EU version

Talgo: Rozhodnutí o prodeji se chýlí ke konci

Talgo: Rozhodnutí o prodeji se chýlí ke konci
foto: Kabelleger/David Gubler/CC BY-SA 4.0/Wikimedia Commons/Vysokorychlostní vlak ve Španělsku
24 / 01 / 2025

Prodej Talgo se blíží. Na scénu přichází ocelářský gigant Sidenor, který má podporu španělské vlády. I přes nižší nabídku se hledají alternativy.

Zájemců není málo

Podle různých zdrojů by měl být prodej společnosti Talgo dokončen do konce ledna letošního roku. Do hry vstoupil zatím jako poslední ocelářský koncern Sidenor. Jeho výhodou je domácí prostředí a silný baskický lokální patriotismus. Hlavní akcionář Talgo, investiční fond Trilantic, který ovládá 29,9 % akcií společnosti, jednal se španělským ministrem dopravy Oscarem Puente a zástupci Sidenoru. Podle španělského deníku Cinco Dias španělská vláda upřednostňuje, aby Talgu zůstal „národní profil“ a upřednostňuje proto Sidenor. Velmi aktivní je vláda provincie Baskicko, především její ministr financí a hospodářství Noel DAnjou.

Nabídku firmy Sidenor chce podpořit z veřejných zdrojů prostřednictvím Sociedad Estatal de Participaciones Industriales (SEPI) a baskického fondu Finkatuz. Ocelářská firma Sidenor však i přes tato ujištění nabízí málo (4 euro za akcii) a tato cena je pro akcionáře Talga nízká. Připomeňme, že pokročilá jednání akcionářů Talgo s maďarským investorem Ganz Mavag, která španělská vláda ukončila z bezpečnostních důvodů kvůli podezření z napojení na Rusko, dosáhla hodnoty 6 Euro za akcii, což činilo 500 mil. euro.

Snaha o co nejlepší cenu

Vlastník se tak logicky s jinými zájemci snaží dosáhnout alespoň této ceny, a to i navzdory skutečnosti, že se akcie Talgo nyní obchodují na úrovni 3,6 euro. Hodnotu Talgo ovšem reálně snižují i hrozící sankce za nesplněné termíny – dopravce Renfe nárokuje 166 milionů euro za dvouleté zpoždění dodávek vlaků Avril, ušlý zisk a za technické problémy. Podobnému problému čelí Talgo vůči Deutsche Bahn. Talgo zvítězilo nad Siemens a Alstom v tendru na vlaky ICE-L, ale zpoždění spojené se sankcemi za nedodání včas je i zde pravděpodobné.

Otevírá se tak možnost pro výhodnější nabídku z Polska a nejnověji i z Indie. Státní železniční podnik PESA Bydgoszcz, v tomto případě reprezentovaná svým vlastníkem PFR (Polský fond rozvoje), údajně cílí na vyšší nabídku než Sidenor. Indická firma Jupiter Wagons zvažuje různé varianty a jednou z nich je podání společné nabídky se Sidenorem. PESA má s Talgo náskok spočívající v memorandu o společném vývoji a výrobě vysokorychlostních vlaků pro budoucí polskou síť CPK. Obě společnosti jej podepsaly na loňském veletrhu Innotrans. Nabídka českého výrobce Škoda Transportation je podle španělského tisku mimo hru.

Zdroje: El País, capitalmadrid.com

Tagy