dosazení do pozice místopředsedy CER (Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností). Známé jsou jeho velmi dobré vztahy s evropskými železničními špičkami jako je výkonný ředitel CER Alberto Mazzola či šéf rakouských drah ÖBB Andreas Matthä.
Psali jsme
Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda se stal jedním z místopředsedů CER. Nové vedení, v jehož čele stojí Alan Beroud z Polských…
Kariérní vrchol: Ministr jako “arbitr” dopravy
Pozice ministra dopravy by potenciálně byla pro Jiřího Svobodu novým kariérním vrcholem. Výhodou by bylo, že jako od odborníka by od něj nikdo neočekával politické souboje a hádky. Těmto soubojům by se mohl vyhnout. Jako nestranický ministr by hledal jednodušeji shodu s opozicí, protože by pro ni nebyl politickým terčem.
Kde by naopak musel své kvality teprve dokazovat, by bylo vyvážení zájmů mezi jednotlivými druhy dopravy. Doposud autenticky kopal za železnici. Nově by musel hledat kompromis mezi železniční, silniční, lodní a leteckou dopravou.
Výhodou by snad měl v tom, že dostavba české dálniční sítě je již téměř kompletně nastavená. „Silniční práce“ by tak do budoucna nemusela tvořit takovou část ministrovi agendy. Naopak díky výstavbě VRT bude stále větší váhu mít v práci ministerstva železnice. O výběru ministra má být jasno v nejbližších dnech a hodinách. Usedne na post ministra dopravy nejvyšší český železničář?