foto: EIB/Srbsko a EIB podepsaly smlouvu na dotaci ve výši 175 milionů eur na modernizaci srbských železnic
Kontrakt na druhou dotaci EU pro úsek Bělehrad – Niš železničního koridoru X byl podepsán ve čtvrtek 30. března v Bělehradě. Tato smlouva mezi vládou a Evropskou investiční bankou (EIB) udělující grant ve výši 175 milionů eur je součástí finančního balíčku EU. S celkovou částkou 600 milionů eur na modernizaci železnice z Bělehradu do Niše.
Podle viceprezidentky EIB Pavlové je projekt důležitý jak pro regionální a EU integraci, stejně tak pro nutnost multimodálních možností dopravy ve prospěch srbského lidu, životního prostředí a ekonomiky. Ministryně pro evropskou integraci Tanja Miščević poznamenala, že tento grant zajistí bezpečnější osobní dopravu v Srbsku, zkrátí jízdy vlaků, umožní rychlejší přepravu zboží a sníží náklady na údržbu železniční infrastruktury.
Smlouva na první dotaci pro investiční rámec západního Balkánu byla podepsána v únoru tohoto roku na 82,8 milionu eur. Poskytne vylepšení a modernizace 230 km železnice s rychlostí až 200 km/h mezi Bělehradem a Niš, zvýší obchodní toky a stimuluje hospodářský růst na trase. S odstupem pouhého měsíce, bude druhá dotace použita na podúsek železniční trasy Paraćin – Trupale – Međurovo. Dotace je je součástí finančního balíčku EU v celkové výši 2,2 miliardy EUR na úsek Bělehrad – Niš železničního koridoru X.
Psali jsme
Od začátku roku byla zavedena novelou povinnost převážet určité odpady prostřednictvím železnice. Taková povinnost nastává v případě, kdy je převoz…
Slavnostního podpisu se zúčastnila srbská premiérka Ana Brnabić, viceprezidentka EIB Lilyana Pavlova, ministryně pro evropskou integraci Tanja Miščević, ministr výstavby, dopravy a infrastruktury Goran Vesić a velvyslanec EU v Srbsku Emanuele Gaufret a zástupci srbských železnic.
Lilyana Pavlova řekla: „K dnešnímu dni jsme podepsali již dva granty na tento významný projekt během jediného měsíce. To dokazuje odhodlání Evropské unie a jejích institucí zajistit nové, modernizované železnice mezi dvěma stěžejními městy v Srbsku, které spojí zemi s regionem – a dále s Evropskou unií, protože tato trasa je součástí panevropského železničního koridoru. X. Mobilizací rozsáhlé finanční a technické pomoci v rámci Team Europe chceme Srbsku pomoci začlenit se do jiných evropských železničních sítí a poskytnout možnosti multimodální dopravy ve prospěch jeho lidí, životního prostředí a ekonomiky.“
Psali jsme
Přestavba Warsaw Zachodnia vstupuje do další fáze. Zhotovitel postavil opěrnou zeď potřebnou pro stavbu spojky mezi dálkovou a příměstskou tratí Varšavského…
Ana Brnabić dodala: „Jsme opravdu vděční našim partnerům z EIB za podporu našeho strategického cíle, kterým je integrace do EU, a za podporu hospodářského růstu a produktivity Srbska poskytnutím potřebných finančních prostředků na různé infrastrukturní projekty s regionálním dopadem. Právě takovým projektem je železniční úsek Bělehrad – Niš, stejně jako podúsek Paraćin – Međurovo, na který byl dnes podepsán investiční grant. Jeho výstavba usnadní cestování lidem v Srbsku a lepší spojení s regionem.“
Grant je součástí finančního balíčku EU ve výši 2,2 miliardy EUR na modernizaci Bělehradu. Balíček rovněž zahrnuje půjčku EIB ve výši 1,1 miliardy EUR a půjčku ve výši 550 milionů EUR od Evropské banky pro obnovu a rozvoj. Jak uvedl Goran Vesić, tato část bude pro zemi do budoucna prioritou.
Psali jsme
Podľa článku 22 európskej smernice o bezpečnosti železníc, prijatej v roku 2016, každý členský štát musí zriadiť stály a nezávislý orgán…
Emanuele Giaufret vysvětlil: „Nová železnice financovaná EU pozitivně mění realitu v terénu a vede nás do nové budoucnosti. Zatímco v současnosti trvá cesta z Bělehradu do Niše téměř celý pracovní den, po dokončení projektu zabere jen hodinu a 40 minut. To je čas, který může trvat, než se cestou podíváte na pěkný film. Tento projekt umožňuje budoucnost, ve které budou lidé lépe a těsněji propojeni v rámci Srbska, ale také v rámci Evropy a regionu. Tato nová železnice také vytvoří mnoho nových pracovních míst a podpoří ekonomický růst.”
V průběhu 10 let byla EIB hlavním poskytovatelem finančních prostředků pro strategické železniční trasy na západním Balkáně a investovala více než 1,2 miliardy EUR do železničního sektoru v regionu, čímž podpořila regionální spolupráci a konektivitu. Tyto prostředky pomohly postavit nebo modernizovat téměř 2 000 km tratí a 304 stanic.