EU version

Stadler čelil ekologickým pohromám. Rekordní objednávky ho vytáhly zpět na vrchol

Stadler čelil ekologickým pohromám. Rekordní objednávky ho vytáhly zpět na vrchol
foto: RAILTARGET/Stadler Annual Report 2024, Švýcarsko
14 / 03 / 2025

Rok 2024 byl pro švýcarského výrobce železničních vozidel Stadler plný výzev, kdy ekologické katastrofy v Evropě ovlivnily výrobu a způsobily zpoždění dodávek. Přes tyto problémy však společnost posílila svou pozici na trhu, získala významné zakázky a očekává silný růst v následujících letech.

 

 

Z tiskové zprávy vyplývá, že finanční rok 2024 společnosti Stadler byl poznamenán silnými povodněmi ve Valais (Švýcarsko), Dürnrohru (Rakousko) a Valencii (Španělsko), které významně ovlivnily výrobu a dodavatelské řetězce. Škody vedly k odloženým prodejům ve výši 365,2 milionu EUR, což přesunulo vykazování výnosů na roky 2025 a 2026.

Stadler: Tři ekologické katastrofy

Ve Valais povodně zničily závod klíčového dodavatele a zničily 850 tun hliníkových profilů Stadler. Společnost rychle přemístila výrobu do sesterského závodu v Německu, přičemž plný provoz byl obnoven počátkem roku 2025. Mezitím podle PublicNow protržení přehrady v Dürnrohru vedlo k zaplavení  zprovozňovacího centra pro dvoupatrové vlaky KISS společnosti ÖBB a zničilo nejméně jedno nové vozidlo.

Nejhůře zasažena byla Valencie, kde  si historická ekologická katastrofa vyžádala podle agentury Reuters přes 220 obětí. Přestože všech 3 200 zaměstnanců Stadler zůstalo nezraněno, kritické dodavatelské řetězce utrpěly. Několik externích skladů s dieselovými motory a podvozky bylo zaplaveno a 40 dodavatelů zaznamenalo zastavení výroby. Krize si vynutila přeplánování 200 000 výrobních hodin, což vedlo ke zpoždění jednoho až pěti měsíců u 50 objednávek. Stadler Valencia však zahájil agresivní program dohánění, aby minimalizoval narušení provozu.

Stadler i přes núespěchy, finančně solidní 

Navzdory těmto neúspěchům zůstává Stadler finančně solidní . Podle  zprávy  společnost uzavřela rok 2024 s tržbami ve výši 3,4 miliardy EUR, což je asi o 10 % méně než v předchozím roce kvůli opožděným dodávkám .  Marže EBIT klesla na 3,1 % z 5,1 % v roce 2023, především kvůli nákladům souvisejícím s katastrofami.

Generální ředitel Markus Bernsteiner však zůstává optimistou: "Stadler nadále úspěšně funguje a získává mnoho zakázek. Náš příjem objednávek se v roce 2024 vyvíjel mimořádně dobře." A skutečně, nové objednávky v hodnotě 6,7 miliardy EUR zvýšily nevyřízené zakázky společnosti Stadler na rekordních 30,5 miliardy EUR . Po  záporných 401,3 mil. EUR v 1. pololetí 2024 se rovněž zvýšil volný peněžní tok na 146,2 mil. EUR.

Stadler prorazil v Saudské Arábii 

Globální přítomnost společnosti Stadler se v roce 2024 nadále rozšiřovala a zajistila klíčové smlouvy v různých regionech. Společnost prorazila v Saúdské Arábii, když získala objednávku na 10 meziměstských vlaků nové generace, což znamenalo její vstup na trh. V Polsku zadal Koleje Mazowieckie objednávku až na 50 vlaků FLIRT, později rozšířil kontrakt o dalších 15 vozidel, jak dříve informoval RAILTARGET.

Navzdory zpoždění kvůli soudním odvoláním a pandemii společnost Stadler úspěšně dodala vlaky berlínského metra, čímž posílila svou silnou pozici v Německu. Mezitím společnost dosáhla významného milníku ve Spojených státech, když zajistila svou první zakázku na lehkou železnici smlouvou až na 80 tramvají CITYLINK pro Salt Lake City. Ve Francii zadal provozovatel pařížského metra objednávku na 12 bateriových elektrických lokomotiv určených pro údržbu a rozšiřování sítě.

Stadler jako lídr na trhu alternativních technologií

Celkově se Stadler upevnil jako lídr na trhu alternativních technologií pohonu, zejména bateriových a vodíkových vlaků. V roce 2024 bylo 50 % všech kolejových vozidel s alternativním pohonem v Evropě vyrobeno společností Stadler. Společnost již prodala 280 kusů, z nichž mnohé jsou v provozu. Vlaky FLIRT společnosti zůstávají celosvětovým úspěchem, od jejich debutu před 20 lety se jich prodalo 2 750 kusů.

Nicméně, zatímco globální operace společnosti vzkvétaly, Stadler Deutschland čelil značným protivětrům. Podle společnosti přetrvávající účinky narušení dodavatelského řetězceinflace a rostoucí ceny energií vytvářejí tlak na výrobní náklady. V reakci na to byl zahájen strukturální program a program efektivity, přičemž probíhají jednání s odbory zaměstnanců, aby byla zajištěna dlouhodobá konkurenceschopnost.

Omlazení představenstva a výhled do budoucna

V představenstvu Stadleru došlo ke generačnímu posunu a dva noví členové, Danijela Karelse a Niko Warbanoff, nahradili dlouholeté lídry Barbaru Egger-Jenzer a Kurta Rüegga. Předseda Peter Spuhler to komentoval slovy: "Významně přispěli k úspěchu Stadleru. Přeji jim do budoucna radost a úspěch."

Při pohledu do budoucna se očekává nárůst produkce, přičemž tržby by měly do roku 2026 překročit 5,2 miliardy EUR. Pokud vše půjde podle plánu, marže EBIT by mohly ve střednědobém až dlouhodobém horizontu vzrůst na 6–8 %.

Zdroje: Stadler; RAILTARGET; Reuters; PublicNow

Tagy